רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 24 במרץ 2023

ראשי תיבות של 'ויקרא'

 

מאת הרב ישראל אהרן קלצקין

בס"ד, ערב שבת פר' ויקרא ר"ח ניסן תשפ"ג.

 

לידידיי ומכריי קוראי ומתענגי הגליון 'מעדני הפרשה'.

מדי שנה, לקראת פרשת ויקרא אני נזכר שזו פרשה שלי, ולמה?

ראשית: ויקרא ר"ת 'ר' ישראל אהרן קלצקין ו...'' וגם הפרשה מכילה קי"א פסוקים שזה ר"ת של שמי, אבל יש כאן עוד משהו.

כאשר היגרתי מארץ ישראל וקולי הפסיק להישמע ברחובות ירושלים בכרוז של הרמקולים, (אויס רופן), שלח לי מאן דהו הודעה בערש"ק ויקרא וכתב לי: ויקר"א ר"ת 'ועלעכער ייד קען אויס רופן'?

עניתי לו: שאני עדיין בדחן בחתונות, ולכן יתפרש 'ויקר"א בר"ת: 'ישראל אהרן קען וייטער רופן'.

אמנם, היה תקופה שהיה לי משרה כפולה, ביום לויות ובלילה חתונות, עד שאמרו עלי שביום אני קובר אחד ובלילה שתים, ולכן בלויה מובילים את המנוח על 2 מוטות, ובחופה 4 מוטות, שזה אחד וזה שתים.

ולעניינא דיומי: מתקרבים אנו לחג הפסח בצעדי ענק, החנויות עמוסות לעייפה וכל שנה בימים אלו אני נזכר בהצדיק ר' מרדכי שינברגר הירושלמי, שהיה אומר: רבש"ע, תביא כבר את הפסח, כל שעה 'פלאצט א הונדערטער', (מתאדה מאיה).

בזמנו זה היה 100 לשעה, היום? הלואי רק 100.

ובהתקרב החג ורואים את מלאכת הבעלעבוסטע'ס, מבינים שזה להן זכר לעבודת הפרך שעבדו בני ובנות ישראל במצרים, אלא שאז בנו ערים שהיו מתמוטטים אח"כ, וזה הכי גרוע, שלא היה סיפוק מן המלאכה.

זה אף מרומז בשם הערים: 'פיתום ורעמסס' שזה כמו 3 מילים, 'פתאום' קורה משהו 'רע' והכל 'מתמוסס'.

היה תקופה שכל מיני עסקים פרחו בשיטת הפירמידות וביום מן הימים הענין היה מתנדף ונעצר, אז הבנתי למה הערים במצרים היו מתמוססים, כי הם היו בשיטת הפירמידות.

כי באמת, שיטת הפירמדות אין להם סיכוי, אלא אם כן, יש רווח בעצם הרעיון גם ללא הפירמידה.

לפני מספר שבועות פנה אלי שכן ועניין אותי בהשקעה כזאת, עניתי לו כי מעולם לא נכנסתי לפירמידה ואין לי כל ענין בזה.

תשמע, ביקש השכן, אין לי מושג בעסקים, תבדוק לי את הנתונים ותסביר לי מה הסיכונים מול הסיכויים.

התיישבתי איתו, עברתי על הנתונים, וככל שנברתי יותר פנימה, הבנתי כמה גאון האיש שבנה את התוכנית, והיופי שבזה, שאין צורך להשקיע סכומים, מספיק אפילו 25 דולר, וההזדמנות (אפטשוניטי) היא לעשרות אלפים ואף יותר, אך העיקר בזה, שגם אם לא המשכת בפירמידה ולא עשית כלום מעבר לכך, יצאת מורווח כעבור שנה 256 אחוז על כספך.

זה היה נראה לי יותר מדי טוב מלהיות נכון, אבל הכל שקוף ומגובה בנתונים.

אז פעם ראשונה בחיים שנכנסתי לפירמידה, (בעיקר בגלל שאין חובה להמשיך את המעגל וממילא זה לא פירמידה הכרחית, כי גם ללא זה, זה עדיין מניב רווחים, מרווחי עסקי הון סיכון), הכנסתי 100 דולר והיה לי מזל, שלידינו ישב עוד מישהו שגם השתכנע להכניס 100 דולר, אך הוא המשיך משם הלאה, ומכיון שזה משלם עד 10 דורות, התחלתי לפתע לקבל כספים לחשבוני שכלל לא חלמתי עליהם ולא בניתי על זה.

אמרתי לעצמי: אם אפשר ב-25 דולר לקבל הזדמנות (עם קצת מזל, כמובן) להרויח יפה, גם אם זה יעצר בעוד תקופה, אבל אין סיכון ואין אפשרות להפסיד יותר מהסך הזעום שהכנסתי, למה למנוע טוב מבעליו? (ובדרך, מי יודע, אולי בחור חרוץ ירים כמה דורות יפים וגם אני אקצור פירות).

אז, סיפרתי לכם על כך, ומי שמעונין ביותר פרטים מוזמן לכתוב לי באימייל ואשלח לו הענין בפירוט, כולל לינק שיבין הכל, אין כאן תורה גדולה, היופי שבזה, זה הגאונות בתוך הפשטות והטכניקה הגאונית שגורם לכך שזה יחזיק שנים רבות בלי שום התחייבות.

 

נ.ב.

       ויקרא באלף זעירא, איך זה קשור לשמו של הקב"ה שאינו שלם עד שימחה זרע עמלק?

       והאם יתכן שהאות א' הנ"ל תוגדל אחר גאולתנו בקרוב?

       איך קשור חומש ויקרא לתפילת מעריב, ושאר החומשים לשאר התפילות בדיוק נפלא?

       י"ב הנשיאים כנגד י"ב חודשי השנה, איך כל נשיא שבט קשור לחודש שמכוון כנגד יומו?

 

       כל זה ועוד הרבה הגיגים מחודשים, תמצאו בתוככי הגליון 'מעדני הפרשה', המצו"ב, טעמו וראו כי טוב.

 

בברכת שבת שלום ומבורך וחודש מבורך

ישראל אהרן קלצקין

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.