"היום בתניא" יום ג' ב אלול
תניא אגרת הקדש
המשך פרק י תחילת קטע ב' עמ' קטו
שנה פשוטה
⛳
ההגבלות בשיעור המצוות:
נקדים, שבקיום התורה והמצוות ישנן הגבלות מגוונות, כהגבלות בזמן (כדוגמת המצוות שמצותם ביום דוקא) וכהגבלות במקום (כמצוות התלויות במקום, בארץ ישראל, בבית המקדש וכדומה).
וכאן מבהיר רבנו: כי היות "שהמצוות ניתנו לנו על ידי התלבשות במידת גבורה וצמצום ההארה" (כמבואר בקטע הקודם), לכן יש לרוב המצוות שיעור מצומצם (כשיעור המינימלי לאורך של חוטי הציצית ולאורך שדרת הלולב) - שיעור המהוה "כלי" לקליטת האורות העליונים (ושבלעדיו אין ביכולת העולם לקבל ולקלוט את האור הנמשך בו).
...
השיעור בצדקה:
כרוב המצוות שיש להם שיעור מצומצם, כך גם לצדקה ולגמ"ח כשהם בממונו יש שיעור קצוב: "חומש למצוה מהמובחר" ו"מעשר למידה בינונית" - שכן כאמור, זו הדרך להמשיך את האלוקות שתתלבש בעולם.
...
להרחבת הבאור:
כשם שעם בריאת העולם, נמשכים לעולם שני סוגי אורות: אורות מקיפים (המהוים את העולם מאין ליש), ואורות פנימיים (הפועלים שהעולמות יהיו בעלי גבול גבול ותכלית, כפי שהם נראים במציאות).
הנה כך גם באופן כללי, באורות הנמשכים למטה עם קיום המצוות בעבודת האדם, נמשכים שני סוגי האורות הללו:
א. אורות המאירים ונמשכים לנשמה ולעולם בבחינת מקיף.
ב. אורות הנמשכים מטה במידת הגבורה והצמצום, ומאירים לנשמה ולעולם באופן פנימי - כאשר, השיעור המצומצם של המצוה, הוא ה"כלי" לקליטת האור המצומצם והפנימי בעולם הזה (שהוא בעל גבול ותכלית).
ויצוין, כי מעלה זו של השיעור המצומצם בקיום המצוות, באה לידי ביטוי, הן במצוות ציצית תפילין לולב סוכה ושופר (שבהם אין מעלה אם שיעורם גדול מהמחויב) , והן במצוה החשובה כצדקה (ששם מצינו גם חשיבות כשהיא ניתנת למעלה מהשיעור המחויב).
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה, לחבריך ולמכריך.
בתודה ובברכה!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.