רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 3 בנובמבר 2015

גדולה תשובה שמקרבת את הגאולה

דרשה חסידית שניתנה יום אחרי הקמת המדינה - רבי יעקב פרידמן - הרבי מהוסיאטין
כללי
מתוך הספר "אהלי יעקב" לאדמו"ר רבי יעקב פרידמן מהוסיאטין זצ"ל
אמור תש״ח. (ביום שישי הוכרזה המדינה העברית בא"י)
אנו עומדים במלחמה כבדה, מלחמת מגן, כחות החושך והטומאה נאספו עלינו למנוע שלטון ישראל אף על חלק קטן של ארץ ישראל, אין אנו דוחקים את הקץ, אבל הקץ דוחק אותנו. הצרות והתלאות ומאורעות הדמים בעשרת השנים האחרונות דחפונו לארץ ישראל, והכריחונו למאמצים בכוון פריקת עול זרים מעל צוארנו ושחרור הארץ מידי נכריים. גם לא מרדנו באומות העולם, הלא הן הכירו בזכותנו על מדינה עצמאית בארץ ישראל. גם לא עלינו בחומה- יחד ביד חזקה (כפרוש רש"י כתובות קיא ריע"א), כי אם ברשיונות כניסה, מעט, מעט, או בצנעה, לא השתמשנו באניות מלחמה, אדרבה אוה"ע הם עברו על שבועתם. לא להשתעבד בישראל יותר מדי, הן עוד הוסיפו להרע: ענו ורצחו. ובכן, אנו מקוים, ומתפללים כי אלקים יושיע ציון ויבנה ערי יהודה וזרע עבדיו ינחלוה ואוהבי שמו ישכנו בה, פסוק זה הוא בתהלים סו"פ סט, ואח"כ מתחיל פרשה ע' למנצח לדוד להזכיר, וכתב רש"י שם בשם מדרש תהלים: למעלה מן הענין נאמר כי אלקים יושיע ציון וגו' וזרע עבדיו ינחלוה וגו', הרי הדיר בנוי והצאן כנוס, והרועה זה דוד לא נזכר, לכך נאמר למנצח לדוד להזכיר.
זאת אומרת: כאשר אלקים יושיע ציון, למרות איומי אויבינו, ויבנה ערי יהודה וזרע יהודה ינחלוה, צריך להזכיר את דוד, כלומר צריך לזכור, כי הקמת המדינה היהודית, אף כי אין ערוך לחשיבותה, עדיין אינה שהובטחה לנו, הגאולה האמיתית קשורה בביאת משיח בן דוד – לדוד להזכיר!
ועוד צריך לזכור בשעת הקמת המדינה את תנאי הקיום של המדינה: א) שלום ואחדות, הלא המחלוקת היתה סבת החורבן (יומא ט:). ב) קדושה וטהרה, ככתוב בסוף פרשת קדושים (כא, כד), ואומר לכם אתם תירשו את אדמתם [של הגוים יושבי הארץ] וגו' והייתם לי קדושים, כי קדוש אני ה' [זהו התנאי!]. ארץ ישראל היא בבחינת פלטרין של מלך(כדאיתא בספרי ר"פ עקב) והיא צריכה להיות נקיה מכל שמץ חלאה. ואין הכונה בזה על האזהרות שבסוף פ' אחרי וסוף פ' קדושים בלבד, מצוות ה' כולן בלי יוצא מן הכלל ניתנו לטהר ולקדש את ישראל, כאמור בתנחומא ר"פ אמור: אמרות ה' אמרות טהורות(תהלים יב, ז), כל מה שהקב"ה מזהיר את ישראל, הוא בשביל קדושתן וטהרתן. אם כן כל שמירת מצוות ה' בשלמותן היא תנאי הקיום של המדינה, הנה המצוה(ויקרא טי, לו): מאזני צדק, אבני צדק, איפת צדק ויהן צדק יהיה לך, הלא מן המצוות הנוגעים למשא ומתן שבין אדם לחברו, גם העוברים על המצוה הזו, ומשקרים במידה, גורמים גלות לישראל (ת"כ מובא ברש"י). ושערי קדושה לרח"ו ז"ל (ח"ב שער ה'): לא גלו ישראל מארצם אלא על שעברו פסוק (שמות כג,
[11/2, 3:53 AM] ‪+972 52-347-7701‬: מדבר שקר תרחק. בשעת הקמת המדינה צריך לזכור היטב את כל תנאי קיומה, לא רק סידורי עניני הכלכלה והצבא והיחסים הבין-לאומיים,!  הם תנאי קיום!...
עכשיו ימי הספירה, מצות ספירת העומר ענינה טהרת המידות וקדושתן, לכן אם מקיימין אותה בשלמות לפי ענינה, היא מזכה לירושת הארץ, כי הטהרה והקדושה היא תנאי, כאמור למעלה. וזה מרומז במאמרו של ר' יוחנן במ"ר אמור (כח, ו): אל תהי מצות העומר קלה בעיניך, שע"י מצות העומר זכה אברהם לירש את ארץ כנען. רצ"ל ע"י טהרת מידותיו וקדושתן, ע"י טרת המדות וקדושתן מיחדין אלוף, עושים שלום בין כנסת ישראל להקב"ה. וזה מרומז במאמר ר"ל במ"ר שם (פ' אמור): אל תהי מצות העומר קלה בעיניך שעל ידה נעשה שלום בין איש לאשתו, רמז על היחס שבין כנסת ישראל להקב"ה (ירמיה ג, א): הן ישלח איש את אשתו והלכה מאתו והיתה לאיש אחר, הישוב אליה עוד וגו' ושוב אלי נאום ה'. וזוהי שכתוב בזוה"ק (אמור צז.) וספרתם לכם וגו' ישראל כד נפקו ממצרים, נפקו ממסאבו כו' מתמן והלאה יעבדון חושבנא, אינון חמשין יומין דדכיו, למקרב אתתא לבעלה לאתחברא בהדיה,
בני ישראל היקרים, המסולאים בפז, עומדים במלחמה כבדה עם פראים ומוסרים את נפשם על כבוד עמם וארצם, במה נוכל לשתתף במלחמה לעזור לנצחונם? הן כבר עברנו את גיל הגיוס. אנו יכולים לעזור בקדושה ובטהרה לבתשובה שלמה. גדולה תשובה שמקרבת את הגאולה (יומא פו:).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.