אסור לשכוח כי בויכוח הקשה והמר שבין החרדים למזרחי היו אלו דוקא אנשי המזרחי ובעיקר רבניהם שנתנו את הנימוקים הכי טובים וחזקים מדוע שיטת המזרחי מועילה וטובה יותר. הם היו בעד לשתף פעולה עם הציונות מתוך נימוק שלא לתת למשכילים להשתלט על היהדות, רבני המזרחי דאגו לעתיד כלל ישראל וביקשו להצילו. לטענתם, אם נשב בקונגרס הציוני ניקח חלק בכל התחומים ובעיקר בחינוך, נמנע חינוך כפרני, לחרדים של אז לא היה קל כלל להתווכח עימם. אסור לשכוח כי אז זה לא כמו היום שבראש המזרחי עומדים ארחי פרחי, אז היו אלו גאונים אדירים, ביניהם מי שהפכו במשך השנים לחלק מראשי החרדים הליטאים שמקורם היה במזרחי. רוב רובם של הליטאים היו במזרחי והיו אלו שניים ששינו את פני העולם הליטאי מן הקצה אל הקצה והם החזון איש ורבה של בריסק, עד לתקופתם, שיטת המזרחי היתה כל כך חזקה שקשה היה למי שדגלו באידיאה חרדית לשכנעם כי הם טועים
גם בעת הקמת המדינה כאשר החרדים חרגו מן האידיאה המקורית התירו את מה שאסור היה לפני הקמת המדינה, קבעו כללים ברורים עד היכן מרחיקים, כאשר הקונגרס הציוני היה מחוץ לתחום בכל מצב. אסור לשכוח שבכל השנים החרדים ניהלו מאבק קשה ברפורמים ובכל זאת לא התירו כניסה לקונגרס הציוני למרות שברור היה כי שם יהיה קל יותר להאבק בהם
עתה משום מה נכנס איזה ג'וק בראשם של כמה עסקנים ששכנעו כמה מרבני הליטאים בארצות הברית כי חשוב לחדור לקונגרס הציוני וצריכים להשתתף בבחירות שלהם, ואין זה פלא מדוע חלק מן הרבנים הליטאים העיזו ויצאו במכתב נגד, ואחרים פחדו והעדיפו שלא להתערב, ביניהם ראשי ישיבת לייקוואוד, ומה שהדהים את הכל, מכתבו של ר' חיים קנייבסקי בעד החדירה לקונגרס הציוני מתוך נימוק שככה יוכלו להלחם ברפורמים
מה שאין באותו מכתב, הסבר מה נשתנה, מדוע בכל השנים כאשר היה הרבה יותר כח לחרדים ויכלו הרבה יותר לעשות אסרו זאת, ואילו עתה התירו. קורה כאן משהו חמור מאוד, החדרת סכין בליבה של האידיאה החרדית, לי אין ספק שהחזון איש ורבה של בריסק לא היו מתירים דבר שכזה, מפני שבתקופתם יכלו להתיר זאת מתוך אותו נימוק שהיה אז חזק בהרבה מבימינו, ולא היה מי שהעיז לעשות דבר כזה
ההתדרדרות האידיאולוגית עם חותמת של ר' חיים קנייבסקי עלולה להמיט שואה על האידיאה החרדית בעתיד, נעשה כאן צעד מרחיק לכת כזה שיתכן וכבר אין דרך לתקן את מה שקלקלו. אם חפצי חיים אנו, עלינו לעשות כמה צעדים לאחור בשביל שיידעו כי רק ההתבדלות מן החברה החילונית והציונית היא זו שתשמור על עתידנו, אם ניתן לדברים להתגלגל כפי שהם מתגלגלים כעת, זה סופה וקיצה של היהדות החרדית, זו תרשם בספר ההיסטוריה כמי שהיתה ולא עוד
גם בעת הקמת המדינה כאשר החרדים חרגו מן האידיאה המקורית התירו את מה שאסור היה לפני הקמת המדינה, קבעו כללים ברורים עד היכן מרחיקים, כאשר הקונגרס הציוני היה מחוץ לתחום בכל מצב. אסור לשכוח שבכל השנים החרדים ניהלו מאבק קשה ברפורמים ובכל זאת לא התירו כניסה לקונגרס הציוני למרות שברור היה כי שם יהיה קל יותר להאבק בהם
עתה משום מה נכנס איזה ג'וק בראשם של כמה עסקנים ששכנעו כמה מרבני הליטאים בארצות הברית כי חשוב לחדור לקונגרס הציוני וצריכים להשתתף בבחירות שלהם, ואין זה פלא מדוע חלק מן הרבנים הליטאים העיזו ויצאו במכתב נגד, ואחרים פחדו והעדיפו שלא להתערב, ביניהם ראשי ישיבת לייקוואוד, ומה שהדהים את הכל, מכתבו של ר' חיים קנייבסקי בעד החדירה לקונגרס הציוני מתוך נימוק שככה יוכלו להלחם ברפורמים
מה שאין באותו מכתב, הסבר מה נשתנה, מדוע בכל השנים כאשר היה הרבה יותר כח לחרדים ויכלו הרבה יותר לעשות אסרו זאת, ואילו עתה התירו. קורה כאן משהו חמור מאוד, החדרת סכין בליבה של האידיאה החרדית, לי אין ספק שהחזון איש ורבה של בריסק לא היו מתירים דבר שכזה, מפני שבתקופתם יכלו להתיר זאת מתוך אותו נימוק שהיה אז חזק בהרבה מבימינו, ולא היה מי שהעיז לעשות דבר כזה
ההתדרדרות האידיאולוגית עם חותמת של ר' חיים קנייבסקי עלולה להמיט שואה על האידיאה החרדית בעתיד, נעשה כאן צעד מרחיק לכת כזה שיתכן וכבר אין דרך לתקן את מה שקלקלו. אם חפצי חיים אנו, עלינו לעשות כמה צעדים לאחור בשביל שיידעו כי רק ההתבדלות מן החברה החילונית והציונית היא זו שתשמור על עתידנו, אם ניתן לדברים להתגלגל כפי שהם מתגלגלים כעת, זה סופה וקיצה של היהדות החרדית, זו תרשם בספר ההיסטוריה כמי שהיתה ולא עוד
חיים שאולזון

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.