רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 30 באוגוסט 2019

ליכא מידי דלא רמיזי

מאת הרב ישראל אהרן קלצקין

ב"ה חודש אלול בפתח, וצריך להתמקד בדברים רציניים, כולנו תקוה שהאלול יביא בכנפיו בשורות טובית וכפי הר"ת של אלול: 'אין לפיד ואין ליברמן'
עקבתא דמשיחא זו תקופה של בירור, ולצערנו, העולם מתדרדר בדברים שבעבר היו כ"כ פשוטים ומובנים שאין להם דריסת רגל בציבוריות העולמית והיה בושה להתנהג ככה, וכיום איבדו כל בושה ולצורך הענין אף משתמשים בחוות דעת רפואיות לטובתם ואוי למי שפוצה פה כנגד מה שכיום הפך מקופסה סגורה ומבויישת לגאוה גלויה ושחצנית.
חז"ל אומרים במסכת חולין צב: כי 'שלשים מצות קבלו עליהם בני נח ואין מקיימין אלא שלשה, אחת שאין כותבין כתובה לזכרים ואחת שאין שוקלין בשר המת במקולין ואחת שמכבדין את התורה', ופירש"י 'דאע"פ שחשודין למ"ז ומייחדין להם זכר לתשמישן אין נוהגין קלות ראש במצוה זו כל כך, שיכתבו להם כתובה', היינו, שלא חטאו כ"כ בפומבי לתת לגיטימיות לתועבה.
שימו לב, כי בעיני חז"ל הבושה בדבר זה שווה למי שמוציא בשר של אדם מת ומוכרו באיטליזו לציבור, אך החלק המעניין זה החלק השלישי 'שמכבדין את התורה', ונראה שהא בהא תליא, שגם הגוי כאשר מכבד את התורה נשאר בו לחלוחית כלשהי של כבוד עצמי ובושה מן הכיעור, וגם אם יכשל ולא יוכל להתגבר על יצרו יעשה זאת בסתר, אך כיון שבטל כבוד התורה מאבדים את הטיפה האחרונה של הכבוד העצמי וההיגיון הבריא.
ואם בבני נח כך, בבני ישראל על אחת כמה וכמה, שהרי כשיורדין יורדים עד לתהום ואסור להעיז להביע דעה שונה מן המתגאים, ואנו יודעים כי אך שקר בפיהם, כי הרי כל אחד מבין כי היצרן הוא המוסמך הכי מהימן מה שטוב למוצר שייצר, ולכן, בורא נפשות רבות וחסרונן הכתיב לנו בתורתו את הכללים ולא יתכן אחרת מדעת היצרן בכבודו ובעצמו.
ישנם מחלות נוספות הקשורות בנפש ואנשים נולדים בנטייה מסויימת ולא מצאנו את כל אותם חפיצי בריאות נזעקים על הטיפולים הפסיכולוגיים בענין. לדוגמא: גנב כי יתפס בגניבתו ויוכיח כי הוא נולד עם נטיה ל'קלפטופניה', היא נטייה של גניבה מכל הבא ליד, ובלשון נקיה 'אינו הולך ד' אמות בלא נטילת ידים', האם יקבל השופט את הטיעון כי אין להענישו? ואם ישלח אותו לפסיכולוג כדי לשנות את נטייתו הנפשית, האם יזדעקו הרופאים על כך ויטענו כי זה פגיעה נפשית חמורה (כפי שהם זועקים חמס על ניסיון של טיפול בנטיות תועבתיות?) וכנ"ל אם יתפס מישהו שהצית יער ויוכיח כי הוא לוקה ב'פירומניה' שהיא מחלה מולדת עם נטיה להדליק שריפות, וכי ימנעו מלשלחו לטיפול נפשי?
אלא מאי? יטענו כי גנב ומצית גורם נזק לסביבה, לעומתם נטען אנו, כי אין לך נזק גדול וחמור לסביבה מלגרום לחרון אף ה' בדבר שגרם מבול לעולם, ולמרות שנשבע שלא יביא מבול עוד, אבל יש מספיק זוועות ואסונות טבע שברצוננו לחסוך.
אך כדי לקבל מאיתנו טיעון זה צריך שיהיה כבוד התורה, ולכן הסמיכו חז"ל את ב' העניינים הללו יחד.
ולמה נזכרתי בזה השבוע אחרי תקופה ארוכה שהמצב הולך ומתדרדר?
כי השבוע כשלמדתי את פרשת השבוע הבחנתי בדבר מעניין. בפרשתנו כתוב כי הגמל והארנבת והשפן' מעלה גרה המה ופרסה לא הפריסו טמאים הם.
שלושת החיות האלו מוזכרים בלשון זכר, אך בפרשת שמיני מחולקים הם לשלושה פיסקות, הגמל והשפן כתוב כי מעלה גרה הוא, והארנבת כי מעלת גרה היא, הרי שהארנבת מוזכרת בפרשתנו בלשון זכר ובשמיני בלשון נקבה, ויש להבין מהי הארנבת, זכר או נקבה?
עוד יש להבין: כי במסכת מגילה מסופר כי כאשר תרגמו החכמים את התורה לתלמי המלך ועשו שינויים בלשון כתבו במקום 'ארנבת' 'צעירת הרגלים' כי אשתו של תלמי נקראה 'ארנבת' ושלא יאמר כתבו שם אשתי בתורה, ובזה ודאי יש להבין, מה הגנאי ששמה מופיע בתורה?
והתירוץ הוא כי יש סוג מסוים של ארנבת שהוא גם זכר וגם נקבה וממילא הוזכר בתורה גם בלשון זה וגם בלשון זה, ודבר זה היה בושה גדולה לתלמי המלך, שאם היה רואה את שם אשתו מופיע בלשון זכר ובלשון נקבה ואז היה דורש הסבר והיו אומרים לו את הדבר הזה היה יכול לכעוס עקב הבושה.
אך ודאי, אנו החרדים לדבר ה' טופחים על שכמנו בהנאה על כי זכינו להיות עבדי ה' ואפי' שבכל מקום ישנם חולים ל"ע אך ודאי עדיין יהיה בושה בכך וודאי לא יתגאו בזה, אך עלינו לדעת כי כאשר יש פרצות כ"כ בעולם ועאכו"כ אצל בני ישראל שאינם שומרי תו"מ זה אומר שעלינו להתחזק יותר ולהאיר את החשיכה וכל חיזוק במחנה פנימה גורם לחיזוק במעגל החיצוני.
לדעתי, זו טעות שהיהודים שומרי תורה ומצוות נקראים 'חרדים', כי עצם המילה חרדה זה דבר שלילי, גם אם זה חרדה מחטא, כי החרדה היא רק אמצעי להמנע מעבירה.
לו היה הדבר בידי, הייתי משנה את השם שלנו במקום 'חרדים' ל'נבחרים', כי אנחנו הנבחרת, נבחרנו ע"י ה' להיות לו לעם סגולה ומכח זה אנו דבוקים בו ובתורתו ומצוותיו, ואולי יהיה לי סיעתא דשמיא, שכשם שהשם שהדבקתי את השם 'סיקריקים' לזבים והמסואבים חדלי האנוש והשם נתפש כהוגן, כך אזכה בבחינת זה לעומת זה לכנות שם לקהל אוהבי ה' 'נבחרים' ושהשם הזה ילוונו בקרוב לקראת משיח צדקנו שיוכיח לכל העולם כי אנו אכן ה'נבחרים'.
השבוע כולם היו עסוקים בהדרה ובהפרדה, גם לזה מצאתי רמז בפרשה דלעיל, כי בפרשתנו שהארנבת הוא זכר, הוא מופיע בין הגמל והשפן כי זה מופע לגברים, אך בפרשת שמיני שם היא מוזכרת כנקבה, היא מופרדת מהם, הגמל והשפן בתחילה, ואז הארנבת בעזרת נשים, ולית מידי דלא רמיזי באורייתא.
שבת שלום ומבורך: ישראל אהרן קלצקין

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.