רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 11 בנובמבר 2022

על עיקר ועל טפל

 

מאת: חֲרֵדִי בְּעוֹלָמוֹ

 

הותקפתי קשות איך אני יוצא נגד הרבנים שמחייבים להצביע ג', באשר בעוד אני עצמי טענתי כאן שנהרא נהרא ופשטיה, מצד שני בא בטענות לאחרים שיכילו את דברי ההבל שלי (ציטוט המבקרים). מכאן מוכח, מסיקים התוקפים, שאני סתם צבוע וכו' וכדו'.

לאשר השואל התמים באמת חושב שיש סתירה ובאשר ייתכן שיש עוד כמותו, אשיב מכאן דברים נכוחים.

אין לי בעיה עם זה שיש רבנים שחושבים שמצווה גדולה להצביע בעד אות הקדושה בעיניהם. הם יכולים לסבור שהנהגת החכי"ם החרדיים הנה מופת לדרך ארץ ומהווה קידוש השם גדול ורק החילונים, שרוצים לאחוז בחטאיהם, עוצמים עיניהם מראות את גדלות וְטוּב הציבור שלנו ונציגיו.

בעיני, צריך להיות סומא או שוטה כדי לחשוב כך, אבל הם הרי חושבים שצריך להיות סומא, שוטה ורשע, כדי לחשוב כמוני, אז לא בזה יצאתי נגדם.

הטענה העיקרית שלי היא שהם מגייסים את הקב"ה להבלים והשקרים שלהם. כל עוד הם טוענים את טענתם מדעתם הרחבה, אין לי בעיה עם זה. הבעיה היא כשהם טוענים שזו 'דעת התורה', שמי ששומע להם מקיים מצווה ומי שאומר שלא להצביע, או מקדש אות אחרת להצבעה, הריהו מחלל ש"ש.

גם עם זה כשלעצמו אני יכול לחיות. אם יש שוטים שרוצים ללכת אחריהם, מה לי להתעבר על ריב לא לי. יצביעו למה שנראה להם ויתבשמו לפחות מחיי שעה, בהיות מובטחים שמובטחים הם לחיי עולם, בזכות הצבעתם לאות הקדושה.

הבעיה גם אינה שמבזה להשתייך לציבור שמקבל כל שאומרים לו, גם כשהדברים שקריים במובהק וסותרים אהדדי (כפי שהדגים כאן המרא דאתרא). הבעיה היחידה שבאמת מציקה לי שבגלל שטויות כאלה אנחנו נמאסים בעיני כל בר דעת שאינו ממחננו ובזה אנחנו חבים לעצמנו. כי מוטלת עלינו חובה קדושה לקרב בנים לאביהם שבשמים ובגלל הנהגות נכלוליות כאלה, אנחנו מרחקים את הציבור שאנחנו מצווים לקרב.

זו הבעיה היחידה שבאמת מציקה לי.

ובהיות שאני כותב על דוגמת השקר-השקוף שעולה בכל בחירות אוסיף משהו שגם ידוע לכל מי שמכיר את יהדות החרדית בארה"ב.

בארץ עושים טרררם גדול שלא ללמוד לימודי חול ולהתרחק מהאקדמיה וכו'. כבר הערתי כאן שגם בארץ מקובל לעשות בגרויות בבית יעקב בפריפריה. איך אפשר להכיל שבירושלים בגרות זה טריפה ובחיפה זה כשר למהדרין?

בארה"ב המצב חמור פי אלף. הגר"ש קמינצקי, נשיא המועצת דאמריקה משמש כראש ישיבת פילדלפיה, בה לומדים 'לימודי אינגליש' (כך קוראים בארה"ב ללימודי חול) והלימודים בישיבה נחשבים כלימודי אקדמיה (שרבים מבוגריה ממשיכים ללמוד אחרי לימודי הישיבה).

בראשות ישיבת נר ישראל בבולטימור מכהן הרב אהרן פלדמן, חבר המועצת דאמריקה. ונחשו מה? רוב בחורי הישיבה לומדים במקביל ללימודיהן בישיבה, גם לימודים אקדמיים.

אני טוען שהחכי"ם החרדיים עושים בושות וחילול השם יותר מכל דבר אחר. שהפעילות העסקנית היא סביב אינטרסים כיתתיים ודורסת כל אינטרס חברתי חרדי או כללי. ההיתר להצביע לכנסת היה מושתת על דברים אחרים, שכיום לא מתקיימים וגם אם נתיר זאת, הרי הדבר מותנה בתנאי כפול ומכופל שיהיה לתועלת ולא לנזק (ותועלת זה לא שמצליחים להוציא מהקופה המשותפת כספים לצרכים כיתתיים).

ברור שאיני כדאי להכריע נגד אלו שמקובלים על ציבור קוראי העיתונים והמודעות כגדולי ישראל, אבל האם אסור להביא דעה אחרת? עובדה היא שהגם שכתיבתי מרגיזה לא מעטים, הללו עושים מאמצים להשתיק אותי (כולל מאמצים לא חוקיים, אבל אכמ"ל) ומנסים לשכנע את ר' חיים היקר שיסכור את פי וכדו'. תשובות ענייניות לא שמעתי מהם עד היום ובמקרי הבודדים שכן כתבו משהו (חוץ מזה שאני כויפער וכדו'), ראינו שהדברים שקריים ומוטים עקלקלות.

אין לי עניין אם תצביע ולמי תצביע. איני חושב שזה חלק מחובתי בעולמי ואיני רואה בזה קידוש או חילול השם. הדבר היחיד שהוא חובתנו ותפקידנו כאן זה ללכת בדרכיו לקדש שמו בכל הליכותינו מעשינו. שהרואה אותנו יבין שדרכנו דרך מוסרית וישרה היא.

והעיקר: מאי דעלך שני, לחברך לא תעביד.

ואידך, פירושא היא, זיל גמור.


חרדי בעולמו


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.