רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 24 ביוני 2015

מה עובר על צה"ל?

מאת חייל חרדי

נראה כי פרשיית "סנדוויץ' החזיר" נועצת טלפיה בצה"ל ומזעזעת אותו ת"ק פרסה על ת"ק פרסה, בדיוק כמו אותו חזיר שנעץ את טלפיו בחומה של ירושלים.

גם אצלינו, כמו אז, "פרשיית החזיר" לא שברה את החומה, היא סימלה את המשהו הזה, שמזעזע ומגלה את מה שכבר כולם יודעים: יש בעיה, היא קיימת. עכשיו זה רק מתפרסם בקול רעש גדול.

"פרשיית סנדוויץ החזיר", הסיפור האמיתי:

חייל גוי השתתף באימון, והיות ומנות הקרב לא סיפקו את החיילים המורעבים, הוציא הנ"ל סנדביץ' עם חזיר מתיקו וגם חילק אותו לחבריו – החיילים היהודים. (הפרט הזה לא סופר בתשקורת)

מש"ק דת שנקלע למקום ראה את הנעשה ודיווח לרב הפיקודי. מכאן התגלגלו הדברים והחייל נשפט למחבוש. כרמלה מנשה שהוזעקה לדווח על המקרה, עשתה את הרעש המצופה, ושרשרת צה"ל התנערה מהמקרה.

הגדיל לעשות דובר צה"ל שהכריז כי "נעשתה טעות, וכי צה"ל "לא יחטט לחיילים בתוך התיק".
הרבצ"ר רפי פרץ, מילה את פיו מים.

כדור השלג החל להתגלגל ולא נעצר שם. הסיפור צבר תהודה עצומה. נוצר כאן תקדים, כשלא ברור לכל הגורמים בצבא היכן הוא יעצר. האם חייל שיביא כלים חד פעמיים לחדר האוכל הצבאי ויאכל טרף, נוהג לפי ההוראות החדשות? ומה קורה אם חייל הביא סנדוויץ' פרטי מהבית, ושם במקרר כדי שלא יחלה ח"ו בדיזנטריה?! ומה ההבדל בין סנדוויץ' לסיר? איפה זה נגמר?

מצד אחד, הורגלו בצבא, גם כאלו מבתים לא דתיים, להקפיד מאוד על כשרות בבסיסים כהוראת מטכ"ל חד משמעית ומחייבת, מה שנקרא "צבא העם, מתאים לכולם". ברגע שהאימתה החד משמעית נסדקת, המערכת נכנסת לאי וודאות.

חייל סיפר לאחרונה: בחדר האוכל הצבאי אי שם, בנוכחות כל הסגל הפיקודי, קם מפקד הבסיס (לא דתי)בדרגת אלוף משנה וצעק לעיני כולם על רב היחידה: "אתם נמושות! למה שתקתם?! תתביישו לכם!" (על רקע פרשיית סנדוויץ' החזיר) מסתבר שערעור הסמכות בהוראות המטכליות הברורות לשמור על הכשרות בפקודה, פוגע בכולם.



להמשך כנס כאן:




"המערכת הצבאית מצפצפת היום על הרבנות הראשית"
רם ראב"ד, שהיה רב חיל האוויר וממקימי מסלולי השח"ר לחרדים, לא יכל עוד להבליג, ובתחילת השבוע תקף בחריפות את הרבצ"ר רפי פרץ: ""ישנם רבנים שחושבים שעל ידי זה שיתלקקו לחילונים וירקדו ריקודי מה-יפית, יעריכו אותם יותר ויתנו להם לפעול, אבל זה בדיוק להפך", אומר הרב ראב"ד. "זה משדר חולשה שגורמת לכך, שהמערכת הצבאית מצפצפת היום על הרבנות הראשית. והצפצוף הזה רק הולך ונעשה צורם יותר וחזק יותר. זה קורה ביותר מדי תחומים כיום בצבא ובתדירות יותר מדי גבוהה, רק משום שבמקרה הקודם הרבנות הצבאית הגיבה ברפיסות".

מקרה אחד לאחרונה, מעיד על השבר שבו נמצאת הרבנות הצבאית תחת פיקודו של רפי פרץ. היה זה לפני כשבועיים בטקס טירוני גבעתי בכותל,
כשבמקום רב צבאי הנחה את הטקס תא"ל אבנר פז-צוק, קצין חינוך ראשי.

בהקדים, הסיפור מתרחש ברקע ויכוח חריף בין הרבנות לחיל החינוך בצה"ל, האם רב ינחה את השבעת הטירונים בכותל, או קצין חינוך? בעיקר על רקע 'פרשיית הסנדוויץ', ושתיקתו של הרבצ"ר, נטה הרמטכ"ל החדש גדי אייזינקוט לטובת חיל החינוך, ובחינוך מצידם, חיכו לשעת הכושר המתאימה, ואכן היא הגיעה מהר יותר משחשבו.

באותו יום שנקבע טקס ההשבעה לטירוני גבעתי בכותל,הרבצ"ר רפי פרץ הוזמן לחתונה משפחתית. הוא התקשר לרב צבאי פיקודי, בבקשה שיחליף אותו בטקס ההשבעה. אלא שהרב הפיקודי הנ"ל, לא הגיע בפועל מסיבה זו או אחרת, והקח"ר אבנר פז-צוק, קפץ על המציאה כפז-יצוק, והנחה את טקס ההשבעה. אותו קח"ר עצמו, הוא זה ששלח
לפני חודש המלצה לראש אכ"א, אלוף חגי טופולנסקי: "להוציא את הרבנים מטקסי ההשבעה של הטירונים בצה"ל", כך כתב.

הבעיה שניצבה בפני הרמטכ"ל, היא שאמנם היו דיבורים על העברת הסמכות בטקסי ההשבעה מהרבנות לחינוך, אבל עדיין לא היתה החלטה. במעשה הפזיז של הקח"ר היתה הפרה של נהלי הצבא, והרמטכ"ל אייזינקוט נאלץ לנזוף בו, מה שבעצם דחה למעשה את רוע הגזירה, עד לסיבוב הבא...

וזה לא המקרה היחיד:

יש לאחרונה תחושה עמוקה בצה"ל, כי המונח "צבא יהודי" כבר לא רלוונטי. מעדויות של חיילים, בבסיס אחד הגדולים של צה"ל, ואשר אמור להכשיר את דור הקצינים הבא של צה"ל, פועלת בריכה אולימפית - וכמובן מעורבת - בשבת, עם מוזיקה וכל השאר. צוותים בתורנות מובאים ברכבים מביתם, כי הרי מדובר ב"צורך מבצעי" וב"פיקוח נפש".

החיילים והצוערים הדתיים והמסורתיים רואים ועיניהם כלות. שלא לדבר על "השילוב הראוי" שבעבר נאכף ע"י הצבא, שלא מתקיים שם, והבריכה מעורבת. רק הסנדוויצ'ים שמחולקים שם נושאים אולי את חותמת כשרות הרבנות...

"הרבצ"ר: במד"ס בצבא, אני לא רבצ"ר, אני איש פרטי"

צוער דתי בקורס קצינים, סרב להשתתף במד"ס (מדריך ספורט, פעילות ספורט בצבא) עם חיילות. כידוע, הביגוד שלובשות החיילות במד"ס הוא מינימלי שלא לפי גדרי הצניעות, מה שהפריע לאותו צוער, על פי צו מצפונו.

מפקדו סרב לבקשתו, ופקד עליו להשתתף במד"ס נגד צו דתו ומצפונו. הצוער סרב, והודח מהקורס. כשביקש לפנות לרבצ"ר בתלונה, אמרו לו מפקדיו: "הלא גם הרבצ"ר בעצמו משתתף באופן קבוע במד"ס מעורב. אם הרב הצבאי הראשי כך, מה לך אתה כי תלין?"

יש שמועה בצה"ל כי הרבצ"ר רפי פרץ נשאל על כך וענה: "כשאני עושה מד"ס בצבא, אני לא רבצ"ר, אני איש פרטי".

ההתדרדרות במעמד הרבנות הצבאית החלה עוד בזמן הרבצ"ר ישראל ווייס

לאחרונה על רקע פרשיית סנדוויץ' החזיר, קרא הרב ישראל ווייס לרבצ"ר המכהן רפי פרץ להתפטר. "אם הוא לא מסוגל, שיניח את המפתחות", הוא קרא. אבל מי שזוכר, הפיחות במעמד החל עוד בכניסת תת אלוף ווייס לתפקיד בזמן רוה"מ אריאל שרון. ממעמד של אלוף בזמנו של גד נבון, ניצלו בצבא את ההזדמנות והורידו את הדרגה, כפועל יוצא של מעמד הרבנות הצבאית.

ההמשך הכואב היה בהתנתקות, כשהרב ווייס מילא אחרי הפקודות בדביקות, ולא המשיך בתפקיד למרות הנאמנות.

הרבצ"ר הבא היה אביחי רונצקי, שאמנם הצליח להשפיע ב"תודעה יהודית", אבל לא הצליח באופן גורף להטמיע את השינוי המיוחל בצה"ל.

אחרי הרב רונצקי, כבר נעשה מהלך אחד קדימה: מינוי טייס מסוקים לשעבר, ללא נסיון במערכת הרבנות הצבאית עצמה. הוא הוקפץ כמה דרגות בכירות ביחד, מטייס במילואים בדרגת רב סרן לדרגת תת אלוף בבת אחת, במה שסימל את המעבר מאיש מערכת, לגורם חיצוני וכאילו "מקצועי". משהו שקצת מזכיר את מינוי דן חלוץ לרמטכ"ל. הרי "הטובים לטייס", לא?

את התוצאות, מרגישים היום היטב בצה"ל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.