רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 19 במאי 2024

"היום בתניא" יום א' י"א אייר

 

"היום בתניא" יום א' י"א אייר
תניא ליקוטי אמרים
פרק מ"ח
שנה מעוברת

ההתבוננות בגדולת "אין סוף ברוך הוא":
נקדים, שעל פי המבואר בחסידות, העולם התהווה בהמשכת חיות אלוקית לכל נברא בהתאם למהותו.
 כשחיות זו הנמשכת לנבראים להוותם מאין ליש, אינה  המשכה מעצמותו יתברך.  אלא המשכה מבחינת אורו יתברך, "אור אין סוף", אור המתפשט ממנו יתברך  (שהוא כאור הכלול בשמש המתפשט ממנה ומאיר לארץ ולדרים עליה).
...
הנקודה הראשונה בהתבוננות:
"כאשר יתבונן המשכיל בגדולת אין סוף ברוך הוא".  עליו לדעת "כי כשמו כן הוא" - כי מה שנקרא הקב"ה בפי המקובלים "אין סוף", הרי זה כהבעה לכך שאין סוף לאור והחיות המתפשט ממנו ברצונו הפשוט (להוות את העולמות והנבראים).
...
נקודה שניה בהתבוננות:
נקדים, שכדוגמת ראש ישיבה גדול שברצונו להעביר לתלמידיו את חידושיו העמוקים, שהוא חיב "לרדת" אליהם, שכן אחרת הם לא יקלטו כלום. 
כך כשברא הקב"ה את העולם באורו יתברך, לא בראו בעצמתו הגדולה כפי שהיא, אלא בהורדתו בשלבים בשני אופנים "בדרך עילה ועלול" ועל ידי "צמצומים".
ואדמו"ר הזקן מבהיר:  שאם היתה השתלשלות העולמות מאור אין סוף ברוך הוא בלי צמצומים, אלא רק בירידה כפי שהיא "בדרך עילה ועלול", לא היה מתקבל העולם כפי שהוא כיום "בעל גבול ותכלית" (לא העולם הזה, ואפילו לא העולם הבא וגן עדן העליון, שהגילויים שבהם מוגבלים).
ונזכיר, ש"בעילה ועלול", מסוף מדרגת העילה מתהווה ראש מדרגת העלול, ולמעשה,  העלול היה כלול תחילה בעילתו וביציאתו  לידי גילוי אין לפנינו התהוות חדשה, אלא בריאה שהיא "יש מיש". ואילו ב"צמצום" יורד השפע מלמעלה שלא בהדרגה, ולמעשה, בעקבותיו נפעל שינוי ממהות למהות ובריאת יש מאין.
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.