קרח - מחלוקת אחת דוחה מאה פרנסות
בֹּקֶר וְיֹדַע ה' אֵת אֲשֶׁר לוֹ – מה יקרה בבוקר?
מדוע ביקש משה להמתין לבוקר? מה יהיה בבוקר?
ואפשר, שמכיוון שהמן, שירד בכל בוקר, ירד במיקום התלוי במעשיו של האדם – לצדיקים על פתח האוהל ולרשעים בריחוק מקום – אמר משה לקרח: אתה טוען שאתה צדיק ואני רשע? הבה נמתין למחר, ונראה היכן ירד המן לי והיכן לך. ובכך נדע מיהו הצדיק ומי הצדק עמו.
הבוקר שבו לא ירד מן – והמסר האדיר שבו
כך הסביר מורנו ראש הישיבה הרב נתן צבי קופולוביץ שליט"א: אז למה זה לא עבד? מדוע היה צורך גם במופת של פריחת המטה?
העניין הוא – שלמחרת לא ירד מן! כך מובא בדברי רבותינו (שבט מוסר, פרק לז).
אפילו למחרת חטא העגל, ירד מן. וגם לאחר חטא המרגלים והמתאוננים – הוא ירד.
הפעם היחידה במדבר שבה לא ירד מן – היתה לאחר מחלוקתו של קורח ועדתו.
דורות של תורה מול דור של אחדות – מי מנצח?
מבאר הרב קופולוביץ שליט"א: אפשר והסיבה לכך, על פי המדרש, שבימי דוד – אע"פ שהתינוקות לא טעמו טעם חטא! והיו יודעים לדרוש את התורה במ"ט פנים! ובכל זאת – גם עם השבחים והמעלות הללו – היו יוצאים למלחמה ונופלים, משום שהיו בהם דלטורין (=מקטרגים זה על זה בלשון הרע).
אבל בדורו של אחאב – כולם היו עובדי עבודה זרה, ולמרות זאת – מכיוון שלא היו בהם דלטורין – היו יוצאים למלחמה ומנצחים.
שלום – מעל הכול
ללמדנו, וכפי שהטעים ראש הישיבה שליט"א, כמה כולנו יקרים ואהובים – כבנים חביבים – בעיני ה'!
כי בעוד שבענייני בין אדם למקום, הקב"ה מאריך אף, ואפילו על עוון עבודה זרה החמור ביותר, הוא מוכן להבליג – ובלבד שיש שלום ואחוה בין ילדיו.
אך בעסקי בן אדם לחבירו – כשפוגעים בבניו ומדברים עליהם לשון הרע – הוא ח"ו אינו מוותר! גם כאשר יש בדור צדיקים שלא חטאו כלל, ואפילו כולם יודעים את כל התורה כולה.
כשאין שלום – אין גם ברכה
כי ענייני בין אדם לחברו – אש אוכלה הם!
לכן, אף שלמחרת חטא העגל ירד מן, למחרת מחלוקתו של קרח – לא ירד. ללמדנו שמחלוקת אחת דוחה מאה פרנסות! (לשונו של בעל הגהות מיימוניות זיע״א), כפי שחוזר ומדגיש מורנו ראש הישיבה שליט"א.
לא מצא הקב"ה לישראל כלי מחזיק ברכה - אלא השלום
בברכת אַ גִיטְעֶן הֱיילִיגעֶר עֶרֶב שָאבעֶס קוֹידֶש
נ.צ. קופולוביץ- קובנא

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.