אין אוייב גדול יותר מאשר האוייב האישי, מה שאתה עושה לעצמך אף אחד לא יכול לעשות לך, וכשאנו עוסקים בימים אלה במתווה הרפורמי בכותל, נדמה כי ממי שציפינו שיהיו חכמים עבדו כטפשים עד כדי, שהם בעצמם נותנים לרפורמים את מה שהם כלל לא ביקשו
מאז ומקדם בכל ההיסטוריה לא היה דבר כזה הכותל החרדי הלאומי או החילוני, הכותל המערבי הוא הכותל של עם ישראל כולו מקצה לקצה, ככה זה צריך להיות. אבל משום מה כאשר עוסקים בשאלה אם לתת לקבוצת נשים להתפלל עם טליתות וספר תורה, אנו שומעים מילים וקולות הבאות דוקא מן הצד החרדי, הגורמות לנו נזק קשה, וטובה גדולה לרפורמים
הרפורמים מעולם לא הגישו בקשה להקצות חלק מן הכותל לרפורמים, מפני שאין דבר כזה, כותל חרדי דתי לאומי או חילוני ככה אין גם רפורמי, השאלה היתה והינה האם מותר לגברים ונשים להתפלל לצד הכותל יחד, ומה שעושה את זה הרבה יותר קשה, כשנשות הכותל אומרות אנו נשים בלבד בלי גברים רוצות להתפלל עם טליתות מה עושים במצב הזה
אנו החרדים התנפלנו עליהם בצעקות של 'רפורמים', טעות שאנו משלמים עליה ביוקר, בהחלט שזכותנו היה למחות, אבל חכמים הזהרו בדבריכם, מילה מיותרת עושה רעה יותר מאשר טובה, המילה רפורמי אסור היה שיהיה חלק מן הוויכוח הזה, התוכן היה כאן חשוב, וזה היה מונע מאתנו את התסבוכת אליה נקלענו
בשיחה שהיתה לי עם רב הכותל הרב שמואל רבינוביץ אותו אני מכיר מאז שהיה ילד, אביו ודודיו היו חברים טובים שלי, גדלתי עימם יחד מיום הראשון שנולדתי, ולזכותם ייאמר כי הם אלו שסייעו לי רבות בתקופת 'צופר' ו'צוהר', העמידו לי משרד בבנין שהיה שייך להם, כך שאהיה האחרון שחלילה ירצה לפגוע במי מהם, אבל מי שמכירים אותי יודעים כי הנושא חשוב לי לא האנשים, וכשעוסקים בנושא הזה, אי אפשר לשתוק כאן, ולכן אספר את מה שהוא סיפר לי השבוע
נשות הכותל וקבוצות אחרות פנו לבית המשפט הן תובעות שיאפשרו להם להכניס ספר תורה לעזרת נשים, מן הנסיון הוא למד שבכל עת שבית המשפט היה צריך להכריע זה היה לרעתנו, לכן לא היה עוד אפילו ספק כי זה מה שיכריעו בבית המשפט שחייבים לאפשר להם זאת
הדרך היחידה למנוע זאת הוא על ידי הקצאת מקום אחר שיוכלו להתפלל שם וככה למנוע הכנסת ספר תורה לעזרת נשים. אם חלילה היו ממשיכים להתעקש בבית המשפט עלולים להגיע למצב שיחייבו את חלוקת הכותל לשלשה, גברים לחוד, נשים לחוד, ומעורב, ואז לא יוכלו עוד לעשות דבר
כל ההצעות שעלו הן על מנת לשמור על צביון הכותל המערבי כמות שהוא ללא שינויים וזו הסיבה מדוע חברי הכנסת החרדים וגדולי התורה מדברים גבוהה כלפי הממשלה אבל לא יותר מזה, הם מבינים כי הפתרון חייב להיות כזה שיפתח פתח לאותן קבוצות על מנת שישחררו את הכותל מן המאבק שלהן
תוך כדי שיחה, הוא גם אמר לי עוד משהו שחשוב מאוד לזכור, שבכל השנים הוא נאבק לבד מבלי שאף אחד עזר לו, הוא ציין את ר' מאיר פרוש ויוסי דייטש שעמדו לצידו במאבקיו כל האחרים הפנו לו עורף הוא נאלץ היה להיאבק בבית המשפט ובמקומות אחרים לבד, ואם זה ימשך כך, אין מנוס מלהקצות להם שטח
וכאן אני חוזר להתחלה, הטפשות החרדית היתה מן הרגע הראשון שקראו לזה 'כותל רפורמי', אסור היה להזכיר את המילה 'רפורמי' עדיף היה לדבר על תפילה מעורבת שהיא אסורה, אבל זה הרע במיעוטו, מפני שאחרת ייאלצו לחלק את הכותל לשלשה או להתיר הכנסת ספר תורה וארון קודש לעזרת נשים, ומכאן עד למעורב לא יהיה רחוק הדרך
אין כאן חלוקה לחרדים ולרפורמים, אלא שאלת התפילה המעורבת, ומי שרוצה להתפלל ככה שיילך לכותל הדרומי, רחוק מן הכותל המערבי, זה הפתרון היחידי שאידאלי כרגע
מאז ומקדם בכל ההיסטוריה לא היה דבר כזה הכותל החרדי הלאומי או החילוני, הכותל המערבי הוא הכותל של עם ישראל כולו מקצה לקצה, ככה זה צריך להיות. אבל משום מה כאשר עוסקים בשאלה אם לתת לקבוצת נשים להתפלל עם טליתות וספר תורה, אנו שומעים מילים וקולות הבאות דוקא מן הצד החרדי, הגורמות לנו נזק קשה, וטובה גדולה לרפורמים
הרפורמים מעולם לא הגישו בקשה להקצות חלק מן הכותל לרפורמים, מפני שאין דבר כזה, כותל חרדי דתי לאומי או חילוני ככה אין גם רפורמי, השאלה היתה והינה האם מותר לגברים ונשים להתפלל לצד הכותל יחד, ומה שעושה את זה הרבה יותר קשה, כשנשות הכותל אומרות אנו נשים בלבד בלי גברים רוצות להתפלל עם טליתות מה עושים במצב הזה
אנו החרדים התנפלנו עליהם בצעקות של 'רפורמים', טעות שאנו משלמים עליה ביוקר, בהחלט שזכותנו היה למחות, אבל חכמים הזהרו בדבריכם, מילה מיותרת עושה רעה יותר מאשר טובה, המילה רפורמי אסור היה שיהיה חלק מן הוויכוח הזה, התוכן היה כאן חשוב, וזה היה מונע מאתנו את התסבוכת אליה נקלענו
בשיחה שהיתה לי עם רב הכותל הרב שמואל רבינוביץ אותו אני מכיר מאז שהיה ילד, אביו ודודיו היו חברים טובים שלי, גדלתי עימם יחד מיום הראשון שנולדתי, ולזכותם ייאמר כי הם אלו שסייעו לי רבות בתקופת 'צופר' ו'צוהר', העמידו לי משרד בבנין שהיה שייך להם, כך שאהיה האחרון שחלילה ירצה לפגוע במי מהם, אבל מי שמכירים אותי יודעים כי הנושא חשוב לי לא האנשים, וכשעוסקים בנושא הזה, אי אפשר לשתוק כאן, ולכן אספר את מה שהוא סיפר לי השבוע
נשות הכותל וקבוצות אחרות פנו לבית המשפט הן תובעות שיאפשרו להם להכניס ספר תורה לעזרת נשים, מן הנסיון הוא למד שבכל עת שבית המשפט היה צריך להכריע זה היה לרעתנו, לכן לא היה עוד אפילו ספק כי זה מה שיכריעו בבית המשפט שחייבים לאפשר להם זאת
הדרך היחידה למנוע זאת הוא על ידי הקצאת מקום אחר שיוכלו להתפלל שם וככה למנוע הכנסת ספר תורה לעזרת נשים. אם חלילה היו ממשיכים להתעקש בבית המשפט עלולים להגיע למצב שיחייבו את חלוקת הכותל לשלשה, גברים לחוד, נשים לחוד, ומעורב, ואז לא יוכלו עוד לעשות דבר
כל ההצעות שעלו הן על מנת לשמור על צביון הכותל המערבי כמות שהוא ללא שינויים וזו הסיבה מדוע חברי הכנסת החרדים וגדולי התורה מדברים גבוהה כלפי הממשלה אבל לא יותר מזה, הם מבינים כי הפתרון חייב להיות כזה שיפתח פתח לאותן קבוצות על מנת שישחררו את הכותל מן המאבק שלהן
תוך כדי שיחה, הוא גם אמר לי עוד משהו שחשוב מאוד לזכור, שבכל השנים הוא נאבק לבד מבלי שאף אחד עזר לו, הוא ציין את ר' מאיר פרוש ויוסי דייטש שעמדו לצידו במאבקיו כל האחרים הפנו לו עורף הוא נאלץ היה להיאבק בבית המשפט ובמקומות אחרים לבד, ואם זה ימשך כך, אין מנוס מלהקצות להם שטח
וכאן אני חוזר להתחלה, הטפשות החרדית היתה מן הרגע הראשון שקראו לזה 'כותל רפורמי', אסור היה להזכיר את המילה 'רפורמי' עדיף היה לדבר על תפילה מעורבת שהיא אסורה, אבל זה הרע במיעוטו, מפני שאחרת ייאלצו לחלק את הכותל לשלשה או להתיר הכנסת ספר תורה וארון קודש לעזרת נשים, ומכאן עד למעורב לא יהיה רחוק הדרך
אין כאן חלוקה לחרדים ולרפורמים, אלא שאלת התפילה המעורבת, ומי שרוצה להתפלל ככה שיילך לכותל הדרומי, רחוק מן הכותל המערבי, זה הפתרון היחידי שאידאלי כרגע
חיים שאולזון

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.