לכבוד הרה״ג מוה״ר חיים שאולזאון שליט״א
ורואים פה את בנין נערים סתירה.
זעם
רב באנטוורפן על היוזמות שלקחו על עצמם רבני בעלזא הצעירים בפרשת הגזירה
הנוראה- גזירת החינוך אנטוורפן ורתמו לעזרתם את קהילת הרפורמים בבלגיה,
ברעיון מקיף ע״י הרבנים של בעלזא אנטוורפן
-הרב אהרון כהן, רב דקהילת בעלזא-מוריה
-הם מכריזים ״אנחנו אורזים את המזוודות שלנו״ בעקבות פרשת הגזירה,
והאמת צריכה להיאמר שהשית״פ עם הרפורמים ע״י בעלזא הניבו פרי ובהכתבה נראים שהרפורמים מנסים את המיטב לעזור להם...
עם כל הכאב ועם כל הכבוד והערכה על מאבקם של בעלזא
בפרשת הגזירה הנוראה, זה לא מצדיק בשום פנים ואופן לחבור יחדיו עם
הרפורמים, ולפרוץ גדר בגדרים שגדרו ראשונים כמאלכים,
״ואפילו חרב חדה מונחת על צווארו של אדם אל תתייאש עצמו מן הרחמים״ורואים פה את בנין נערים סתירה.
אין כל צורך בלהאריך פה ולהסביר את הענין, הדברים ברורים לגמרי, ומקוים שרבני בעלזא המבוגרים יטפלו בפרשה סבוכה זו ובהקדם.
בכל מקרה חובה להביע מחאה נמרצה בענין.
הנה תרגום מעולה מהכתבה מהעיתון הרפומי הבלגית בשפה הצרפתית לעברית
בלגיה – החיים היהודיים – פגישה עם הבעלזאים
באנטוורפן יש מספר לא מבוטל של יהודים חרדים. ביניהם, חסידי בעלזא הם
הקהילה הגדולה והפעילה ביותר במרקם החברתי והכלכלי באנטוורפן. קהילה דיסקרטי ולא מוכנים
להיענות לתקשורת, בכל זאת, הם הסכימו הפעם לפתוח את שעריהם.
אנטוורפן היא העיר שחסידי בעלזא בחרו להשתקע בה ב1945. הם בין החרדים
הראשונים לייסד שם קהילה ב1946 תוך רכישת בניין למקם בו בית תפילה מתוקנת משלהם. שושלת חסידות בעלזא נוסדה במאה ה -19 בעיירה קטנה
זו (בעלזא) שבמזרח גליציה. גם אם המנהיג הרוחני שלהם, רבי יששכר דב הרוקח מתגורר בירושלים,
חסידי בלזא מאנטוורפן מופיעים כאחד מהענפים הדינמיים ביותר ומאורגן ביותר של השושלת
החסידית. באשר על המקום שלהם בתוך הקהילה היהודית באנטוורפן, בעלזא, עם 350 משפחות,
הוא ללא ספק הקהילה החסידית הגדולה ביותר.
בית הכנסת הגדולה נמצאת ברחוב ואן שפאנגען, ביציאה הדרומית מהתחנה
המרכזית של אנטוורפן. יש בה גם את הישיבה והכולל למבוגרים נשואים. הרב אהרן כהן מנהיג
את קהילת בעלזא בעיר, והוא גם אם הסמכות העליונה, תפקיד שניתן לו על ידי הרבי רוקח
מירושלים. כמו כל הקהילות החסידיות, חסידות בעלזא עובד בדרך שושלת. הרבי בעצמו ממנה
את יורשו, בדרך כלל אחד מבניו, אחיין או חתן.
הרבי הוא המדריך שלנו
הרבי הוא באמת השליט היחיד. במסורת החסידית, הוא
גם מסומן על ידי ראשי התיבות האדמו"ר (אדוננו מורנו ורבנו). "הרבי
שלנו נושא על כתפיו את הקהילה, ואנחנו כולנו מאחוריו כדי לסייע לו", אומר
אברהם קניג, הדובר הרשמי של בעלזא באנטוורפן עם העולם החיצון ויזם נדל"ן
בעיר. "אני חייב גם להכיר בכך שיש לנו, חסידי בעלזא, מזל עצום שלא רק שהרבי
שלנו הוא איש קדוש נצר לשושלת ארוכה, אלא הוא גם חכם ופיקח. לחסידויות האחרות אין את
המזל הזאת, ומתמודדים מדי פעם עם רב שאינו בהכרח אינטליגנטי, שמבצע את תפקידו בצורה
הטובה ביותר שהוא יכול". הרב אהרן
כהן, בכל זאת, מזהיר שהרבי שלהם אינו קוסם. "הוא לא מבטא "הוקוס פוקוס".
כדי לפתור בעיה מסובכת, הוא תמיד שואל את חוות הדעת של מומחים מוסמכים". שני
עקרונות יסודיים מנהיגים את העולם החסידי: דעת תורה (מה שהתורה אומרת) ואמונת חכמים
(אמונה בחז"ל). משמעות הדבר היא כי התורה היא המקור היחידי לחקיקה והכל נקבע על
ידי כתבי הקודש. כאשר מעירים לרב כהן כי השורש של מונח ההלכה (הלכה יהודית) הוא דווקא
במילה "הלך", כלומר התנועה וההתפתחות והאבולוציה, הוא מגיב מייד כי ההלכה
היהודית היא בלתי ניתנת לשינוי. "זה לא משתנה לעולם! השינויים הם האתגרים והנסיבות
העומדים בפנינו", הוא אומר. "על ידי שאיבה ממקורות היהודים שלנו, אנו מנסים
לספק פתרונות לבעיות אלה"
אהרון כהן הרב דמוריה
השבמחקהוא חוצפן ומטורף.
הצחקת אותנו על הבוקר.
השבמחקמדובר בשני דפוקים שאף אחד לא סופר אותם!
בבעלזא אנטוורפן חוצים את כל הקווים האדומים של היהדות החרדית.
השבמחקLink to Article in Reform site of David Susskind
השבמחקhttp://www.cclj.be/article/1/5045
Shame on You Belz
The Photo above is from Ahron Cohen Belz rabbi antwerp and sonn of Rabbi Yermiyeh Cohen
השבמחקChief Rabbi of Paris
כפי השמועה האדמו״ר מבעלזא שליט״א כבר התקפל בענין החינוך-לימודי ליבה באנטוורפן.
השבמחקככל הנראה מדובר במלחמה פסיכולוגית ועניין פנימי של אנטוורפן שלא מעניין אף אחד.
בבעלזא אנטוורפן לומדים ליב״ה כעת רק אצל הבנות שנקרא
השבמחקבי״ס תיכונית יבנה-בעלזא
באלאגן שמה...,
משהו לא מסתדר לי עם אהרון כהן מאנטוורפן,
השבמחקאם הוא גר על המזוודות ומתכנן לברוח עם משפחתו מבלגיה, היאך הוא מבריח פושעים ומושחתים מפה בארץ, ומאכסן אותם שמה באנטוורפן? כדי ששלטון החוק פה בארץ לא יעלה עליהם!,
הרי הוא על זמן שאול שמה.
ואין חבוש מתיר עצמו מבית האסירים........
he is rabbi of Belz like his father is chief rabbi of Paris
השבמחק