רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 1 בדצמבר 2023

מלחמה שכל כולה כסף ולא אידישקייט


למרות שעדיף לפתוח בגנות על מנת לסיים בטוב במקרה הזה איני יכול שלא לפתוח בטוב, מפני שנדיר הוא למצוא מחלוקת ביהדות החרדית שלא יכניסו בה 'אידישקייט' יאמרו ויסבירו כי מבקשים להציל את הדור, את העבודת ה'. למי שהספיק לשכוח, כאשר פרצה המחלוקת הקשה בין האחים האדמורי"ם מסאטמאר האהרוני והזאלוני, עמד דוברו של האהרוני ששמו אלישע הורוביץ וזעק כי חלילה אין כאן מחלוקת על 'ריליסטעייט' (נדל"ן), המחלוקת היא על דרך בעבודת ה'. אתם מבינים, הם רבים בבית המשפט אצל השופטת הנכריה שהיא תחליט איזו היא העבודת ה' האמיתית

במחלוקת הזו שפרצה בין נכדי וגבאי רבי יעקב מאיר שכטר מראשי ברסלב מי שמנהל חצר משלו, המחלוקת כל כולה היא על דבר אחד בלבד כסף, הנכדים לא אהבו שהגבאים השתלטו על כל המוסדות ולוקחים מיליונים לכיסם, הם תבעו להתחלק בשלל הגדול, וכאשר הגבאים תאוו כסף ולא הסכימו לתת לנכדים, פרצה מלחמה מלחמה, הגבאים הבריחו את הרב שכטר למקום מסתור באיזה בונקר בבית שמש כמו שעושים בעזה, עד שהנכדים נודע להם באיזה בונקר הכניסו אותו, הגיעו לשם והוציאו אותו ברכב שנראה כמו של החמאס והבריחו אותו למקום אחר והפך משבוי אצל הגבאים לשבוי אצל הנכדים

המלחמה הזו מתנהלת כבר כמעט שנה, הדברים הגיעו לבית המשפט שניסה להשכין שלום בין הצדדים, בתחילה נראה היה כי יצליחו, אבל הגבאים לא הציעו מספיק לנכדים ואלו החליטו להמשיך ולהילחם וככה הנושא הגיע לבית המשפט, ועתה המאבק הוא עם חותמת של בית המשפט הציוני שהתיר לגבאים להכנס להרב שכטר בימי קבלת הקהל במשך של הארבע שעות הללו, והנכדים לא אוהבים זאת, ועל רקע זה פרצה השבוע מהומה, הזמינו משטרה, כל צד טוען שהצד האחר הוא זה שהזמין את המשטרה, והסיבה, מפני שהנכדים לא איפשרו לגבאים להיכנס והמשטרה שהתערבה הכניסה את הגבאים בטענה כי בית המשפט מאפשר להם להיכנס

כאן הסיפור מעניין, מפני שהפלונטר בקהילתו הופך להיות מסובך מאוד. חברי הקהילה ברובם הגדול מרגישים מאוד לא נוח ומתפללים שהסכסוך הזה יגמר. נגידים גדולים ניסו לעשות פשרה ולא הצליחו, ועתה מי שמשקיע מאמץ רב הוא הנגיד ליפא פרידמן בנו של משה גבאי מסאטמאר שהציע לנכדים ארבע מיליון דולר תמורת חזרה למה שהיה עד פרוץ המחלוקת. הענין הוא שההכנסות בכל חודש הוא בסביבות המיליון דולר וארבע מיליון סכום קטן עליהם. צריך לציין שמאז המחלוקת ההכנסות קטנו, לפני כן הרבה נגידים נתנו יותר עכשיו פחות, ואם לא די בכך גם בין הילדים של הרב שכטר נוצרה מחלוקת על העתיד

הבן הגדול מצדד בגבאים מתוך חשבון של מי שירש את מקומו של האבא. הוא רוצה הבטחה מהגבאים כי הוא יישב על כסאו של אביו. הגבאים אומרים כי הם אלו שבנו את המוסדות ולבן לא היה כל חלק בזה לכן לא מגיע לו כלום, ובכל זאת הוא מנסה לעשות עיסקה עימם שיתייצב לצידם במחלוקת בתמורה לירושת האבא. האחרים במשפחה מתנגדים וממשיכים במלחמה עם הגבאים

כאן צריך להבין על מה פרצה המחלוקת, מדובר בענין שנמשך שנים. הגבאים שלטו בכל, והם עשו על חשבון הרב שכטר סכומי עתק, הם מחתנים את הילדים ללא קושי, ואילו נכדי הרב שכטר לא נהנו מהכסף הזה, וכאשר הם היו צריכים לחתן ילדים נאלצו לגלגל כסף ולא מסכימים עוד לכך. הטעות של הגבאים הייתה שהם לא זרקו לנכדים כמה פרוטות במשך השנים על מנת להשתיק את רעבונם וככה להרגיע. עתה המחלוקת היא על דבר אחד ויחיד מי יהנה מן הכספים הגדולים שמתגלגלים כאן

הרב שכטר בעצמו חצוי. במכתב שמסר לבית המשפט שדן במחלוקת הזו, הוא רוצה את שני הצדדים את הגבאים ואת הנכדים. ולכן בית המשפט ביקש שינסו להשכין שלום ולהגיע להסכמות, אבל לא הצליחו. הנימוק שנתנו הגבאים מדוע חייבים להכניסם מפני שאחד מהם שמו דוד אפל היה גם רופאו של הרב שכטר ולכן הוא זקוק לו. כך שארבע פעמים בשבוע במשך של ארבע שעות יכולים הגבאים לשהות במחיצתו. צריך לזכור שכאשר נכנסים אליו משאירים כסף, וכל צד מבקש לשלוט על הכסף הזה, ולכן שני הצדדים ניצבו שם השבוע להבטיח לאן יילך הכסף. עתה ממתינים לראות מה יקרה בשבוע הבא, המתיחות שם קשה

על פי הצעת ליפא פרידמאן שבינתיים טוען כי הוא לא בעד צד כלשהו הוא רוצה רק את שלום המחנה, הוא יתן לנכדים ארבע מיליון דולר ושיסכימו להצעת פשרה שתבטיח לכולם הכנסה מן הכספים שזורמים לקהילה הזו

מדוע אני מספר לכם כאן על העניין הזה. מפני שכל כך נהניתי לשמוע דברי אמת, בדרך כלל במחלוקות כאלו אני שומע מכל צד נימוקים אידיאולוגיים שיטתיים והשקפתיים ממציאים דברים מדוע הם חייבים להילחם, כאן מדברים אמת לאמיתה המאבק על הכספים הרבים שמגלגלים שם

מאחל אני לצדדים להגיע להסכם שלום, מפני שבסופו של דבר מחלוקת לא עושה טוב לקהילה כלשהי, אני מאחל לליפא פרידמאן למרות שהוא זאלוני סאטמארי שיצליח להשכין שם שלום, עדיף כך מהמשך המחלוקת. באידיש אומרים 'א רענדל ארויף א רענדל אראפ' העיקר לגמור עם הענין

חיים שאולזון 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.