מאת קו במערכה
המרד הגדול בישיבת
חברון הישנה מחריף, ושובר
שיאים חדשים. המרד הגדול
ביותר שהיה אי פעם בעולם
הישיבות. כאלף בחורים
מהישיבה – שבימים אלו של
סוף הזמן הם כמעט כל בני
הישיבה – החרימו הבוקר את
סדר א' בישיבה, ועברו ללמוד
בעיקר בחדר האוכל.
לראשונה בתולדות הישיבה –
בני שיעור א' הצטרפו למרד,
והמרד כולל את כל בני
השיעורים – משיעור א' ועד
קיבוץ א'/ועד רביעי.
מחר המרד מחריף והוא
יכלול את כל בני הישיבה
מגדול ועד קטן, והוא יכלול
מרד רוחבי והדוק – כלומר,
כל בני הישיבה יעברו
ללמוד בחדר האוכל באופן
מאורגן, וכן כל הבחורים
ללא יוצא מן הכלל יחרימו
את השיעורים הנמסרים.
בעקבות המרד – בוטל עצרת
המספד והזיכרון שתוכנן
להתקיים היום במלאות שנה
להסתלקותו של הגאון ר'
נחמן טוקר זצוק"ל מראשי
הישיבה. כמו"כ בשל המרד
הסוער, נמנע ר' דוד כהן
מלהגיע אל הישיבה בשבת
והיום יום ראשון, והתבטלו
השיעורים הנמסרים לבני
ועד שני.
המרד מכוון ישירות כנגד
ר' יוסי חברוני, ולאחר המרד
ופרסום הסערה, נכנע ונכנס
ר' יוסי חברוני למו"מ מול
הבחורים במטרה להפסיק את
המרד. מטעם הבחורים הוקם
צוות מו"מ מיוחד, היושבים
עם רשימת דרישות נרחבת
וכוללת מול ר' יוסי חברוני.
בנוסף – מחריף המתח
בהנהלת הישיבה בין ר' דוד
כהן לר' יוסי חברוני, זאת
אחרי שר' יוסי חברוני שולט
בבלעדיות על כל הישיבה.
בנוסף זועם ר' דוד כהן,
שמעשים של ר' יוסי חברוני
גורמים לכאוס בישיבה –
כאשר המפסיד בסופו של דבר
מכך הוא ר' דוד כהן.
כל הפרטים על הפרשיה
המסעירה את עולם הישיבות,
שפורסמה לראשונה כאן בקו
במערכה.
כפי שפורסם כאן לראשונה
בליל שישי, פרצה סערה
רבתית בישיבת חברון, זאת
לאחר שאחד הבחורים מועד
רביעי, נצפה באינטרנט
מופיע בתוכנית טלוויזיה
שפורסמה לפני שבוע וחצי,
על תחרות כושר ואימון
שרירים. הישיבה בתירוץ
לזריקה, צירפו מקרה זה
לראיון שהעניק הבחור לפני
כשנה לתוכנית בטלוויזיה
שעסקה בנושא דירות
לבחורים ודרישתם
בשידוכין, ובישיבה החליטו
לסלקו. חובה לציין – מה שלא
צויין כאן בליל שישי, כי
בישיבה לא טרחו אף לשאול
את הבחור לפשר מעשיו
ומיהרו להוציא עליו את
התסכול על מצב הישיבה,
ולסלקו חיש מהרה. לטענת
מקורבי הבחור – כפי
שהשאירו הודעה בקו, הרי
שבניגוד לרושם המתקבל,
הבחור לא השתתף בפועל
באותה תחרות כושר
ושרירים, אלא שהה במקום
לצורך אישי ובמסגרת
רפואית, אלא לאחר שסיים את
ההתעלמות הנדרשת לו, החל
במקום התוכנית המדוברת
שצולמה בטלוויזיה, ומשכך
הוא נראה ברקע. אחר מעשה
שזה נאמר לישיבה הם כבר
סרבו לחזור בהם, והחלו
להיתלות בסיפורים
מסיפורים שונים וטענות
משונות, ולטענת ידידיו, הם
מצאו בו כר נח לפרוק את
זעמם.
כאן פרץ המרד הגדול. כפי
שדווח בליל שישי, עשרות
בחורים מוועד רביעי –
הוועד של הבחור המסולק –
החרימו את השיעורים ואת
הוועדים, כאשר ככל הנראה
זה היה הקש ששבר את גב הגמל,
והמרד פרץ במלוא עוזו –
סוחף אחריו באופן תקדימי
את כל בני הישיבה.
מברור שערכנו, מתברר כי
במשך זמן רב, שומרים
הבחורים את הכעס והטרוניה
בלבם ובבטנם. הצד השווה
שבכל הטענות – שכבר נפרטם,
שלטענת הבחורים ר' יוסי
חברוני מכביד עולו על
בחורי הישיבה, ומתערב בכל
דבר, משנה סדרי בראשית,
מצפצף על משנת קדמונים,
ומחשבתו איך תראה הישיבה
באופן חיצוני, ולא
בפנימיות שבה.
זה התחיל לפני שנה
בשלילת המים החמים
במקלחות והקצבת שעות מאוד
מאוד מסוימות לאפשרות
להתקלח עם מים חמים, מה
שמצמצם את היכולת להתקלח
בשעות נוחות, זה המשיך
באיסור ללמוד רישיונות
בישיבה [במאמר המוסגר –
דבר שאסור באופן פשוט בכל
ישיבה אחרת, אבל חברון
הישנה זה חברון הישנה], זה
המשיך באיסור לערוך
מנייני מעריב אחרי חצות
לילה, דבר מגוחך שלא החזיק
ולא הצליח, וזה עבר כמעט את
הגבול באיסור המחודש
להכניס כלי אכילה לחדרים,
שכלל החרמת טוסטרים וכדו'
מהחדרים בישיבה.
הקצף הגדול היה בנושא
הקבלה של בחורים והצפיפות
לשנה הבאה. בעוד שאם
מביטים על איכות הבחורים
הרי שהיה ראוי שלא לקבל
יותר ממאה וחמישים בחורים
– כמו שהעיד ר' דוד כהן, הרי
שר' יוסי חברוני על דעת
עצמו, בשל הרצון להתחרות
עם המספר הגרנדיוזי של
ישיבת אהל קדושים שמקבלים
את כולם מדין 'כבוד
וידידות', קיבל מאתיים
וחמש עשרה בחורים, מעט
פחות משנה שעברה אבל הרבה
יותר מאשר היה ראוי לקלב,
מה שגרם על שינוי משמעותי
בחדרי הפנימיה לבני ועד ב',
כאשר עם עד היום מתולדות
הישיבה לא היו יותר
מארבעה בחדר, הרי שמעתה
ואילך יאכלסו חמשה בחורים
בחדר אחד, כזה אומר הכנסת
מיטות קומתיים, בניגוד
לדעתו של המשגיח ר' אברהם
סלומון זצ"ל שאסר להכניס
מיטות שכאלו לישיבה. אם לא
רק זאת, הרי שבשל הצפיפות
הצפויה, הוחלט להפוך את
קומות הפנימיה בין ועד ב'
לועד ג', עקב השוני בגודל
החדר.
כל זה ועוד – כמו למשל
העליונות המועדפת שיש
לתותים (מילת כינוי
לאתיופים שיש בישיבה) על
הבחורים כשאובי לבחור
שירגיז את אחד התותים, וכן
הצבת מצלמות באופן רמשי
וגלוי על הבחורים בחדר
האוכל – עורר ומעורר את
זעם הבחורים. הבחורים
הלכו כעוסים ורוטנים
וזועמים, שגרמו
להתפרצויות מפעם לפעם, אך
לא בסדר גודל שתהיה זו
שריפה בלתי ניתנת
לכיבוי.
לכל זה נוסף גם המתח
השורר בין ר' יוסי חברוני
לר' דוד כהן, כאשר זה האחרון
הביע לא פעם בפני מקורביו
את מורת רוחו מהתנהלות ר'
יוסי חברוני והשתלטותו על
הישיבה כשהוא עושה לפי
הנראה לו ולפי דעתו,
כשלשאר ראשי הישיבה אין
שום כח או זכות הבעת דעה
והחלטה. כך למשל כפי
שצויין, ר' דוד כהן - שבחן את
כל הבחורים לשנה הבאה -
התבטא בפני מקורביו, שאם
זה היה תלוי בו, היו
מתקבלים רק מאה וחמישים
בחורים שמתאימים לישיבה
לשנה הבאה, אך כאמור, ר' יוסי
חברוני השתלט ונהיה הבעל
הבית, ועובדה זו, שהוא
משתלט ומחליט הכל בכל מכל
כל ואך דוחה את דעת ראשי
הישיבה ר' דוד כהן והרב
פרבשטיין, ומתערב בלי סוף
לבחורים, הביאו לזעם חסר
מעצורים, שפרץ במלוא עוזו
עם סילוק הבחור שנצפה
כאמור בתחרות כושר ואימון
שרירים.
כפי שדווח, המרד פרץ
ביום חמישי עם סילוקו של
חברם לשיעור, כאשר ידידיו
של הבחור, בני ועד רביעי,
הרגישו שחברוני הגדיש את
הסאה. ועד רביעי לא נכנסו
לשיעורים והאות לפרוץ
המרד ניתן. אך הבטן המלאה
של כל בני הישיבה על
ההתערבות בחיי הבחורים
והפיכת המקום למשטר
דיקטטורי, הסותר במהותו
את כל המושג של ישיבת
חברון הישנה, הביאה לכך,
שהמרד התרחב כאש בשדה
קוצים, כאשר כמעט כל בני
הישיבה מצטרפים למרד
הגדול ביותר שהיה אי פעם
בעולם הישיבות.
בעקבות המתח הגדול
בישיבה, נמנע ר' דוד כהן
מלשבות השבת בישיבה –
למרות שהיה צפוי ותורו זה
להיות, וכן נעדר היום
מהישיבה, מה שגרם
שהשיעורים בועד שני
בוטלו. בועד א' נחלקו
הבחורים, בין השיעור של
הגאון ר' אברהם לוויסון
אליו אוהבים הבחורים
להיכנס לשיעור, לבין הרב
יפהן אותו רואים הבחורים
כמשתף פעולה וכמגבה את ר'
יוסי חברוני.
כאמור, מרבית הבחורים
עברו באופן אוטומטי ללמוד
בחדר האוכל, כאשר חלק נוסף
מתפזר בבתי הכנסת בשכונה
או בחדרי אוצר הספרים.
עובד הישיבה שלמה
קרלנשטיין שהוזעק למקום,
מיהר בהוראת חברוני לכבות
את התאורה ואת המזגנים
בחדר האוכל, אך לאחר מהומה
קצרה הוחזרה חלק מהתאורה
בחדר האוכל – כשסדר א' נמשך
בחדר אוכל.
כאמור בפתח הדברים,
בעקבות המרד הגדול, בוטל
גם עצרת הזיכרון ביום
השנה הראשון לפטירתו של
הגאון ר' נחמן טוקר מראשי
הישיבה, בו היו אמורים
לנאום הרבנים כהן
ופרבשטיין. תחת זאת וחלק
מהמרד, התארגנו עשרות
בחורים ועלו לקברו של ר'
נחמן טוקר זצ"ל להעתיר על
מצבה הקשה של הישיבה.
המרד התקדימי בו נוטלים
חלק לראשונה בהיסטוריית
הישיבה גם בני שיעור א', נתן
בחברוני את אותותיו, והוא
זימן אליו את הבחורים
לביתו עם תשלום ומימון
מלא למוניות, בכדי לשמוע
את הטענות שיש לבחורים
להשמיע. יצויין כי באופן
פוגע ומעליב מאוד, בחר ר'
יוסי חברוני להטיח את
האשם במרד הגדול - בקו
במערכה, תוך טענה – שאינה
נכונה – שנאמרה באוזני
הבחורים, כי אנחנו התססנו
את המרד הגדול בישיבה, זאת
תוך התעלמות וטמינת ראש
חול באדמה מהכעס והתסכול
שיש בישיבה בעקבות מעשיו
בשנים האחרונות.
כאמור, בשלב הנוכחי החל
משא ומתן בין הבחורים לר'
יוסי חברוני, כאשר
הבחורים נחושים ללכת עד
הסוף, ונציגי הבחורים
דורשים דרישות מלאות של
חזרה לשפיות, ביטול
ההתערבות בחיי הבחורים,
ואי סילוק בחורים מהישיבה
בשום אופן, ללא הסכמת
נציגי הבחורים.
יחד עם זאת הבחורים
שנחושים ללכת עד הסוף,
ולהחזיר את הנוהל לחברון
הישנה, כמו שהיה פעם, או
להילחם בכל מחיר עד
לפירוק הישיבה, החליטו על
החרפת המרד, ולפי המסר
שהועבר בין הבחורים, מחר
יום שני, כל בני הישיבה ללא
יוצא מן הכלל, מועד א' ועד
מבוגרי הישיבה ועד בכלל,
ילמדו באופן מסודר בחדר
האוכל, וכמו"כ לא ייכנסו
הבחורים לשום שיעור
שהוא.
קו במערכה ימשיך ויעקוב
אחרי ההתפתחויות.

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.