שלום וברכה
אחד"ש
מצורף בזה חלק משיחת כ"ק
אדמו"ר חג השבועות ה'תנש"א
סימן ד
ובפרטיות יותר – בעבודת השם , אף על
פי שבעבודת יהודי ישנם כמה וכמה פרטי דרגות ואופנים עם כל זה שלימות העבודה [ מתוך
מנוחה ] היא דוקא כאשר בכל פרטי עבודת היהודי נרגשת הנקודה האחת והיחידה , אני
[ לא ] נבראתי [ אלא ] לשמש את קוני ,
וכפי שזה בקיום המצוות , נוסף על הכוונה הפרטית שבכל מצוה ומצוה [ מהתרי"ג
מצוות ] , צריכה להיות [ עוד קודם לכן ] הכוונה הכללית , כנוסח ברכת כל המצוות –
אשר קדשנו במצוותיו וצוונו [ ורק לאחרי זה מזכירים את המצוה הפרטית ] , הכוונה בכל
המצוות שמקיימים את רצונו של הקדוש ברוך הוא , ובלשון המשנה ןהובא להלכה בתחילת
השולחן ערוך – לעשות רצון אביך שבשמים
[ לאחרי שמונה את ארבעת אופני העבודה
, הוי עז כנמר וקל כנשר רץ כצבי וגבור כארי ] , ובדיוק הלשון רצון אביך ולא מצוות
אביך ,מצוות קאי [ גם ] על התחלקות המצוות לפרטים – תרי"ג מצוות דוקא , לא
תוסיפו גומר ולא תגרעו , וכל מצוה מחולקת מכל שאר המצוות באופן קיומה וכולהו , עד
שאין עושין מצוות חבילות חבילות , דבעינן שיהא ליבו פנוי למצוה אחת , מה שאין כן
רצון הוא למעלה מהתחלקות [ ושינוי דרגות ] – רצון הוא אחד ויחיד , הן בנוגע לפרטי
הדבר שהוא רוצה הרי הרצון הוא בכל פרט בשוה , והן בנוגע לכללות הענינים , הרי אין
הרצון משתנה לפי אופן הענינים שהרצון בהם , נאמר שבדבר זה הרצון הוא באופן כך
ובדבר זה הרצון הוא באופן כך , ולכן נאמר הלשון לעשות רצון אביך שבשמים – כיון
ששלימות העבודה [ מתוך מנוחה ] היא בכך שבקיום כל המצוות תורגש נקודה אחת ויחידה –
שמקיימים בזה את רצונו של הקדוש ברוך הוא , ומזה נמשך אחר כך גם בפרטי המצוות ,
כפי שכל מצוה היא במקומה [ כמצוה פרטית ] – כידוע שכל מצוה כלולה [ ויש בה מעין ]
מכל שאר המצוות , ולכן העוסק במצוה פטור מן המצוה , כיון שהיא כוללת בתוכה את שאר
המצוות , במילא על ידי קיום מצוה זו הרי זה כמו שמקיים גם זה [ המצוה שניה ] ,
סימן ה
ענין הנזכר לעיל רואים בהדגשה במצות
אהבת השם [ הכוללת את כל מצוות עשה , וגם את מצות יראת השם הכוללת את כל מצוות לא
תעשה ] – ואהבת את השם אלקיך בכל לבבך , אהבה שבלב קשורה דוקא עם תנועה ושינוי –
בבחינת רצוא ושוב , אף על פי כן כתוב שהעבודה צריכה להיות באופן דאם רץ לבך שוב
לאחד , ולכאורה אינה מובנת תוספת תיבת לאחד , דלכאורה היה מספיק לומר אם רץ לבך [
צריך להיות ] שוב , כמו שכתוב והחיות רצוא ושוב , ואדרבה , העבודה שבלב קשורה דוקא
עם תנועה דרצוא ושוב , עד שחיות האדם על ידי השפעת הדם מן הלב תלויה בכך שתמיד
יהיה דפיקו דליבא , תנועה תמידית דרצוא ושוב , ועל דרך זה מובן בנוגע לעבודה שבלב
[ אהבה ] , שצריכה להיות באופן דרצוא ושוב , הרצוא מביא לשוב
[ בכלים ] , ואחר כך מביא השוב לרצוא
נעלה יותר , ולאחרי זה לשוב נעלה יותר וכן הלאה , מה שאין כן שוב לאחד מדגיש שהשוב
צריך להיות לדבר אחד ויחיד – לא לריבוי , ואפילו לא שתי תנועות דרצוא ושוב ?!
ויש לומר הביאור בזה , שלימות העבודה
היא דוקא מתוך מנוחה , עד שאפילו במקום דשינוי ותנועה [ רצוא ושוב ] , יהיה ענין
המנוחה , וזה נפעל דוקא על ידי זה שנרגש רצון השם – רצון אחד [ כוונה ותכלית אחת ]
– בכל פרטי העבודות , ולכן אומרים שואם רץ לבך שוב לאחד , תכלית השוב צריך להיות
לא [ רק ] בכדי להגיע לרצוא נעלה יותר , אלא לאחד – לקיים את רצונו של הקדוש ברוך
הוא , זאת אומרת שאינו מרגיש בזה את שינוי התנועה דלבו [ רצוא או שוב ] ,
אלא את קיום רצונו של הקדוש ברוך הוא שהוא אחד [ ובזה אין שום נפקא מינא אם זה
רצוא או שוב ] , ויתירה מזה [ כלשון הידוע ] , - אפילו נצטווינו לחטוב עצים , ועל
ידי זה נמשך אחר כך הלאחד גם בפרטי העבודות ופרטי תנועות הלב , רצוא ושוב ,
בברכת התורה משולם צפניה
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.