זו דרכו של היצה"ר. מתורתו של הרס"ג
מאת: חֲרֵדִי
בְּעוֹלָמוֹ
מה
שנשמע היום כבדיחה תפלה, מחר יהיה הלכה פסוקה ומקובלת. זו דרכו של עולם ושל
היצה"ר, היום אומר לך עשה כך ומחר אומר לך עשה כך, עד שאומר לך 'לך עבוד
ע"ז'. היום רואים את זה בכל פינה.
אנשים
פחות מעמיקים חושבים שדרכו של היצה"ר הוא לפתות אנשים לעבירה. שקודם הוא מראה
להם פתח היתר בדברים זוטרים וכך מושך אותם לדרכו, עד שבסוף מושך אותם לעבוד
ע"ז. מי שמתבונן בדרכי חֲרֵדֵי ימינו, רואה בחוש איך היצה"ר מפתה אנשים להדר
במצוות ולהחמיר בכל מאי דאפשר, עד שאומר להם 'לך עבוד ע"ז'. זה לא קשר מקרי,
זה קשר מהותי. זה שלב בשלבי הדרך. ואבאר.
ראיתי
כאן שחבר רבנים יראים חתמו על מוצר חדש שנקרא שמו
בישראל 'פילטער לתנורים'. טפשי היראים נקראים לרוץ ולרכוש את ההמצאה בדחיפות, כי
עכשיו יש הנחה של 15%. עולו עולו צדיקים ובזבזו את הכסף בו אתם יכולים לשמח יתומים
ואלמנות, על חומרות אשר לא ידעום אבותיכם. זו דרכו של היצה"ר. היום אומר לך
'לך תחמיר במצוות פילטער' ומחר אומר לך 'לך תחמיר במצוות ובערת הרע מקרבך' עד
שאומר לך 'לך אחרי רבי פלוני, שהוא וקב"ה חד הם'. אם מסרת לו את שכלך בצומת
הראשונה, חזקה עליך שתמסור לו את שאריותיו בצומת האחרונה.
והכי
מדהים בזה, שהדבר יכול להמשך דור אחר דור. וכיצד? כי השוטה הנבער הולך אחר עצת
והוראת הדרך של היחצנים למיניהם, ובטוח שהוא מקיים בזה מצווה!
הביטו
וראו את הפסק המניע את הגלגל. בהיות והתנור מחובר לאינטרנט והאינטרנט הרי אסור
איסור גמור ומוחלט, נמצא שהאופה בתנור זה, דינו כבישולי עכו"ם. מה הקשר בין
הרישא לסיפא? שום כלום חוץ מכך ששניהם מדברים על אותו תנור. השווה הכתוב בדברי
היחצנים תנור לתנור ויצא להם איסור בישולי עכו"ם.
מי
שמתחיל להדר במצווה/בעבירה מומצאת ברגע זה, ישמח להגביר חילו ולהחמיר בכל דבר.
העיקר שימצא לכך מקור בדברי חז"ל בני ימינו (= היחצנים). כללו של דבר, דרכו
של היצה"ר היא להטעות אנשים שיקיימו מצוות שאינן, ומכאן מדרדר אותם עד עברי
פי פחת.
וזהו
הביאור הפשוט בווידויו המפורסם של הרס"ג "את אשר אסרת התרתי ואת אשר
התרת אסרתי", שהאינם מבינים תמהים מה איסור יש בהחמרה? והתשובה הפשוטה היא
שזה בדיוק דרכו של היצה"ר. הטכניקה היא להסיט את מקור הסמכות מהקב"ה,
ומכאן התהום פעורה. לא הקב"ה ותורתו קובעים מה אסור אלא אתה (בהנחיית
היחצנים). היוצא הוא שאינך שומר את תורתו יתברך, אלא את דימיונותיך ואיך לא תיפול
מכאן לבאר שחת??
איני
רוצה להצביע כאן על מעשים שבכל יום, שאנשים מקיימים מצוות שאין להם סמך ומקור בדעה
ברורה שהם מקיימים מצווה. ומדוע איני מאיר על כך? משום שחזקה עליהם שלא ישנו דרכם
ומה נרוויח מכך? שיחשבו שמזלזלים במצוות אמת? עדיף שישארו בבורותם וכסלותם וידמו
בנפשם שמצוות הם מקיימים, כי ייתכן שבסוף דורותיהם יצא מהם מישהו בר דעת והוא ישוב
אל השם בתשובה שלימה וגמורה.
תמוה
בעיניכם? בוא נשים כאן שתי עובדות ידועות ומוכרות לכל. חלק ממחמירי המצוות עושים
הכל כדי להכפיש את ישראל. אתם חושבים על נאומים ברמקולים בהפגנות בשבת, ואחרים
יחשבו על איסורים חמורים בהרבה מכך, בעצם שותפותם לדבר עבירה והשמדה של אחיהם בני
ישראל היושבים בציון. מן הצד השני, ישנם המוני מחמירים שעושים כל השתדלות כדי
לקיים את מצוות ההגנה על יושבי ציון. אלו ואלו מחללים שבת, בהצטרכם - כל אחד
לכיוון השני.
ומעניין
לעניין באותו עניין. יש מחמירי מצוות שיעשו כל טצדקי כדי שלא לשרת בצה"ל. גם
לעצמם וגם לכאלה ששרות כזה יכול להציל אותם מרדת שחת (מה אתם חושבים היה השיקול של
הגראי"ל שטיינמן בנושא הנחל החרדי? להגדיל את צה"ל??? הוא הבין שזו הצלת
נפשות ממש. כשם שלאחד זו הצלת נפשות למנוע בעדו מללכת לצה"ל, כן בשביל השני
זו הצלת נפשות ממש להכנס למשמעת הצבאית. חנוך לנער עפ"י דרכו, גם כי יזקין לא
יסור ממנה). והנה באותו נושא של שרות, יש מחמירי מצוות שכנ"ל יעשו הכל כדי
שלא, ויש מחמירי מצוות (אמנם בעלי כיפות עם חורים) שיעשו כל טצדקי כדי לשרות בצורה
הכי קרבית בצה"ל. והדברים יגעים.
כללו
של דבר. לא המחשבה שלך אם אתה עושה מצווה, זה מה שהופך את זה למצווה. וקבל האמת
ממי שאמרה, שייתכן שלמה שאתה קורא ברגע זה מצווה, יש היבט של התדרדרות לבור שאין
לו תחתית.
איני
טוען שאני יודע מה מצווה לך ומה עבירה. רק מסב את שימת ליבך שיש מציאות כזאת.
ואידך,
זיל גמור.
חרדי בעולמו
- - - - - - - - --
לא מוגה
להערות והארות ללא צרופות וללא
לינקים:
haredibe@gmail.com
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.