הנושא עלה שוב, 'העדה החרדית' ביקשה להבהיר כי 'יהדות התורה' אינה מדברת בשם הכל ואינה מייצגת את הכלל כולו, זה היה ברור גם בלי המכתב שלהם, אין בדורנו זה מי שאפשר לומר עליו כי הוא מייצג את כלל ישראל, נוצר מצב שמי שמייצג מישהו זה רק את מפלגתו סיעתו קהילתו, את הכלל כולו אין לא היה וכנראה לא יהיה עד לביאת משיח צדקנו
לפני עשרות שנים היו מגדולי ישראל שהגיעו למסקנה שצריך לאחד וללכד את כל החרדים לפחות על מנת לבנות סמכות כזו שתדבר בשמה של כלל ישראל, לשם כך התכנסו בכנסיה גדולה ומאוחר יותר אף הקימו כל מיני ארגונים שהאמינו ששם כולם ייוצגו וההחלטות משם יחייבו את הכלל, אבל גם את המינימום שהצליחו להשיג הקמת 'מועצת גדולי התורה' קיוו כי לפחות זו תחייב את הכלל, למדו כי אפילו את אגודת ישראל היא אינה מייצגת, אין סמכות כלשהי שהצליחה לאחד וללכד סביבה את הכל, ההיפך, גם אלו שקיימים מייצגים הרבה פחות מקודמיהם
נפתח אצל הליטאים, מועצת גדולי התורה הליטאית מייצגת את השונאים בלבד ולא את המחבלים, 'מועצת חכמי התורה' של ש"ס מייצגת קבוצה מאוד קטנה ולא מחייבת ספרדים בכלל, רוב רובם של הרבנים הספרדים מחליטים לעצמם, ובאשר ל'יהדות התורה' כאן למרות שיושבים אדמורי"ם ב'מועצת' למעשה כל אחד מייצג את קהילתו בלבד ואין ערך להחלטות של 'מועצת' מבלי שהרבנים והאדמורי"ם של הקהילות האחרות יסכימו
אותו דבר ב'עדה החרדית' היא מייצגת רק חלק מן הקהילות שחיים על פי 'שיטתה', נטורי קרתא לא מקבלת את סמכותה, וכך גם קהילות בתוך 'העדה החרדית' בתחומים רבים מחליטים לעצמם וכל אחד עושה שבת לעצמו
במילים מאוד פשוטות, היום כלל ישראל מתנהל במאות קבוצות וקהילות, לכל אחת מהן סמכות משלה, ואין לאף אחד את היכולת לטעון או לקבוע שכך קבעו 'גדולי ישראל', מפני שמדובר ב'גדולי ישראל' שלך, ה'גדולי ישראל' של האחרים קבעו אחרת, ו'לכל אחד הגדול שלו' את הצרה הזו הביא עלינו שלמה לורנץ בישיבת 'מועצת גדולי התורה' הידוע כשדנו בעניין ה'רוטציה' הוא לא הסכים בשום אופן לפרוש מהכנסת הוא טען שהגדולים שלו אומרים לו אחרת ולא קיבל את הכרעת 'מועצת גדולי התורה'
חבל שאין סמכות כללית, המצב הנוכחי גורם לאנדרמולסיה, כל אחד מושך לכיוון אחר ואי אפשר לעשות דבר, אבל מעשית זה המצב, ואין ברירה אלא לחיות עימה
לפני עשרות שנים היו מגדולי ישראל שהגיעו למסקנה שצריך לאחד וללכד את כל החרדים לפחות על מנת לבנות סמכות כזו שתדבר בשמה של כלל ישראל, לשם כך התכנסו בכנסיה גדולה ומאוחר יותר אף הקימו כל מיני ארגונים שהאמינו ששם כולם ייוצגו וההחלטות משם יחייבו את הכלל, אבל גם את המינימום שהצליחו להשיג הקמת 'מועצת גדולי התורה' קיוו כי לפחות זו תחייב את הכלל, למדו כי אפילו את אגודת ישראל היא אינה מייצגת, אין סמכות כלשהי שהצליחה לאחד וללכד סביבה את הכל, ההיפך, גם אלו שקיימים מייצגים הרבה פחות מקודמיהם
נפתח אצל הליטאים, מועצת גדולי התורה הליטאית מייצגת את השונאים בלבד ולא את המחבלים, 'מועצת חכמי התורה' של ש"ס מייצגת קבוצה מאוד קטנה ולא מחייבת ספרדים בכלל, רוב רובם של הרבנים הספרדים מחליטים לעצמם, ובאשר ל'יהדות התורה' כאן למרות שיושבים אדמורי"ם ב'מועצת' למעשה כל אחד מייצג את קהילתו בלבד ואין ערך להחלטות של 'מועצת' מבלי שהרבנים והאדמורי"ם של הקהילות האחרות יסכימו
אותו דבר ב'עדה החרדית' היא מייצגת רק חלק מן הקהילות שחיים על פי 'שיטתה', נטורי קרתא לא מקבלת את סמכותה, וכך גם קהילות בתוך 'העדה החרדית' בתחומים רבים מחליטים לעצמם וכל אחד עושה שבת לעצמו
במילים מאוד פשוטות, היום כלל ישראל מתנהל במאות קבוצות וקהילות, לכל אחת מהן סמכות משלה, ואין לאף אחד את היכולת לטעון או לקבוע שכך קבעו 'גדולי ישראל', מפני שמדובר ב'גדולי ישראל' שלך, ה'גדולי ישראל' של האחרים קבעו אחרת, ו'לכל אחד הגדול שלו' את הצרה הזו הביא עלינו שלמה לורנץ בישיבת 'מועצת גדולי התורה' הידוע כשדנו בעניין ה'רוטציה' הוא לא הסכים בשום אופן לפרוש מהכנסת הוא טען שהגדולים שלו אומרים לו אחרת ולא קיבל את הכרעת 'מועצת גדולי התורה'
חבל שאין סמכות כללית, המצב הנוכחי גורם לאנדרמולסיה, כל אחד מושך לכיוון אחר ואי אפשר לעשות דבר, אבל מעשית זה המצב, ואין ברירה אלא לחיות עימה
חיים שאולזון

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.