מומחה הכשרות הנודע הרב יוחנן רייכמן מחכים ומעשיר שוב את ציבור שומרי טהרת השולחן היהודי השותים בצמא את דבריו המתפרסמים בטוטו״ד מעל במה זו.
והפעם חשיפה בלעדית על הסתרת מידע כשרותי קריטי מהציבור על ידי ועד כשרות של בד״ץ חשוב.
וממשיך לבקשתינו במאמר מרתק מעשה רוקם - על בעיית ״הכנימות שעל גבי קליפת התפוזים״.
מידע חשוב וקריטי!
בכנס רבנים ומורי הוראה שנערך בירושלים השבוע, נאמר ברורות על ידי אחד מרבני ועד הכשרות של בד״ץ העדה החרדית שמערכת הכשרות הנ״ל אינה מפקחת על כשרות מריחות הדונג שעל גבי התפוזים ומאשרת חומר לא כשר בטענה שקליפות התפוז אינן נאכלות.
למרות שיש המטגנים את קליפות התפוז ומצפים אותם בשוקולד, ויש המשתמשים בגרידת קליפות תפוז ולימון במוצרי אפיה. והם כן נאכלים.
נשמח להבין מדוע העדיפו להסתיר זאת מידיעת הציבור.
ואם כבר בתפוזים עסקינן ביקשנו כאמור מהרב רייכמן שיואיל בטובו למען קוראינו החשובים להרחיב במידת מה על בעיית הכנימות שעל התפוזים.
וכך מרתק אותנו איש הכשרות בעין יפה בידע מקצועי עשיר ומסקרן,
מדובר במין שרצים הנקראים ׳כנימות מגן׳ scale insects. ׳כנימות מגן׳ הם שרצים קטנים הנצמדים אל קליפת פרי ואינם חודרים אל תוכו, והם נמצאים על כמה מיני פירות, ובתוכם תפוזים oranges.
בזמן שנמצאים על הפירות הם שונים במראיתם מהרבה שרצים רגילים, וגם אופן גידולם ושלבי התפתחותם יש בהם שינויים משרצים רגילים
תיאור התולעת ואופן התפתחותה:
השרץ בהיוולדה היא יצור בגודל של בערך 0.18 מ״מ והיא בעלת רגלים. עם יציאתה מהביצה, היא רוחשת ע״ג הפרי במשך מספר שעות ולפי דברי המומחים היא מסוגלת לנדוד ריחוק של שלשה מטרים. כאשר מוצאת מקום לנוח, נועצת את חדק המציצה שלה בקליפת הפרי ונצמדת אליו. בשלב זה היא מפרישה מגופה מין שעוה ממנה נוצרת קליפת מגן ומכאן שמה ״כנימת מגן״.
שוב עוברת כמה שלבי התפתחות. בתחילה מאבדת רגליה ועוד קצת חלקי גופה, ואין לה עוד כח הרחישה. וכשהיא נהפכת לשלב האחרון לגידולה נושרים ממנה ׳נשלים׳. הנשלים שנשרו ממנה נשארים בתוך הקליפה ונדבקים אליה ונראים בתוכה ולדברי המדענים גם חלקי גופה שנשרו הם נשארים בתוך הקליפה.
עד היום בבדיקות השגרתיות של יותר מ-10 בקבוקים של מיץ תפוזים מכל מפעל המיוצרים בזמנים שונים תוצאות הבדיקות בחדשי תמוז-אב היו בחזקת שימצא בכל כוס, לכל הפחות כנימה אחת או נשל אחד של השרץ.
ישנם פוסקים המחמירים בכך, ודורשים לשטוף היטב עם חומר מנקה כסבון כלים ולשפשף עם סקוטש, אך רבים מגדולי הפוסקים אינם מצריכים בדיקה כלל ואין חוששים לשטוף התפוזים קודם אכילתו או סחיטתו וכן פוסק הרב פישר זצ״ל באבן ישראל הלכות טו׳ בשבט.
https://raichmankm.com/
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.