רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 20 במרץ 2020

הקורונה ומציאותה

מאת הרב ישראל אהרן קלצקין

לידידיי ומכריי קוראי ומתענגי הגליון 'מעדני הפרשה'.
ענין הקורונה הציף את האימייל ושאר המדיה בהרבה סוגי רעיונות ובדיחות וחישובי קיצין ור"ת וגימטריאות ועוד כיד ה' הטובה על ישראל.
כמה וכמה ביטאו את הצער הגדול על סגירת בתי הכנסת, גזירה שאפילו בימי גזירת המן הרשע לא היה, שהרי אסתר ציותה על מרדכי 'לך כנוס את כל היהודים' וכך היה, ממילא, טוענים המעוררים כי ודאי יש כאן ענין של מידה כנגד מידה על אי כיבוד בתי כנסיות מצידנו וע"כ זה בחינת 'אבן מקיר תזעק' ועלינו להתעורר שלא לדבר בעת התפילה ולסגור המכשירים שלא יצפצפו בעת התפילה וכדו'.
לי הדברים צרמו קצת, כי למרות שיש עדיין מה לתקן בתחום, ב"ה אכשר דרא והמצב הולך ומשתפר כל הזמן, והענין חודר לתודעה יותר ויותר ולא מסתבר שהמצב כ"כ גרוע עד שנגיע למצב שבתי הכנסת יפלטו אותנו החוצה.
ראיה לדבריי, שהרי הכוללים והישיבות והתלמודי תורה ג"כ נסגרו, ובהם לכו"ע יש כיום שיפור לטובה שלא היה מימות עולם ולא שייך לכאורה לומר שהם פלטו אותנו החוצה.
למרות שאתם ודאי מכירים אותי מכמה מאמרים, כמי שכואב מאוד את ענין השיחה בשעת התפילה, אך הפעם נראה לי בדיוק ההיפך ואסביר את הענין בנוסח בארדיטשוב (הכוונה למרן בעל הקדושת לוי זי"ע שבאמת היה בבחינת אגאנץ יאר פריילאך להליץ טוב על ישראל).
בגמ' ע"ז ב: מסופר כי לעתיד לבוא, כאשר ירום קרננו ע"י משיח צדקנו, יבואו אומות העולם ויבקשו ליטול חלק בטוב הגדול הצפון לישראל, ויטענו 'כל מה שעשינו לא עשינו אלא כדי שיעסקו ישראל בתורה' והקב"ה יסתור דבריהם, ואז יבקשו שיתנו להם הזדמנות לתקן, יאמר להם הקב"ה, מצוה קלה יש לי וסוכה שמה וכו', מיד כ"א עולה לראש גגו ובונה סוכה, מה עושה הקב"ה? מוציא חמה מנרתיקה וכל אחד יוצא ומבעט בסוכתו. שואלת הגמ' והלא מצטער פטור מן הסוכה? היינו, שגם בני ישראל יוצאים מן הסוכה כאשר יש חום כזה?, מתרצת הגמ': נכון, אבל למה הם בועטים? היינו, יהודי כשיוצא מן הסוכה, הוא יוצא בצער ועגמ"נ על שנאלץ לוותר על המצוה, לעומת הגוי שבועט ויוצא.
בעת כזאת כאשר אנו מתכוננים לגאולה בקרוב, נסגרו מרכזי התורה והתפילה והוכר מה בין בני לבן חמי, שהרי כולנו נאנחנו וליבנו התפלץ מצער על שאנו מפסידים את המקום המקודש והתפילה בציבור ואין מי שלא חש רגש איום ונורא על מה שאירע.
לעומת זאת, שאלתי כמה גוים האם איכפת להם שלא יוכלו ללכת ביום ראשון לכנסיה או מוסלמי ביום שישי למואזין וכולם ענו שממש לא, אנוסים אנחנו וזהו, חלקם אף אמרו שהרויחו יום חופש.
הנה ההבדל בינינו, ובכך אנו ניגשים כהכנה לגאולה.
נקודה נוספת לענין הזה, הם דברי הגמ' דלעיל, שהגוים יטענו שעשו הכל כדי שישראל יעסקו בתורה, ישאלו אותם האם הקציבו משהו כדי שהתורה תוכל להמשיך ולהגן על העולם בעת כזאת?
אמרו חז"ל שאומות העולם, למרות שהתדרדרו לחטאים רעים, יש שלושה דברים שלא ירדו לדיוטא כ"כ תחתונה: א. אין מוכרים בשר אדם בשוק, ב. אין עושין פרהסיה למשכב זכור, ג. נותנים כבוד לתורה.
בימינו שלושתם נתערערו, בעיתונות הצהובה שוחטין בני אדם ונמכרים בראש כל חוצות. ענין השני לא רק שיש פרהסיה, אלא שהפכוהו לענין שמתגאין בזה ומשמיצין את מי שמעיז להביע דעה אחרת. וכבוד התורה ודאי שאין לזה זכר ביניהם.
ולצערנו, הערב רב החילוני והרפורמי לא רק שאין נופלים ברמתם מהגוים, אלא שקיימו בעצמם את ה'יורדין עד לתהום' בהידור רב.
וודאי שלא עלה בדעתם שצריך למצוא דרך כלשהי איך להמשיך את התורה והתפילה (באופן בטוח כמובן) ומבחינתם, דין הישיבות כדין האוניברסיטאות והדברים ידועים.
הנה, ראה הקב"ה בבירור מי הם בניו אוהביו וכמה קשה הפרידה, מוכנים אנו לגאולה בקרוב כאמור 'בניסן נגאלו ובניסן עתידין להיגאל'.
נ.ב. היום היארצייט הראשון של אחי הבכור איש החסד המופלא בהצנע לכת הרב אברהם ז"ל ובגליון כתבתי סיפור יפה אחד מתוך רבים שמבטא איזה חסד אפשר לעשות עם בן אדם, עם קצת רגישות בלי שום עלות.
שבת שלום ומבורך
ישראל אהרן קלצקין

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.