רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 2 באוקטובר 2024

"היום בתניא" שבת קדש ג' תשרי

 

"היום בתניא" שבת קדש ג' תשרי
"אגרת הקדש" 
המשך פרק כ' (עמוד ק"ל)
שנה מעוברת

"ראשית היש הנברא"
נקדים כי "יש" פירושו "מציאות". ובאופן כללי ישנן שלוש בחינות של "יש":
א. "יש האמיתי" - מתייחס למציאות האמיתית שקיימת בעולם, והיא מציאותו של "עצמות אין סוף ברוך הוא".
ב. "יש הנאצל" - שמתייחס למציאותם של המתהווים מאורו יתברך, שאינם בגדר של נבראים, אלא של נאצלים.
ג. "יש הנברא" - תחושת היש של הנבראים, שמאפיין אותה חוסר הביטול למקור חיותם.
ורבנו מבהיר ש"ראשית (תחושת) היש הנברא ותחילתו", בא לידי ביטוי: בכלים של עשר הספירות שבעולמות "בריאה יצירה ועשיה" וכן באורות שבהם שבבחינת "נפש ורוח" שהם בגדר של "נבראים" - שנבראו מבחינת הנשמה של עשר הספירות שבבריאה יצירה ועשיה, שהיא בגדר של "אלוקות". (כך שלמעשה, את תחושת "היש הנברא" ניתן למצוא לא רק בעולם השפל שלנו, אלא גם ב"גורמים" רוחניים נעלים יותר).
בהרחבה מפרט רבנו:  בחינות שונות של עולמות עליונים, היכלות מלאכים ונשמות שהם בבחינת "היש הנברא".
 ולעומתם, נשמות מלאכים ואדם שיש לראותם "מעין בחינת אלוקות בצמצום גדול" (רק "שאינן אלוקות ממש לברוא יש מאין").
...
שילוב הכוחות האלוקיים:
כיצד מתהווה המציאות של "יש מאין"? וכיצד מתקבלים הברואים במצבם הסופי כ"בעלי גבול ותכלית"?
מתברר, שהדבר נעשה בשילוב הכוחות האלוקיים - וכדוגמת האדם, שיש פעולות שאותן הוא עושה בכוח נפשי אחד, ויש פעולות הנעשות בכל נפשי אחר, ויש דברים שהוא עושה אותם בשילוב של כל מיני כוחות. 
הנה, כך גם מצינו אצל הקב"ה, בהפעילו את כוחותיו האלוקיים בהתהוות ובבריאת הבחינות והברואים השונים שבעולם.
למשל, עצם ההתהוות של הנברא מ"אין ליש", נעשה על ידי ה"קו" הנמשך מ"אור אין סוף" שהוא "כעין המאור" - שהוא "מהותו ועצמותו של המאציל ברוך הוא, שאינו עלול מאיזו עילה שקדמה לו". ש"רק הוא לבדו בכוחו ויכולתו לברוא יש מאין ואפס המוחלט".
אולם, כדי שה"יש הנברא" יתהווה בפועל כ"בעל גבול ומדה", מתלבש ה"אור אין סוף" (הנמשך ב"קו") בכלים של עשר הספירות שבאצילות (שיש בהם  את ההגבלה של המידות)  והוא "מתייחד בתוכם בתכלית היחוד". "עד דאיהו וגרמוהי חד" (עד שהאור הנמשך מעצמותו והכלים שבספירות משתלבים יחדיו כאחד) "לברוא בהם ועל ידם ברואים בעלי גבול ותכלית".
......
 בברכת כתיבה וחתימה טובה!
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.