"היום בתניא" שבת קודש כ"ז תשרי
"אגרת הקדש"
המשך פרק כ"ה (עמוד קל"ט)
שנה מעוברת
⛳
"דבר ה'" ושמותיו:
כהמשך לדבר ה' שדובר עליו לעיל. מוסיף רבנו שדבר ה' נקרא במספר שמות: בלשון רז"ל "שכינה". בלשון הזהר "אימא תתאה" ו"מטרוניתא". ובלשון המקובלים "מלכות".
ונציין, כמקובל בתנ"ך, שאם יש לאדם או למקום מסוים כמה שמות, הרי שכל שם מביע תכונה אחרת הנראית באותו אדם או מקום. הנה, גם בענייננו, השמות השונים שבהם נקרא דבר ה', מתייחסים לדיבורו יתברך כפי שמתבטא במישורים שונים.
...
נקרא שכינה ונקרא מלכות:
נסב את תשומת לבנו: שעל דבר ה' הנקרא בשם "שכינה" כותב רבנו "לפי ששוכן ומתלבש בנבראים להחיותם". ואילו על דבר ה' הנקרא "מלכות", כותב רבנו שהוא בא לידי ביטוי בזה שהוא "מהוה ומחיה" (נשמות, מלאכים וניבראים המתהווים בעולמות שונים).
ובהתאם מובן: שבעוד ש"דבר ה'" הנקרא בשם מלכות, הוא דיבור הקשור בתחום ההתהוות בפועל של הנבראים. הנה, דבר ה' הנקרא "שכינה", מתיחס לחיות פנימית מיוחדת.
להרחבת הבאור, נציין, שבדומה לדיבורו של האדם שיכול להיות בתחומים שונים, לפעמים בעניני עולם ולפעמים בלימוד התורה. הנה כך גם אצל הקב"ה: ישנו הדיבור שבו הוא בורא את העולם (שהזהר מכנה את העשרה מאמרות שבהם נברא העולם כ"מילין דהדיוטא"). וישנו דבור של ה' המביע עניינים פנימיים יותר, כדברי הנביא למשל "ויהי דבר ה' אלי לאמר", או כנאמר בתורה פעמים רבות "וידבר ה' אל משה לאמר".
......
חבר נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך.
חדש! "היום בתניא" באמצעות המייל. להצטרפות נא לשלוח בקשה hayombatanya@gmail.com
הרב יקותיאל גרין ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב גרין ע"ה ומופץ על ידי בני משפחתו.
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ
פנינה חסידית לשבת
⛳️⛳️⛳️⛳️⛳️
הספר "אורה לתורה" של הרה"ג יקותיאל גרין יצא לאור בשנת תשנ"ד, ובו ריכוז ביאוריו הנפלאים של הרבי הריי"צ ( רבי יוסף יצחק) נ"ע על פסוקי התורה.
-------------------------------
שבת בראשית
הרבי הריי"צ אמר, שפרשת בראשית היא שבוע שמח, שהרי ראה הקב"ה את כל הבריאה שהיא "כי טוב".
אצל כל ישראל שבת בראשית היא שבת של ששון ושמחה, שהרי מתחילים לקרוא את התורה מחדש.
וענינו של שבת בראשית הוא כעין שמחת תורה.
לכן, בעוד שכל שבת ענינה הוא עונג, כמו שנאמר:
"וקראת לשבת עונג" ורק על הימים טובים נאמר שהם "מועדים לשמחה, הרי שבשבת בראשית מלבד העונג יש גם שמחה.
****
אדמו"ר הזקן אמר ש"ההארה משבת בראשית מאירה בכל שבתות השנה, ב ראשית ברא" - ראשית היא חכמה, והאור והחיות מהחכמה המאירה בשבת בראשית, נמשכת על כללות השנה כולה.
ואדמו"ר האמצעי היה מאחל לעצמו, לחוש את הגילויים של שבת בראשית בכל שבתות השנה. ועל אחת כמה וכמה, לחוש את הגילויים הללו, בשבת בראשית עצמה.
(מלוקט מהספר "אורה לתורה פרשת בראשית)

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.