וְעַל כֻּלָּם עוֹבֵר בְּזֶה הַזְּמַן שֶׁל סִפּוּר לָשׁוֹן הָרָע וּרְכִילוּת עַל מִצְּוַת עֲשֵׂה שֶׁל לִמּוּד תּוֹרָה, שֶׁהִיא מִצְוַת עֲשֵׂה גְּמוּרָה, כְּמוֹ שֶׁמְּפֹרָשׁ בָּרַמְבַּ''ם בְּהִלְכוֹת תַּלְמוּד תּוֹרָה {פרק א'} וּבְסֵפֶר הַמִּצְּוֹת שֶׁלּוֹ {מִצְוַת עֲשֵׂה י''א} וּבְכָל מוֹנֵי הַמִּצְּוֹת. וְאֵין קֵץ לִשְׂכַר מִצְּוַת עֲשֵׂה זוֹ, שֶׁהִיא שְׁקוּלָה כְּנְגֶד כָּל המִּצְּוֹת, כְּמוֹ שֶׁמְּפֹרָשׁ בְּמִשְׁנָה דְּפֵאָה {פרק א' משנה א'} וּבִירוּשַׁלְמִי פֶּרֶק א' דְּפֵאָה {הַלָכה א'}, שֶׁכָּל הַמִּצְּוֹת אֵינָן שָׁווֹת לְדִבּוּר אֶחָד מִן הַתּוֹרָה, וּלְהֶפֶךְ, עֹנֶשׁ בִּטּוּלָה שָׁקוּל כְּנֶגֶד כָּל הָעֲוֹנוֹת, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲזַ''ל {פתיחה, דאיכה רבתי אות ב'}: וִתֵּר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עַל עֲוֹן עֲבוֹדָה זָרָה וְגִלּוּי עֲרָיוֹת וּשְׁפִיכוּת דָּמִים, וְלֹא וִתֵּר עַל עֲוֹן בִּטּוּל תּוֹרָה.
וּשְׁאָרֵי זְמַנִּים לִפְעָמִים יוֹצֵא הָאָדָם נָקִי מִזֶּה הֶעָוֹן מִדִּין שֶׁל מַעְלָה, עֲבוּר שֶׁעָסַק בְּפַרְנָסָתוֹ, אוֹ שֶׁמְּחַשֵׁב בְּרַעֲיוֹנָיו בְּאֵיזֶה אֹפֶן לְהַשִּׂיג אֶת מִחְיָתוֹ, אֲבָל בְּעֵת שֶׁמְּסַפֵּר לָשׁוֹן הָרָע אוֹ רְכִילוּת, מַה תּוֹעֶלֶת יַגִּיעַ לוֹ בְּפַרְנָסָתוֹ מִזֶּה? וְגַם עוֹבֵר בָּעֵת הַזֶּה שֶׁל סִפּוּרוֹ עַל כַּמָּה לָאוִין גַּם כֵּן, כַּמְבֹאָר בַּסְמָ''ג {בלא תעשה י''ג}, עַיֵּן שָׁם, שֶׁהֻזְהַרְנוּ מִן הַתּוֹרָה בְּכַמָּה לָאוִין, שֶׁלֹּא לִפְר ש מִן הַתּוֹרָה בְּשׁוּם פָּנִים, כִּי בְּאֵיזֶה אֹפֶן שֶׁהוּא יָכוֹל לְקַיֵּם מִצְוַת עֲשֵׂה דְּתוֹרָה, אִם הוּא לַמְדָּן גָּדוֹל, לְפִי לִמּוּדוֹ, וְאַף אִם הוּא אִישׁ שֶׁאֵינוֹ לַמְדָּן, גַּם הוּא יָכוֹל לִלְמֹד סִפְרֵי קֹדֶשׁ הַמָּעְתָּקִים לִלְשׁוֹן אַשְׁכְּנַז בִּזְמַנֵּנוּ, כְּגוֹן ''חוֹבוֹת הַלְּבָבוֹת'' וּ''מְנוֹרַת הַמָּאוֹר'' וְכַיּוֹצֵּא בָּזֶה, הַמַּכְנִיסִים בִּלְבַב הָאָדָם יִרְאָתוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, וְלֹא לֵישֵׁב בָּטֵל מִן הַתּוֹרָה וּלְספֵּר לָשׁוֹן הָרָע וּרְכִילוּת.
וּשְׁאָרֵי זְמַנִּים לִפְעָמִים יוֹצֵא הָאָדָם נָקִי מִזֶּה הֶעָוֹן מִדִּין שֶׁל מַעְלָה, עֲבוּר שֶׁעָסַק בְּפַרְנָסָתוֹ, אוֹ שֶׁמְּחַשֵׁב בְּרַעֲיוֹנָיו בְּאֵיזֶה אֹפֶן לְהַשִּׂיג אֶת מִחְיָתוֹ, אֲבָל בְּעֵת שֶׁמְּסַפֵּר לָשׁוֹן הָרָע אוֹ רְכִילוּת, מַה תּוֹעֶלֶת יַגִּיעַ לוֹ בְּפַרְנָסָתוֹ מִזֶּה? וְגַם עוֹבֵר בָּעֵת הַזֶּה שֶׁל סִפּוּרוֹ עַל כַּמָּה לָאוִין גַּם כֵּן, כַּמְבֹאָר בַּסְמָ''ג {בלא תעשה י''ג}, עַיֵּן שָׁם, שֶׁהֻזְהַרְנוּ מִן הַתּוֹרָה בְּכַמָּה לָאוִין, שֶׁלֹּא לִפְר ש מִן הַתּוֹרָה בְּשׁוּם פָּנִים, כִּי בְּאֵיזֶה אֹפֶן שֶׁהוּא יָכוֹל לְקַיֵּם מִצְוַת עֲשֵׂה דְּתוֹרָה, אִם הוּא לַמְדָּן גָּדוֹל, לְפִי לִמּוּדוֹ, וְאַף אִם הוּא אִישׁ שֶׁאֵינוֹ לַמְדָּן, גַּם הוּא יָכוֹל לִלְמֹד סִפְרֵי קֹדֶשׁ הַמָּעְתָּקִים לִלְשׁוֹן אַשְׁכְּנַז בִּזְמַנֵּנוּ, כְּגוֹן ''חוֹבוֹת הַלְּבָבוֹת'' וּ''מְנוֹרַת הַמָּאוֹר'' וְכַיּוֹצֵּא בָּזֶה, הַמַּכְנִיסִים בִּלְבַב הָאָדָם יִרְאָתוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, וְלֹא לֵישֵׁב בָּטֵל מִן הַתּוֹרָה וּלְספֵּר לָשׁוֹן הָרָע וּרְכִילוּת.

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.