מומחה הכשרות הנודע הרב יוחנן רייכמן מבקש להביא לתשומת לב הציבור הנכבד כדלהלן.
ראש השנה הבעל״ט תשפ״ה
חל ביום חמישי ושישי, ועל כן צריך לזכור להניח עירוב תבשילין ביום רביעי, ערב ראש השנה.
גם מי שלא מתכנן לעשות שום מלאכה מיו"ט שני של ראש השנה לצורך השבת צריך להניח עירוב תבשילין, בכדי שיוכל להדליק נרות שבת, [כדאי להכין נר דולק של 48 שעות, כדי שידליקו ממנו נרות שבת].
הערה חשובה ונחוצה:
עירוב תבשילין מועיל רק להתיר הכנה מיום טוב שני של ראש השנה לשבת, אבל הכנה מיו"ט ראשון של ראש השנה ליו"ט שני של ראש השנה, וכן הכנה מיו"ט ראשון של ראש השנה לשבת – אסורים.
אם מבשל ביו״ט שני לשבת צריך להניח לעירוב תבשילין מאכל מבושל, כגון ביצה מבושלת או מנת דג, וכשרוצה לאפות צריך להניח מאכל אפוי כגון חלה בשיעור כזית,
נוהגים להניח גם מאכל מבושל וגם מאכל אפוי.
כדי שיהיה אפשר לברך על עירוב תבשילין צריך שיעשה ביו"ט מלאכה ודאית, ואפילו היא אסורה מדרבנן - די בכך.
באופנים דלהלן יש להניח עירוב תבשילין בברכה:
1.אם מבשל אוכל לא מבושל מיו"ט לשבת על אש מגולה או מכוסה או על פלטה חשמלית.
2.מבשל מים לא מבושלים על אש מגולה או מכוסה או על פלטה חשמלית.
3.המחמם מאכלים מבושלים על אש גלויה או על פח - (בלעך).
4.הכנת תה כשמבשלו בכלי ראשון.
ובאופנים דלהלן יש להניח עירוב תבשילין ללא ברכה,
(כלומר כשאינו מתכנן לבשל או לאפות כלל ביו״ט לצורך השבת.)
1.לצורך הדלקת נרות.
2.לצורך חימום מאכלים מבושלים אפילו שהם קרים על פלטה – גם אם הם יבשים וגם אם הם עם רוטב.
הנוסעים לרבותיהם וכדו׳ השוכנים בעיר אחרת לכתחילה יש להקפיד שהעירוב תבשילין יהיה בתוך התחום שבו האדם יהיה בחג, ולכן אדם הנוסע חוץ לעירו יעשה את העירוב תבשילין במקום שבו יהיה בחג, או שייקח את העירוב תבשילין איתו.
העירוב תבשילין צריך להיות קיים עד לאחר שמסיים לעשות את המלאכות לשבת והדליק נרות שבת.
לכתחילה יש לאכול את העירוב בשבת אך לא לפני.
עירוב תבשילין מתיר להכין לצורך השבת גם מלאכות שאינן לצורך אכילה, כגון סידור הבית ושטיפת כלים,
לכן מן הדין מותר לסדר את הבית ולשטוף כלים וכדאי לכתחילה לעדות זאת בזמן שיש עדיין שהות ביום להנות מכך, ויותר טוב לסדר את הבית בעוד היום גדול שלא יהיה ניכר שעושה כן לכבוד שבת.
יש שנכשלו בכך:
ביום טוב באופן שמותר לומר לגוי להדליק תנור או גז לצורך בישול ואפיה באישור מורה הוראה מוסמך כמובן, יש להזהר ולנהוג לפי הכללים ההלכתיים כדי שהמאכלים לא ייאסרו משום בישולי עכו״ם.
אסור לכבות אש ביו״ט,
לכן המבשלים בחג על הגז ואינם רוצים שהגז יישאר דלוק אין להם לנטרל את חיישן הטרמוקפל, אבל אפשר להרתיח מים וכשיגלשו המים הם יכבו את האש ואז לסובב את הכפתור של הגז למצב כיבוי.
כתיבה וחתימה טובה
שנה טובה ומתוקה
למידע ולהתייעצות:
טלפון: 052-7112543
וואטסאפ: 054-7694615
דוא״ל: yr383464@gmail.com
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.