רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 4 בפברואר 2015

סדר ט"ו בשבט...


והוא מסודר על פי הגדה של פסח

וסידרו המקובל הנסתר ר' גיל סלוביק

סימני הערב:

סבן * ורחץ * קלף * ושטוף * תוציא גלעין * הכנס * ולעס * בלע * המתן * נפח * ורוץ לשירותים

יש להנעים בנעימת "הא לחמא עניא":

הא פיריא די אכלו כל חיה וחיה, בסאפארי דרמת-גן.

כל פרה תיתי ותיכול, כל קרנף ייתי ויאכל. השתא הכא שנה הבאה בשווארמיה.

נוהגים שהקטן שבחבורה מקשה:

מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות:

שבכל הלילות אנו אוכלין פירות טעימים. הלילה הזה פירות מגעילים.

שבכל הלילות אנו אוכלין פירות טריים. הלילה הזה פירות יבשים.

שבכל הלילות אנו אוכלין פירות מארץ ישראל. הלילה הזה פירות מחו"ל.

שבכל הלילות אנו אוכלין ברבורים ושליו ודגים. הלילה הזה כולנו רעבים.

ומגידים בקול גדול:

מעשה בר' לקס בן לעקס, ר' מעי בן רגיזון, ובר' סטופיט, שהיתה להם עצירות כל אותו הלילה. עד שבאו תלמידיהם ואמרו להם: רבותינו תאכלו פירות יבשים.

להמשך כנסו כאן:




אמר ר' לקס-לעקס: הרי אני כבן תשעים שנה ולא זכיתי לאכול תאנה בלי שתידבק לי לשיניים. שנאמר: ואוכל את התאנה, ותדבק לשוני לחכי, ואומר לה: מגרגירייך אני נחנק, ואומר לה: מגרגירייך אני נחנק. 

ברוך המקום. ברוך הוא. ברוך השם שציווה הקב"ה לישראל לאכול פירות יבשים אך ורק בט"ו בשבט.

כנגד ארבעה פירות יבשים דברה תורה:

אחד תאנה. ואחד תמר. ואחד צימוק. ואחד שאינו מזוהה בכלל.

תאנה מה היא אומרת ?

תאכלו ממני שני ביסים ולא תאכלו לפתוח את הפה כל אותו הלילה. ואף אתה הקהה את שיניך אם תרצה או לא.

תמר מה הוא אומר ?
מה הצורה הזו לי? ואף אתה אמור לו: צורה כשל מקק.

צימוק מה הוא ואמר ?

לא יודעים, הוא כל כך קטן שלא שומעים.

ואחד שאינו מזוהה בכלל – מה הוא אומר ?

לא ממש חשוב מה אני ומי אני, חבוש, אנויה, או טחול של עז, קונים אותי רק כי אני יבש.

ומנעימים בנעימה:

והיא שעשתה
כאבים בבטן

שלא רק פרי אחד בלבד – הורס לנו את הבטן

אלא שבכל שנה – אוכלים פירות והורסים את הבטן

והקדוש ברוך הוא צוחק עלינו מלמעלה

וממשיכים לומר בדבקות:

צא ולמד מה ביקשו הצמחונים לעשות לנו, שהקב"ה לא גזר אלא שנאכל פירות, והצמחונים ביקשו להאכילנו בטופו. שנאמר: צמחוני עובד על אבי וילך לסופר וירכוש בשר מן הצומח.

וירכוש – אנוס על פי הדיבור (של אשתו).

מן הצומח – אמר ר' טבעול: מלמד שלא הלך לסופר לכתחילה לרכוש טופו אלא בשר ממש, שנאמר: הבה נתחכמה לו פן ירכוש בשר ממש, ועתה ירכוש דשא עשב מזריע זרע במחיר  מופקע של שור הבר.

אלו עשר הפיצוחין שהביא הקב"ה לטורקים כדי שייצאו לישראל:

פיסטוק
שקד
בוטן
גרעינים שחורים
גרעינים לבנים
קשיו
פקאן
מנצ'יס
מלך
אגוז סנאי

בעל הפיצוציה היה נותן בציפורניו סימנים: פת"ח כב"ר הפיסטו"ק הסגו"ר

כל שלא לעס שלושה מאכלים אלה, לא יידע כמה אומלל הוא החמור:
חרוב, עלי בייבי ונבטים
ויהי בחצי הלילה:

לשנה הבאה בירושלים בסטקיית חצות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.