רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 23 באוגוסט 2024

"היום בתניא" יום ו' י"ט מנחם אב

 

"היום בתניא" יום ו'  י"ט מנחם אב
"אגרת הקדש" 
המשך פרק ה' (עמוד 216)
שנה מעוברת

הצמצום  התמידי בהתהוות העולמות:
בתחילת הקטע החמישי (שבאגרת ה') מבואר: 
שכדוגמת חכם גדול המשכיל נפלאות חכמה, שבבואו לגלות את חכמתו לאחרים הוא עושה זאת (לא על ידי שילמד עימם מיד בתחילה את כל פרטי החכמה, אלא) על ידי שמצמצם (ומרכז) את חכמתו בנקודה אחת - הבעה שיש לראותה כ"צמצום עצום וירידה גדולה" של החכמה הנפלאה אותה הוא השכיל.
 הנה, ככה ממש יש  לראות את הצמצום והירידה שהיו באורו יתברך בכל שלבי הבריאה, מה ש"בדבר ה' שמים נעשו" ומה ש"ברוח פיו כל צבאם",  כ"צמצום עצום גדול ורב".
והנה, אף שכל פרטי הצמצומים שהיו בעת הבריאה, ישנן (לצורך המשך קיום העולם) בכל רגע ורגע. בכל זאת, יש הבדל, בין היוזמה להופעת הצמצומים שהיתה בתחילת הבריאה, להופעתם היום.
...
"אז" בתחילת הבריאה:
כל הצמצומים שאודותם דובר לעיל (לאורך הפרק), שענינם הכללי הוא "המשכה וירידה" של החיות להתהוות העולמות. היתה הופעתם בתחילת הבריאה ללא כל התעוררות מלמטה, שהרי עדין "אדם אין לעבוד את האדמה". והם באו מלמעלה, רק מצד חסדו יתברך - וכנרמז  בפסוקים "כי חפץ חסד הוא" ו"עולם חסד יבנה", ובמדרשי חז"ל נוספים.
...
"אך אחר בריאת העולם":
כיום, לאחר שנברא האדם, לאחר ש"ויניחהו בגן עדן לעבדה ולשמרה", תולה הקב"ה את  המשכת חסדו למטה במעשה התחתונים.
שלכן, כיום, כל התעוררות של חסדו יתברך מלמעלה, באה על ידי ה"אתערותא דלתתא"  של האדם למטה - וכפי שהדבר בא לידי ביטוי "בצדקה ובחסד שישראל עושים בעולם הזה" (וכמבואר להלן בהמשך האגרת).
.....
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.