"היום בתניא" יום ו' ה שבט
(תחילת פרק כ)
"אנוכי" ו"לא יהיה לך":
את שני הדברות הראשונים שנשמעו מפי הגבורה במעמד הר סיני, יש לראות כ"כללות התורה כולה":
"אנכי ה' אלקיך" - הדיבור המביע את מצות האמונה בה', כולל את כל רמ"ח מצוות העשה.
ו"לא יהיה לך אלקים אחרים על פני" - הזהרת התורה שלא נאמין באל אחר זולת ה' יתברך, כוללת את כל שס"ה המצוות המפורטת ב"לא תעשה".
...
הקדמה למתבאר בפרק:
רעיון זה, מהוה (בין השאר), הקדמה למתבאר בהרחבה להלן:
א. שהאמונה שב"אנכי", באה בעצם לידי ביטוי, בכל אחת ממצוות ה"עשה".
ב. שאיסור העבודה זרה שב"לא יהיה לך", מתבטא גם (בדקות)
בכל אחת ממצוות "לא תעשה".
ובמישור הרחב יותר מובן: שאת תוקף האהבה המסותרת וכח מסירות הנפש שבה, צריך היהודי לעורר ולנצל, לא רק בקיומם של שני הדברות הראשונים, אלא גם בשמירת התורה כולה (כמבואר בהרחבה בששת הפרקים שלפנינו כ-כה).
...
"אחדותו של הקב"ה":
כדי להבין, כיצד בכל עבירה יש תסמונת של "עבודה זרה". מבהיר אדמו"ר הזקן, שיש צורך להזכיר בקצרה את "ענין ומהות אחדותו של הקב"ה" - שהקב"ה נקרא יחיד ומיוחד, כך היה לפני בריאת העולם וכך גם לאחר הבריאה. כנאמר "אני ה' לא שניתי" - שהתהוות העולמות, העליונים והתחתונים, לא פעלו בבורא שום שינוי. וזאת משום "דכולא קמיה כלא חשיב" - שכן, המשכת החיות ממנו יתברך להחיות את העולמות, היא (לא מבחינת עצמותו יתברך, אלא) מבחינת זיו והארה בלבד מאורו הגדול, מ"אור אין סוף". (שהוא כזיו השמש הנמשך מהשמש. ולא כמים המגיעים לברז בבית מהמאגר העירוני, שכל טיפה היוצאת מהברז מחסירה טיפה במאגר).
נצין, שענין זה מבואר בפרטיות בשלשת הפרקים שלפנינו כ-כב. ורק עם הידיעה המקיפה של הנושא בקצרה, נקבל את ההסבר להבנת הקשר של כל עבירה ל"עבודה זרה".
...
חבר נכבד:
*מומלץ לשלב את התניא היומי בדברי התורה הנאמרים בשלחן השבת.
*לשאלות, ולקבלת "היום בתניא", התקשרו אלי בוואטסאפ 0548094265
הרב יקותיאל גרין מחבר באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם"
(תחילת פרק כ)
"אנוכי" ו"לא יהיה לך":
את שני הדברות הראשונים שנשמעו מפי הגבורה במעמד הר סיני, יש לראות כ"כללות התורה כולה":
"אנכי ה' אלקיך" - הדיבור המביע את מצות האמונה בה', כולל את כל רמ"ח מצוות העשה.
ו"לא יהיה לך אלקים אחרים על פני" - הזהרת התורה שלא נאמין באל אחר זולת ה' יתברך, כוללת את כל שס"ה המצוות המפורטת ב"לא תעשה".
...
הקדמה למתבאר בפרק:
רעיון זה, מהוה (בין השאר), הקדמה למתבאר בהרחבה להלן:
א. שהאמונה שב"אנכי", באה בעצם לידי ביטוי, בכל אחת ממצוות ה"עשה".
ב. שאיסור העבודה זרה שב"לא יהיה לך", מתבטא גם (בדקות)
בכל אחת ממצוות "לא תעשה".
ובמישור הרחב יותר מובן: שאת תוקף האהבה המסותרת וכח מסירות הנפש שבה, צריך היהודי לעורר ולנצל, לא רק בקיומם של שני הדברות הראשונים, אלא גם בשמירת התורה כולה (כמבואר בהרחבה בששת הפרקים שלפנינו כ-כה).
...
"אחדותו של הקב"ה":
כדי להבין, כיצד בכל עבירה יש תסמונת של "עבודה זרה". מבהיר אדמו"ר הזקן, שיש צורך להזכיר בקצרה את "ענין ומהות אחדותו של הקב"ה" - שהקב"ה נקרא יחיד ומיוחד, כך היה לפני בריאת העולם וכך גם לאחר הבריאה. כנאמר "אני ה' לא שניתי" - שהתהוות העולמות, העליונים והתחתונים, לא פעלו בבורא שום שינוי. וזאת משום "דכולא קמיה כלא חשיב" - שכן, המשכת החיות ממנו יתברך להחיות את העולמות, היא (לא מבחינת עצמותו יתברך, אלא) מבחינת זיו והארה בלבד מאורו הגדול, מ"אור אין סוף". (שהוא כזיו השמש הנמשך מהשמש. ולא כמים המגיעים לברז בבית מהמאגר העירוני, שכל טיפה היוצאת מהברז מחסירה טיפה במאגר).
נצין, שענין זה מבואר בפרטיות בשלשת הפרקים שלפנינו כ-כב. ורק עם הידיעה המקיפה של הנושא בקצרה, נקבל את ההסבר להבנת הקשר של כל עבירה ל"עבודה זרה".
...
חבר נכבד:
*מומלץ לשלב את התניא היומי בדברי התורה הנאמרים בשלחן השבת.
*לשאלות, ולקבלת "היום בתניא", התקשרו אלי בוואטסאפ 0548094265
הרב יקותיאל גרין מחבר באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם"
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.