מאת שאול שיף
שבת
שקלים / זה יתנו : מחצית השקל -- רבה של קובנה, ר' יצחק אלחנן , בא לביתו
של תלמיד חכם גדול , אולם קמצן גדול עוד יותר , כדי להתרימו בשביל דבר
מצוה. סירב הלה בטענה שהוא פטור מלתת צדקה. שכן, את חלקו לשמים הוא נותן
על ידי לימוד תורה. יומם ולילה. צדקה היא בשביל הפושעים "וחטאך בצדקה
פרוק", וחתם בבדיחה
"זה
יתנו {מי? } כל העובר על הפקודים", על ציווויוו של הקב"ה. עוברי עבירה הם
יתנו. אמר לו ר' יצחק אלחנן : מספרים שאחרי מלחמת קרים , בשנת תרמ"ז, נסע
גנרל רוסי ברחבי רוסיה לנהל תעמולה, שינדבו כסף להקים צי מלחמתי למולדת.
ביום מן הימים ביקר באחד הכפרים, והאיכרים תרמו כל אחד לפי יכולתו. איכר
אחד, קבצן גדול וחסר כל, קפץ ואמר : אני תורם 100 רובל. השתוממו הכל ,
מנין לאביון כמותו מאה רובל? הסביר להם האיכר : לפני זמן מה נאלצתי לשלם
רובל קנס ולא היה לי לשלם. המירו לי את הקנס בשבוע מאסר. כעת כשהמולדת
בסכנה, הריני מוכן לקבל עלי מאסר של מאה שבועות. ככה נוהג גם אתה - המשיך
הרב, חוב של הצלת נפשות אתה רוצה לפטור בתלמוד תורה ? העניים ייעזרו
מתורתך, כמו הצי הרוסי ממאסרו של האיכר. כשפקד משה את ישראל , לא מנאם לפי
מספר דפי גמרא שלמדו אלא לפי השקלים שתרמו. (עיטורי תורה)
העשיר לא ירבה: כתב בדרשות אל עמי : העשירים נזהרים מאוד בשמירת הלאו הזה וכמעט שלא עברו עליו מעולם.
שבת משפטים, שבת מברכים, שבת שקלים, וממנה יתברכו כל ימי החודש הבא עלינו לטובה ולברכה.וירבי השקלים בבתי עמך בית ישראל.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.