היום בתניא יום ו' כו שבט:
אמרו חז"ל "האומר אחטא ואשוב אין מספיקים בידו לעשות תשובה".
במאמר זה, לא התכונו חז"ל לומר שהתשובה מושללת לחלוטין מאדם זה, שהרי "אין לך דבר העומד בפני התשובה".
"ואין מספיקים בידו לעשות תשובה", פירושו, שאין מסייעים לו ואף מערימים בפניו קשיים לעשות תשובה. אבל אם התחזק מעצמו, התגבר על יצרו
ועשה תשובה, תתקבל תשובתו.
ומה יכול איפוא, למנוע מיהודי לעבוד עבודה זרה באופן חד פעמי בלבד (מתוך כונה של "אחטא ואשוב")? הפחד מלהיות נפרד! (אף שזה יהיה לרגע אחד, בחטאו החד פעמי).
ואדמו"ר הזקן מבהיר: שכן הוא בכל עבירה, גם בעבירה הקלה ביותר. המודעות, שבשעת העבירה הוא פועל פירוד כפירוד הקיים בעבודה זרה, (הנה, אף שפירוד זה הוא לשעה קלה בלבד, שהרי כמבואר לעיל, הוא רק בשעת העבירה). הנה, הכרה זו במשמעותה של העבירה, תמנע ממנו את עשיתה.
...
ומה יש באהבה המסותרת (או ליתר דיוק ביראה המשולבת באהבה זו), הנותנים לו את הכח לכל הנ"ל?
הוא אור ה' המלובש בנפש היהודי, אור שהוא "למעלה מהזמן ושליט עליו" - שלגבי אור זה, אין הבדל בין זמן קצר לזמן ארוך.
לכן, הפירוד והניתוק מהקב"ה אפילו לרגע קט, מופרך אצל היהודי, בדיוק כפי שמופרך אצלו הפירוד הממושך.
חבר נכבד:
מומלץ לשלב את "היום בתניא", בדברי התורה הנאמרים בסעודות השבת.
בתודה ובברכה
הרב יקותיאל גרין מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם
אמרו חז"ל "האומר אחטא ואשוב אין מספיקים בידו לעשות תשובה".
במאמר זה, לא התכונו חז"ל לומר שהתשובה מושללת לחלוטין מאדם זה, שהרי "אין לך דבר העומד בפני התשובה".
"ואין מספיקים בידו לעשות תשובה", פירושו, שאין מסייעים לו ואף מערימים בפניו קשיים לעשות תשובה. אבל אם התחזק מעצמו, התגבר על יצרו
ועשה תשובה, תתקבל תשובתו.
ומה יכול איפוא, למנוע מיהודי לעבוד עבודה זרה באופן חד פעמי בלבד (מתוך כונה של "אחטא ואשוב")? הפחד מלהיות נפרד! (אף שזה יהיה לרגע אחד, בחטאו החד פעמי).
ואדמו"ר הזקן מבהיר: שכן הוא בכל עבירה, גם בעבירה הקלה ביותר. המודעות, שבשעת העבירה הוא פועל פירוד כפירוד הקיים בעבודה זרה, (הנה, אף שפירוד זה הוא לשעה קלה בלבד, שהרי כמבואר לעיל, הוא רק בשעת העבירה). הנה, הכרה זו במשמעותה של העבירה, תמנע ממנו את עשיתה.
...
ומה יש באהבה המסותרת (או ליתר דיוק ביראה המשולבת באהבה זו), הנותנים לו את הכח לכל הנ"ל?
הוא אור ה' המלובש בנפש היהודי, אור שהוא "למעלה מהזמן ושליט עליו" - שלגבי אור זה, אין הבדל בין זמן קצר לזמן ארוך.
לכן, הפירוד והניתוק מהקב"ה אפילו לרגע קט, מופרך אצל היהודי, בדיוק כפי שמופרך אצלו הפירוד הממושך.
חבר נכבד:
מומלץ לשלב את "היום בתניא", בדברי התורה הנאמרים בסעודות השבת.
בתודה ובברכה
הרב יקותיאל גרין מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.