תחילת "הקדמת המלקט" (עמוד 6)
⛳
"הקדמת המלקט":
כקידומת לתניא, שילב אדמו"ר הזקן את אגרתו לחסידים, שבה הוא מבהיר, את ההבדל הבסיסי שבין התניא לספרי המוסר האחרים. וכן כיצד מעתה ספרו יכול להוות תחליף לקבלת הדרכה מהרבי ב"יחידות".
במענה לשאלות אלו, מציג רבנו תחילה, את שני סוגי המוסר התורניים, אלו הבנויים על השכל האנושי, ואלו המיוסדים על מדרשי חז"ל.
...
המוסר השכלי:
ישנם צדיקי עליון, שמצאו לנכון שהדרכת בני דורם ללכת בדרך הישרה תהיה מושתתת על ההגיון השכלי נטו (כדוגמת הספר "חובת הלבבות" לרבנו בחיי ו"שערי תשובה" לרבנו יונה מגירודני).
הבעיה בספרות זו, שדעותיהם של האנשים שונות, ודברי המוסר שיש בהם לשכנע את האחד, את השני אינם מזיזים כלל. מה עוד שכל אחד אוהב לקרוא את הדברים ולראותם כהשקפתו, "ואם דעתו ושכלו מבולבלים בעבודת ה'" בקושי יבחין באור הגנוז בספר.
...
המוסר הבנוי על מדרשי חז"ל:
כדוגמא הספר "ראשית חכמה" (מתלמידי הרמ"ק). שכותב בהקדמה לספר, שהוא מרכז בתוכו, את כל מדרשי חז"ל מהגמרא מהמדרשים ומהזהר, ומחלקם לפי נושאים:
ענוה, גאוה, אהבה, יראה, קדושה ועוד - מבלי לשלב בהם שום באור משלו.
וה"ראשית חכמה" מציין, שהיות שההוראות של חז"ל הן כלליות, הרי שספרו יכול להביא תועלת רק לאנשים שהם כערכו. אבל אנשים פשוטים כשיתקלו בבעיה, להם ההוראות הכלליות שבספר לא יועילו.
נציין, שהוראות חז"ל כתורה, בודאי שיש בהם את הכח לקשר את ס' ריבוא נשמות ישראל (הכלולים בתורה) להקב"ה. אבל יהודי פשוט הנתקל בבעיה מסוימת בעבודת ה', אינו יכול בכחות עצמו למצוא מתוך שלל ההוראות את ההוראה המיוחדת לבעיתו.
דרך אגב נציין, שבעוד שספרי המוסר הבנויים על שכל אנושי, מדברים אל השכל. הרי שספרי המוסר הבנויים על מאמרי חז"ל מדברים אל הנשמה. ולמעשה הם שני מישורים שונים שבהם המוסר בא לשכנע ולהשפיע.
...
חבר נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.