נשאלתי על ידי גולשים וידידים מה דעתי על דברי ר' חיים קנייבסקי כי יש לברך על הרב אהרן לייב שטיינמן את ברכת 'אשר חלק מחכמתו'. לא אכנס לעצם העניין, בעבר ר' חיים קנייבסקי עשה כך מפני שמדובר היה בחמיו וחייב אדם בכבוד חמיו, והפעם הוא עשה זאת מפני שהוא מאמין, מפני שאם זה לא היה כך, אז כל דבריו של ר' חיים קנייבסקי טעונים בדיקה
מה שמעניין, ר' חיים קנייבסקי היה נוהג פעמיים בשנה לבא לבקר את חמיו בימי חול המועד ולא ראיתי ולא שמעתי שאפילו פעם אחד הוא יעשה את הברכה הזו. ככל הנראה הוא רק אמר כך אבל הוא עצמו לא נהג כך
אני לא עושה ברכה כזו על רבנים כלשהם, ולא חלילה מפני שאיני מעריך אותם. ישנם מי שהם אצלי משכמם ומעלה מעריך ומעריץ אותם, אבל להגיע עד כדי לברך שחלק מחכמתו, לא ראיתי את זה במקומות אחרים שיעשו כך לרבנים או אדמורי"ם, ואם אחרים עושים ואני לא יודע, אז צר לי. ראיתי כל כך הרבה רבנים ואדמורי"ם ומעולם לא ראיתי שמי שהגיעו יחד איתי שיברך ברכה זו
ובכל זאת, בעיני הרב אהרן לייב שטיינמן יהודי חכם והרבה יותר מכך ואסביר מדוע. יהודים היושבים ולומדים ביניהם מי שמכונים 'גדולי תורה' יש ב"ה בדורנו הרבה. אבל האם הם אלו היכולים להנהיג, האם הייתי מתייעץ עימם, בהחלט לא. בשביל להתאים לתפקיד כזה צריך עוד חלק והוא 'חכמת חיים', מי שיש בו רק תורה ואין בו חכמת חיים, הוא יהודי יקר אבל אין לו דבר וחצי דבר עם הנהגה ובוודאי שלא עם הדרכה ואף לא עם עצה טובה. רק מי שיש לו את החכמת חיים וכשזה בא יחד עם תורה, הוא האדם המושלם
ולא שאני קובע על מי בעולם בשר ודם שהוא מושלם, חלילה וחלילה, אין דבר כזה ולא יהיה. כאן המחלוקת של היהדות עם הנצרות הטוענת שיש מושג של אדם מושלם ואילו היהדות מלמדת אותנו כי אין דבר כזה, התורה מלאה עם גדולים ומנהיגים מי שעמדו בראש העם ולא היו מושלמים לכל אחד מהם מצאו איזהו חסרון אפילו למשהרבינו, אז לא זו הבעיה, לי לא מפריע שלמישהו יש חסרונות, ככה זה צריך להיות. אבל מה שצריך בשביל הנהגה בשביל להוביל ולהדריך, זה שיקול הדעת, להיות רגוע ולא מתלהם, ובעיקר חכמת חיים
ר' אהרן לייב שטיינמן התברך בחכמת חיים, זו הסיבה מדוע הרב שך רדף אותו רדיפה אחר רדיפה, וזו הסיבה מדוע הרב אלישיב כיבד אותו, מפני שבסתר ליבו ידע כי הרב שטיינמן ראוי להנהגה. הרב שך זעק כי אינו ראוי להנהגה מפני שידע כי ביום שהרב שטיינמן ינהיג הוא ישבור ויהרוס את כל אשר הוא בנה, הוא נגד מלחמות פנימיות מיותרות, נגד מחלוקת מיותרת ונגד מלחמה שלא צריך ואפשר בלעדיהם. ראייתו רחוקה הוא עושה את חשבון המחר, ומה לנו יותר מ'חוק טל' כמה רדפו את הרב שטיינמן כשהוא היה בעד וקרא לטפח את החוק הזה ולשמור עליו. אם היו שומעים בקולו לא היינו מגיעים למצב שאנו בו עתה. היום מתגעגעים לחוק הזה היינו מקבלים אותו בשתי ידיים אם רק היו נותנים זאת לנו. וכאן ההבדל בין הרב שטיינמן לכל היתר. הללו אלו שהתנגדו הם מהרסים ומחריבים הם חושבים שעם קנאות עם מלחמות בונים, הרב שטיינמן בשל חכמת החיים שלו ידע כבר אז כי אם נשמור על החוק נשרוד
מה שמעניין, ר' חיים קנייבסקי היה נוהג פעמיים בשנה לבא לבקר את חמיו בימי חול המועד ולא ראיתי ולא שמעתי שאפילו פעם אחד הוא יעשה את הברכה הזו. ככל הנראה הוא רק אמר כך אבל הוא עצמו לא נהג כך
אני לא עושה ברכה כזו על רבנים כלשהם, ולא חלילה מפני שאיני מעריך אותם. ישנם מי שהם אצלי משכמם ומעלה מעריך ומעריץ אותם, אבל להגיע עד כדי לברך שחלק מחכמתו, לא ראיתי את זה במקומות אחרים שיעשו כך לרבנים או אדמורי"ם, ואם אחרים עושים ואני לא יודע, אז צר לי. ראיתי כל כך הרבה רבנים ואדמורי"ם ומעולם לא ראיתי שמי שהגיעו יחד איתי שיברך ברכה זו
ובכל זאת, בעיני הרב אהרן לייב שטיינמן יהודי חכם והרבה יותר מכך ואסביר מדוע. יהודים היושבים ולומדים ביניהם מי שמכונים 'גדולי תורה' יש ב"ה בדורנו הרבה. אבל האם הם אלו היכולים להנהיג, האם הייתי מתייעץ עימם, בהחלט לא. בשביל להתאים לתפקיד כזה צריך עוד חלק והוא 'חכמת חיים', מי שיש בו רק תורה ואין בו חכמת חיים, הוא יהודי יקר אבל אין לו דבר וחצי דבר עם הנהגה ובוודאי שלא עם הדרכה ואף לא עם עצה טובה. רק מי שיש לו את החכמת חיים וכשזה בא יחד עם תורה, הוא האדם המושלם
ולא שאני קובע על מי בעולם בשר ודם שהוא מושלם, חלילה וחלילה, אין דבר כזה ולא יהיה. כאן המחלוקת של היהדות עם הנצרות הטוענת שיש מושג של אדם מושלם ואילו היהדות מלמדת אותנו כי אין דבר כזה, התורה מלאה עם גדולים ומנהיגים מי שעמדו בראש העם ולא היו מושלמים לכל אחד מהם מצאו איזהו חסרון אפילו למשהרבינו, אז לא זו הבעיה, לי לא מפריע שלמישהו יש חסרונות, ככה זה צריך להיות. אבל מה שצריך בשביל הנהגה בשביל להוביל ולהדריך, זה שיקול הדעת, להיות רגוע ולא מתלהם, ובעיקר חכמת חיים
ר' אהרן לייב שטיינמן התברך בחכמת חיים, זו הסיבה מדוע הרב שך רדף אותו רדיפה אחר רדיפה, וזו הסיבה מדוע הרב אלישיב כיבד אותו, מפני שבסתר ליבו ידע כי הרב שטיינמן ראוי להנהגה. הרב שך זעק כי אינו ראוי להנהגה מפני שידע כי ביום שהרב שטיינמן ינהיג הוא ישבור ויהרוס את כל אשר הוא בנה, הוא נגד מלחמות פנימיות מיותרות, נגד מחלוקת מיותרת ונגד מלחמה שלא צריך ואפשר בלעדיהם. ראייתו רחוקה הוא עושה את חשבון המחר, ומה לנו יותר מ'חוק טל' כמה רדפו את הרב שטיינמן כשהוא היה בעד וקרא לטפח את החוק הזה ולשמור עליו. אם היו שומעים בקולו לא היינו מגיעים למצב שאנו בו עתה. היום מתגעגעים לחוק הזה היינו מקבלים אותו בשתי ידיים אם רק היו נותנים זאת לנו. וכאן ההבדל בין הרב שטיינמן לכל היתר. הללו אלו שהתנגדו הם מהרסים ומחריבים הם חושבים שעם קנאות עם מלחמות בונים, הרב שטיינמן בשל חכמת החיים שלו ידע כבר אז כי אם נשמור על החוק נשרוד
שוב כהרגלך אתה כותב בזלזול על גדולי ישראל.
השבמחקכנראה שהוא לא ברך הוא רק הורה לאחרים.
אתה כולך גיבוב שטויות אחד גדול שחי מדבר אחד זלזול בגדולי ישראל כאילו מתוך מטרה קדושה של "זכות הציבור לדעת"?.
ובכן לגבי ברכת ר' חיים על חמיו:
באזני שמעתי ממנו שהוא מברך בכל פעם שהוא מגיע רק הוא מברך בשקט כדי שחמיו לא ישמע משום שהא יזרוק אותו (כלשונו) משום שחמיו אוחז שזו ברכה לבטלה.
ואם כל מה שאתה כותב על גדולי ישראל הם מתוך ידיעה כמו ידיעה זו, אז אני צודק במליון אחוז שאתה פשוט מטומטם שלא נברא כמהו מאז עם ישרא נהיה לעם שיש לו מנהיגים. יש לי הרגשה כל הזמן אולי נולדת במדבר ואתה מהצאצאים של קורח....
את ר' חיים תיעדו וצילמו בכל מטר, אודה לך אם תראה לי וידאו אחד ויחיד שבו רואים אותו מברך. ביררתי עם מי שליוו אותו כשהיה מגיע לחמיו צעד אחר צעד והם מעידים כי לא ראו אותו מברך, לומר שעשה זאת בשקט ובהסתר אלו סיפורים שאני לא קונה
מחקבגלל השורות האלו צלצלתי שוב למקור שלי המעיד כי ראה את ר' חיים יוצא מן ההמכונית ליווה אותו עד שהתיישב ודיבר עם חמיו ולא ראה אותו מברך
מי שיודע לחרחר ריב להסתכסך עם כוווווווולם
השבמחקולשמור על תדמית השלום אכן חכמה גדולה
לאנונימי הגערער היקר: אני מקווה שבמשפט שלך "מי שיודע לחרחר ריב להסתכסך עם כוווווווולם" - התכוונת לאדמו"ר שלך שהסתכסך ב15 שנות כהונתו לסירוגין עםכמעט כל מה שזז: לעלוב, קרלין, הרב אלישיב, הרב שטיינמן, בעלז, ביאלא, תולדות אהרן, אמשינוב, סלונים, ר' מאיר ברנדסדופר, ר' שאול אלתר, ר' יצחק טוביה וויס, בוסטון, ערלוי, ויזניץ - ישועות משה, ויזניץ ר' ישראל, רחמיסטריווקא, הרב ישראל יעקב פישר, ר' משה הלברשטאם, הרב מוזסון, הדיין ר' מנדל שפרן, הרב אברהם אטלס, סאדיגורא, חב"ד - פעמיים. הדיין בן שמעון, ר' ישראל ברגר הדיין [שניהם בפרשיית השטיבל בפתח תקוה], ר' יחזקאל ראטה, סאטמר ר"א, ועוד ועוד.
השבמחקבתי וורשא, ביכנ"ס הגדול בערד, ביכנ"ס הגדול בחיפה, שטיבל בעש"ט בב"ב, השטיבל בפ"ת, ביכנ"ס פא"י בב"ב, הבנין של ישיבת נזר ישראל בראשל"ץ - עם חנוך ורדיגר, פילוג עם הליטאים בתשמ"ט, פילוג בציבור החרדי בפרשיית פרוש-ברקת, נסיון פילוג אגו"י עקב פרשיית ועדת הכספים בתשס"ט,
עם כל אלו הרב שטיינמן חי בשלום ובמישור...
ועוד המון המון אנשים פשוטים שנרדפו על צוואר. רוצה רשימה ?
איזה ברכה מברכים כאשר רואים את כב' נכדו אהובו ויד ימינו של ראש הישיבה, רבי דוד שפירא שליט"א???
השבמחקמברכים אותו על שזכה לנכד שלא מבייש את שיבתו רק מסייע לו, להבדיל מנכדי הרב שך...
השבמחקאכן, מזל שאין להגר"ש אוירבך נכדים......
מחקידידי אתה טועה, הרב שטטינמן לא נרדף ע"י הרב שך, הוא אכן היה מחברי המועצת היותר פעילים, שהגיב והיתה לו דעה לא תמיד זהה בדיוק לדעת הרב שך, אבל גם הרב אלישיב לא.
השבמחקיש לצערינו הרבה יהודים שהולכים שולל אחרי אמירות הפלסטינים, בכדי להצדיק לעצמם למשל התגייסות לצבא, בעוד כל אדם ממש כל אדם, שיבא לשאול האם להתגייס יקבל תשובה שלילית לגמרי.
כמובן שזה סוג של שיתוף פעולה שנח לשתי הצדדים, כמו שיתוף הפעולה הקבוע של נתי גרוסמן, עם מערכת עיתון הארץ, כנודע.