"היום בתניא" יום ד יז שבט
תניא לקוטי אמרים
פרק כב כולו
שנה מעוברת
⛳
הקדמה:
בפרק הקודם (פרק כא) למדנו אודות נבראים רוחניים שבעולמות "בריאה יצירה ועשיה", שרק נדמה להם שדיבורו של ה' נפרד משרשו.
ואילו בפרק שלפנינו (פרק כב) מדובר אודות "דברים טמאים קליפות וסטרא אחרא", שהם נבראים תחתוניים ביותר. המקבלים את חיותם, על ידי "צמצומים רבים ועצומים" - על ידי "צמצומים רבים" (שבעקבותיהם התהוו נבראים רבים), ו"על ידי צמצומים עצומים" (שבעקבותיהם קימת בקליפות התחושה וההרגשה שנפרדים הם ממש מקדושתו של מקום).
...
"נקראים אלקים אחרים":
כפי שאנו רואים בתנ"ך, שכל שם של אדם או מקום, מביע את מהותו של הדבר האדם או המקום. הנה, כן, לא בכדי, זכו הקליפות להיקרא בשם "אלקים אחרים" - וכמבואר בפרק שלפנינו, שני טעמים לדבר:
א. על שם מקור יניקת חיותם (כמבואר בתחילה).
ב. כביטוי להתנהגותם ולהרגשתם שהיא כ"עבודה זרה" (כמבואר בהמשך).
...
"אלקים אחרים - הנימוק הראשון" לכינוי זה:
יש נבראים המקבלים את חיותם "בבחינת פנים" (בסבר פנים יפות).
אולם הקליפות והדברים הטמאים, מקבלים את חיותם "בהסתר פנים" ו"מבחינת אחוריים" - כמי שנאלץ לתת מתנה לשונאו שלא מרצונו - שכן, הם שנואים על הקב"ה, וכל בריאתם לא נועדה אלא "רק כדי להעניש את הרשעים ולתת שכר טוב לצדיקים".
והשם "אלקים אחרים", רומז על מקור חיותם זה שהוא מבחינת אחוריים.
...
"נקראים אלקים אחרים" - הסבר שני:
השם "אלקים אחרים" לדברים הטמאים לקליפות ולסטרא אחרא", מהוה ביטוי להתנהגותם שהיא כ"עבודה זרה".
החיות שהקליפות והסטרא אחרא מקבלים מהאחוריים של הקדושה כנ"ל. בנוסף לכך שהיא מאד מועטת, היא נמצאת בהם כאחד שנמצא בגלות (שאינו יכול לבטא את עצמו) - כך, שבקליפות לא מורגש שום ביטול אל הקב"ה.
ועוד יותר, הקליפה מגביהה עצמה כנשר לומר "אני ואפסי עוד" "יאור לי ואני עשיתיני" וכדומה - הגבהה עצמית המביעה את ההרגשה שאין זולתי.
זאת היא איפוא, תכונת ה"עבודה זרה" (שהיא "אלקים אחרים"), המביעה את הפירוד מהקב"ה.
וכל החשים את הפירוד ממנו יתברך נקראים בשם "אלקים אחרים", היות ש"עיקר ושרש עבודה זרה היא, מה שהוא נחשב לדבר בפני עצמו שנפרד מקדושתו של מקום" (אף שאינו כופר לגמרי במציאותו של הבורא).
...
גסות הרוח שבאדם:
על גסות הרוח התבטאו חז"ל בצורה חריפה באומרם שהוא "כאילו עובד עבודת כוכבים". ולאדמו"ר הזקן, התבטאות זו, לא רק מביעה את חומרת "גסות הרוח", אלא היא אף מביעה שיש דמיון ושיכות מיוחדת להרגשה שלילית זו לאיסור העבודה זרה עצמה.
שכן, גס הרוח (למרות שבאופן כללי הוא מאמין בה'), הנה, בהתנשאותו ובהרגשת ישותו, הוא מפריד את עצמו מקדושת בוראו.
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה, לחבריך ולמכריך.
*בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ - יהי זכרה ברוך.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.