רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 27 באוקטובר 2024

"היום בתניא" יום א' כ"ה תשרי

 

"היום בתניא" יום א' כ"ה תשרי
"אגרת הקדש" 
פרק כ"ה
שנה מעוברת

אגרת שנשלחה לוילנא - הקדמה:
אגרת כ"ה נשלחה לקהילת וילנא, ובמרכזה מופיע הסבר לאחת מתורותיו של הבעש"ט (המרוכזים בספר "צוואת הריב"ש), המתייחסת להתלבשות השכינה בקליפות (רעיון שהגאון מוילנא התנגד אליו בחריפות).
ה"מתנגדים" כתבו את השגותיהם לאדמו"ר הזקן. ובמענה שלפנינו, מגדיר רבנו את מהותה של השכינה, כשהוא מסביר בהרחבה את אופן התלבשותה בעולמות ובחלקי הבריאה השונים, כולל הקליפות והסטרא אחרא - הסבר המבוסס על כתבי האריז"ל.
...
הספר צוואת הריב"ש (רבי ישראל בעל שם):
ברצותו שדבריו יובנו גם לאנשים פשוטים, אמר הבעש"ט את תורותיו באידיש, השפה המובנת לכולם.
תלמידיו במשך השנים לקטו את אמרותיו, ואף תרגמו אותם ללשון הקדש (לא בבת אחת אלא על ידי תלמידים שונים ובזמנים שונים). ובסופו של דבר הם רוכזו בספר "צוואת הריב"ש".
בכלל, תרגום משפה לשפה בצורה מדויקת, היא מלאכה מאד כבדה. ואדמו"ר הזקן מצין, שיתכן מאד, שהמתרגמים את תורותיו של הבעש"ט "לא ידעו לכוון הלשון על מתכונתו". אך בכל זאת עצם הרעיון הגלום בהם "הוא אמת לאמיתו" - כולל ההתייחסות הנכונה אל הגוי המדבר לידך ומפריע לך להתפלל (העניין המתבאר באגרת).
...
ללמוד לא לכעוס:
להבנת הרעיון מצוואת הריב"ש העומד להתבאר. מקדים רבנו לומר, שבאופן כללי, אל לו לאדם לכעוס על מי שפוגע בו. שהרי אמרו  "כל הכועס כאילו עובד עבודה זרה - שכן, הכעס מביע חוסר אמונה בהשגחה שהכל מלמעלה.
מה עוד, שבשעת מעשה ממש שחברו פוגע בו "מתלבש בו כח ה' ורוח פיו המחייהו ומקיימו" - וכפי שניתן ללמוד מתגובת דוד  באומרו על שמעי (שקללו), "כי ה' אמר לו קלל".
......
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.