רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 6 ביוני 2025

איש נטורי קרתא משיב להרב בורשטיין מברסלב


אתחיל בכך, שאינני איש מדון, ובשמחה רבה הייתי מעניק את המילה האחרונה למר בורשטיין (לפי בקשתו השמטתי את תואר 'הרב', והחלפתי בתואר 'מר', שמשקף אולי יותר את דמותו, כפשוטו וכמשמעו) – ויבושם לו.

אבל לצערי, הוא לא חדל מלהשמיץ וללכלך עדה קדושה בשקרים מצוצים מן האצבע, וחזר ושב על קיאו. ועל כן איני יכול לעמוד מנגד, וחש מחויב להשיב במספר נקודות קצרות, בתמצית ככל האפשר.

סעיף 1.

מר בורשטיין לפתע נעשה 'צדיק גדול' וזהיר מאד בלשון הרע והשמצות – כדבריו בתחילת תגובתו.

ואני תמה: מה קרה מאז הוציא את סרטו מלא השקרים הגסים – ועד לרגע תגובתו שבו לפתע התחיל להיזהר בלשונו? אולי ההופעה במוצאי החג הכניסה בו הרהורי תשובה? אם כן – תהא זה שכרו. אבל כל עוד הוא שב וממשיך לדבר דופי – מן הדין להשיב לו.

סעיף 2.

לגבי טענתו כי ההפגנות מתקיימות ללא רב – הרי זה שקר גמור.

ברור וידוע לכל כי קהילות הקנאים כוללות בתוכן לא מעט רבנים ויושבי על מדין, תלמידי חכמים וגאונים מופלגים, שבוודאי אינם פחותים במאומה מהרבנים הנמצאים בשאר הקהילות החרדיות. והם בהחלט מגבים את המחאות וההפגנות, וזו דרכם של בני ירושלים הנאמנים - למחות בכל עת שיש פגיעה בקדשי ישראל.

כשיש שריפה – לא שולחים משלחת דיפלומטית, אלא מתחילים לכבות.

וכשחופרים קברים – הצעד הראשון הוא לעצור את חילול הקברים.

איני מדבר על הלבנת פנים וביוש אישיות ציבורית כזו או אחרת – אין דרכנו בכך [מלבד כשמדובר בפורץ גדר מובהק וידוע, הפועל כנגד דרכה של היהדות החרדית ונמנה על מחריבי הדת], ואיני יודע מה הסיבה שעשו זאת מי שעשו כן – וכנראה יש להם סיבות טובות. למשל: כשראש עיר מיצר את צעדי התושבים המתבדלים, בכלים הרבים העומדים לרשותו, ומחריב באישון לילה בתי כנסיות בכוח הזרוע – בעודו מעלים עין מחריגות בנייה של קהילות הקרובות אליו ותומכות בו בבחירות – הרי שלפעמים אין מענה לרדיפות אלו אלא בהצבת גבול תקיף, והעמדת אותו איש ציבור על מקומו.

אך בוודאי שאין זה מגדיר את 'נטורי קרתא', ומדובר בפעולה נקודתית של כמה אברכים מקומיים שעשו מה שעשו.

ושאלה לי למר בורשטיין: כאשר חסידי פלגים מסוימים בחסידויות מסוימות מרימים יד אלימה ביותר על פלגים אחרים – האם גם אז אתה מתקומם באותה עוצמה כפי שאתה מתקומם על מעשים זהים (וכנראה פחותים בהרבה בעוצמתם) של כמה אברכים במקום מסוים, שאין להם קשר ישיר לשיטה או לדרך של 'נטורי קרתא'?

סעיף 3.

לא הבנתי את ההתפתלויות וההשתדלות למצוא הבדל בין נטורי קרתא לקהילת ברסלב.

נטורי קרתא אינה קהילה של גרים ובעלי תשובה, אם כי בוודאי תקלוט בשמחה כל אדם כזה המבקש להתקרב להשי"ת בלב שלם.

וסליחה, מר בורשטיין, שאני מפנה אליך את ההאשמה בחזרה – שאתה מדבר ממש כ'בעל תשובה', כזר ומנוכר שאינו מכיר כלל את המטריה של הקהילות.

כי אילו היית עסוק פחות עם כל הסחי והמאוס, ופחות מתחבר לשולי השוליים של החברה החרדית – היית יודע היטב כי הקהילות הקנאיות שורשן ויסודן והמשכיותן על טהרת הקודש, יראים ושלמים, שעליהם נאמר ישראל אשר בך אתפאר.

סעיף 4.

אתה מתייחס למקרה מסוים, תוך כדי רמיזות וספקולציות.

איני יודע מהו המקרה – ואינני יכול להגיב על מה שנאמר בסוד ורמז.

אבל כן אוכל לומר: אין דרכם של בני נטורי קרתא להעליל עלילות שווא ולפעול בדרכים עברייניים. נקודה.

סעיף 5.

היהדות החרדית האותנטית אכן כוללת בתוכה גם קהילות כמו 'תולדות אהרן', 'דושינסקיא', 'תולדות אברהם יצחק', 'פינסק קרלין', לצד הקהילות הירושלמיות האחרות – 'תורה ויראה', 'אהל שרה', 'אנשי ירושלים', 'תפארת ירושלים', 'בני ירושלים', 'קהל חסידי ירושלים', 'פרושים', 'ברסלב מורשת' 'ברסלב קהילה' – ועוד. וכל אחד מהם מקים ומפתח מוסדות לרוב.

אגב, המוסד 'בנות ירושלים' שציינת – הוקם ע"י ר' משה ערנטאל ז"ל – איש נטורי קרתא מובהק.

קח לדוגמה את הרב זעליג ראובן קצינלנבויגן שליט"א מ'תורה ויראה' – שהקים ומנהל את ת"ת 'תורה ויראה' בירושלים, ישיבה קטנה 'תפארת הגר"א' בירושלים, ת"ת 'רמ"א' בבית שמש, ישי"ק 'מעלות נפתלי' בבית שמש, ישי"ג 'בית הלוי' בבית שמש, ת"ת 'נהלך ברגש' בביתר עילית, וכן כוללים בירושלים ובבית שמש למאות אברכים. ובס"ה מדובר במסגרות חינוך ולימוד לכמה אלפי ילדים בחורים ואברכים, מבלי לקבל שקל מתוקצב משום גורם שהוא [מלבד התמיכות של נדיבי עם], והכול הוא נושא על כתפיו במסירות נפש ממש, אף שבגילו המתקדם כבר היה ראוי לפרוש ולרוות נחת ממשפחתו הברוכה בלעה"ר. אך הוא מכתת רגליו חודשים ארוכים בשנה בחו"ל ומשלם על כך מחיר אישי כבד – ואף עבר לאחרונה צנתורים לבביים לא פשוטים ה"י.

היש לך מקים עולה של תורה גדול ממנו? 

כמה עוד מנהלים כאלו אתה מכיר במגזר החרדי הכללי? 

[ואל תביא לי את אותם אישים, שהקימו רשת כוללים מתוקצבים וחיים חיי פאר ועושר, וחוגגים חופשות בדובאי וכיו"ב.]

סעיף 6.

אתה מתעלם מכך ש'נטורי קרתא' – כפי שציינתי בתגובתי – יצאו בהחלט בהבהרה ובמחאה ברורה נגד מעשיו של הירש וחבורתו.

האנשים שהולכים לערבים ומתחברים איתם ומתעטפים בדגליהם – אינם חלק משום קהילת נטורי קרתא.

מקום תפילתם הוא ב'ישועות יעקב' וב'אמריקאנער שול', ומתלקטים אליהם ריקים ופוחזים, הנוחתים בשכונת מאה שערים מעת לעת, מבלי שאיש ידע את מוצאם. ולרוב, מדובר בטיפוסים הנעלמים לרוב כעבור זמן מה – כשאיש אינו יודע לאן נדדו הלאה.

סעיף 7.

ע"ז נאמר: הרוצה לשקר ירחיק עדותו.

אם יש לך את החוצפה להעליל עלילה שפלה, על התפקרותם של ראשי הקנאים, עד כדי הפיכתם לחילונים, מחללי שבת ורוצחים – כיצד לפתע נהיית כזה איש עדין הנזהר בכבוד חברו, ואינך מוכן לכתוב שמות?

אדרבה – כתוב שמות! תפרט.

למה אתה נותן לקורא לטעות ולחשוב שמדובר בתופעה רווחת.

לי אישית, כמי שגדל בקהילות אלו – לא ידוע על אף אדם שחזר בשאלה, ובוודאי לא מהמנהיגים.

אולי אתה מתכוון לאי אלו טיפוסים שהצטרפו לזמן קצר ונעלמו. ומי יודע מה עלה בגורלם?

אולי בכלל אתה מתכוון לאותו 'איש משי' שמעלליו התפרסמו – ובוודאי שאין לשייך אותו ל'נטורי קרתא'? ואדרבה, האבנים והבליסטראות הקשות ביותר – חטפו מוסדות 'תורה ויראה' ממנו.

סעיף 8.

שוב אתה חוזר על עלילת 'התורם מארגנטינה'.

לרמוז על קיומו של איש כזה, ולהלביש עליו כתרים – כאילו הוא עומד בראש תמיכת המחאות – זו חוצפה ורשעות. אני, אישית, לא מכיר תורם כזה, ואיני מכיר הפגנות שממומנות על ידו או על ידי מישהו אחר.

סעיף 9.

איזו 'לומדות' היא זו – למי שמעיד על עצמו שאינו לומד ואינו שונה?

האם באמת נאה להשוות בין התרת בחירות לעירייה כי זה כמו 'ועד בית' [אם זה נכון שיש 'היתר' כזה] לבין טיעון על פגיעה בבעלות הפחים של אותו ועד בית, בשריפתם בעת מחאות והפגנות?

ואגב, מעניין – כש'אגד' לא רצתה להיכנס לשכונת בעלז, הבעלזאים שרפו פחים – האם גם אז גינית זאת?

כשהחסידים של מנהיגך לא שרפו פחים – אלא ניפצו שמשות ב'שול', עקרו מכל הבא ליד וגרמו לנזק עצום – האם גם אז מחית? הרי שם מבלי להזדקק ללומדות כלשהי – מדובר היה בוונדליזם טהור לכל הדעות.

ולסיום:

יש לי הרגשה שכל הפוסט שלך התחיל ונגמר בכך שמישהו מארה"ב – כנראה ארגנטינאי במקורו – עקץ אותך אישית ולא שילם לך את שכר עבודתך. ומכאן נולד אצלך רצון הנקמה וההיטפלות לכלל חברי נטורי קרתא. כי אם כבר – אז למה לא לנצל את המומנטום ולהאשים את "כל עם מרדכי".

ומכאן עשית את כל הדרך והתחלת להעליל עלילות שפלות, חמורות שבחמורות, המצוצות מן האצבע, נגד הקהילות החשובות והיקרות שבירושלים, על חבריה ומנהיגיה. ולהשלמת העלילה – אף הלבשת על אותו ארגנטינאי מסתורי את כתר "הנושא בעול הקנאות ומחאות היהדות החרדית בכ־90%" – לא פחות!

וכל השומע שואל את עצמו: הייתכן? האמנם זו דרכו של יהודי חרדי, אשר לדבריו "נזהר בכבוד חברו ומתרחק מלשון הרע והשמצות"? במחילה מכבודך, אתה האיש האחרון שיכול להתהדר בנוצות שכאלו. לא שמענו מעולם על מאן דהוא היוצא נגד קהילות שלמות – שאין בינו וביניהן ולא כלום – רק כדי להשמיץ וללכלך ולהטיל דופי בכשרים.

ובכדי שחלילה לא תיפגע פרנסתך וימשיכו להזמין אותך לאירועים בארה"ב, אף השקעת והנפקת פשקוויל ארוך – כתוב ומוקלט גם יחד – כדי להסביר את ההבדלים בין נטורי קרתא בא"י לבין סאטמר בארה"ב, במיקס אווילי של טענות חסרות שחר ומצוצות מן הדמיון החולני שבראשך.

אכן, מר בורשטיין, טוב תעשה אם תשוב לעיסוקך כמוזיקאי.

שם – אני מקווה – האקורדים שלך יהיו פחות צורמים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.