רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 9 במאי 2024

חשיפה: מכתבו של ר' עזריאל אויערבאך כנגד הפילוג והשסע שמוביל ר יונה זלושינסקי בישיבת שפירא

 

כל הפרטים על הפילוג הפנימי במפלגת דויטש בין ישיבות "שפירא" ו"קיקיון דיונה"

לקראת פתיחת זמן קיץ מתפלגת ישיבת שפירא לשתי ישיבות, האחת בב"ב והשניה בירושלים, הגאון ר עזריאל אויערבך שליט"א מפרסם מכתב תמיכה רשמי בישיבת שפירא בו פוסק עמוד ההוראה כי הישיבה נוסדה וקיימת ע"י דוד שפירא, ובכך סותם את הגולל על כל הטענות שנטענו כנגד הישיבה, לאחר שר' יונה זלושינסקי פועל במשך כל התקופה האחרונה להוציא משם את כל הבחורים בטענה שלא נשמעים להוראותיו, ולהעביר אותם לישיבת "קיקיון דיונה" בבני ברק, מהלך שיוצר תמימות דעים ציבורית, כי הפרשייה סותמת את הגולל על הרישום לישיבות הללו, וגורם למבוכה גדולה בקרב הורי הבחורים שבניהם נתקעו בישיבה ללא מוצא ונקלעו בעל כרחם למחלוקת שהורסת כל חלקה טובה.

רקע:

לפני למעלה משנה החלו ר' יונה זלושינסקי ור' אשר דויטש במהלך להחרבת ישיבות פוניב'ז וחדרה, הטענה היתה שראשי הישיבות של פוניב'ז וחדרה אינם כפופים מספיק לר אשר דויטש, ואינם מיישרים קו עם הנהגתו הציבורית, לצורך כך נשלח איש הצללים של ר' אשר דויטש ה"ה דוד שפירא, איש סודו של ר אשר דויטש בשנים האחרונות, אשר הקים ישיבה בשכונת בית וגן בירושלים, שמבוססת על הוצאת בחורים מפוניב'ז ומחדרה והעברתם לישיבה.

במשך הזמן פעל ר יונה זלושינסקי יותר ויותר בגלוי, להעביר בחורים מוצלחים מפוניב'ז לישיבת שפירא, זאת כאשר במקביל הוא משמש באופן הכי רשמי ו'תמים' כר"מ בישיבת פוניב'ז, ומקבל משכורת ככל הרמי"ם בישיבה, תופעה חסרת תקדים כשלעצמה - שמתוככי צוות הישיבה חותרים להחרבתה באופן כה מוצהר ונבזה.

ר אשר דויטש לעומת זאת השתדל לשמור על עמימות חלקית ביחסו לישיבה, ולא הצהיר באופן רשמי שהוא בעד הישיבה, למרות שלכל ברור שאיש סודו הוא עומד בראשות הנהלת הישיבה, ואין ספק לאיש שהדבר נעשה על דעתו והסכמתו המוחלטת של ר' אשר, גם אם הדברים לא קיבלו אישור רשמי ומוצהר, יצויין עוד, כי באחד המקרים כשעמד על הפרק בחור שנחשב קצת מוצלח ששקל לעבור לשפירא, הגיע ר אשר בעצמו לביתו של הסבא של הבחור, כדי ללחוץ שהבחור יעבור לישיבת שפירא.

יצויין, כי כלל ראשי הישיבות גם כאלו הנחשבים כפופים לר אשר דויטש, נלחמו כנגד ישיבת שפירא בשלל צורות, מתוך הבנה שקיומה של הישיבה מסכן כל קיום אפשרי של כל  ישיבה אחרת, כך גם ר' משה שמידע מגרודנא לא קיבל לישיבתו בחורים ממשפחות ששלחו לישיבת שפירא.

לישיבה הובא הגאון ר' אברהם נובוגרוצקי מישיבת אור ישראל לשמש כראש ישיבה, והיא התנהלה בשלט רחוק בהכוונתם של הרבנים הנ"ל מבני ברק, אשר ראו בה סוג של איום מתמיד על ראשי הישיבות פוניב'ז וחדרה, שלא יעזו למצמץ כנגד הנהגתו של ר אשר דויטש.

 

הפילוג לאחרונה - על רקע טענות על חוסר צייתנות מוחלטת לר יונה זלושינסקי

בעיצומו של זמן חורף האחרון, החלו לצוץ טענות שהישיבה לא מתנהלת לגמרי על פי הוראות ר יונה, והיה מי שהחליט שהישיבה לא מספיק כפופה להוראותיו הפרטניות והדקדקניות, כך נטען כי דוד שפירא לא שומע לר יונה להגיד תהילים אחרי מנחה, ועוד אי אלו טענות שטותיות וקטנוניות שמעולם לא היוו עילה לפירוק מוסד, וק"ו לא ישיבה קדושה, ועל אחת כמה וכמה באמצע הזמן, ומכאן ואילך החל מחול שדים מתוזמן, והכל רץ מהר מהר כפי המסורת הפילוגית השמורה והידועה למפלגת דויטש, לא עבר זמן רב ור' יונה החל להוציא בחורים מהישיבה בזה אחר זה כדי לפרק את הישיבה.

העסקן אברהם יונה שיר שהיה ממקימי הישיבה, ושימש כרשם מרכזי של הישיבה מתוך אותן מטרות שבשמם הוקמה הישיבה, נכנס אף הוא לשחות ראשו ורובו במדמנה, והחל לסייע בפירוק הישיבה, תוך אילתור מקומות מחסה זמניים לבחורים בבתי כנסת עם מזרנים מאולתרים, הכל הכל בשם חובת הציות לר יונה, כשאף אחד לא יודע על מה ולמה, ומה הנושא בכלל, וזאת בניגוד להוראתו של ר אשר דויטש שלא להעביר בחורים מהישיבה, כך נוצרה לה בעיצומו של זמן חורף, קבוצת בחורים בבית כנסת 'אהל איתן' בנוה יעקב, ללא כל הנהגה רבנית תורנית, שכל פרישתה מישיבת שפירא היא בגלל שר יונה טוען שלא מצייתים לו...

ר אשר עצמו נקלע לצומת דרכים לא פשוטה, כשמצד אחד ר יונה רעו להנהגה מושך לפירוק הישיבה על טענות קטנוניות, ור אשר חושש לעמוד כנגדו באופן פומבי, ומאידך עומד איש סודו ונאמנו דוד שפירא ונאבק על שרידי הישיבה, ועמו גם איש החצר ראובן מילצקי שנלחם כנגד ר' יונה בכל מהלך פירוק הישיבה, ותומך בדוד שפירא ובישיבה המתפרקת, במהלך החיכוכים והויכוחים שנוצרו בישיבה בחודש אדר, הושארה הודעה קולית בקו של הישיבה (....) בשמו של ר אשר שהבחורים ישובו לישיבה, ולא יעזבו עד לטיפולו של ר' אשר בעניין ולהסדרת העניין עד תומו, דבר שכמובן לא קרה, ויצר משבר אמון בקרב כלל הורי הבחורים שהקריבו את בניהם על מזבח האמון, כאשר גם ר' אשר אינו מצליח לחלץ את הישיבה מהמשבר הקטנוני אליו היא נקלעה.

כאילו בתזמון מדוייק, במהלך כל הבלגן סביב שפירא וישיבתו, התנהל במקביל מהלך נוסף לפיטורי מנהלת של אחד ממוסדות ציבור בני התורה בירושלים הקשורה מאד עם דוד שפירא, כאשר במשך השנים היה דוד שפירא מחזק את עמדותיה כנגד כל הטענות שנטענו כנגדה, ובזכות פעילותו אצל ר' אשר, היא נשארה בתפקיד זמן רב, כעת כשהפילוג עם שפירא הגיע לשיא, גם הליך הפיטורין של המנהלת הושלם, כשהדבר גורם לקרע עמוק בין משפחת שפירא שהיו עד לא מזמן מקורביו של ר אשר, לבין סביבתו של ר אשר דויטש, וכדי ביזיון וקצף.


'אתה ילד קטן'?!

יודעי דבר יודעים לצטט, כי במהלך הויכוחים העזים והקולניים שניהל ר' אשר עם איש החצר ראובן מילצקי בעניין ישיבת שפירא, התבטא ר' אשר על הטענות של ר יונה, כי הם מזכירים את התוכחה המפורסמת שאמר מרן הרב שך לר יונה 'דו ביסט אקליינ'ע קינד'?!, וכפי שהעיד על כך ר' יונה בעצמו בנאומו בסוף כנסיית הארנה.

בחודשים האחרונים של החורף בעקבות הפילוג, החלו רוב הבחורים בישיבת שפירא להתפזר למקומות שונים, חלקם למדו בבית, וחלקם אף נראו מסתובבים בסביבות ביתם בשבת 'זכור', וחלקם מצאו מחסה בבתי מדרש עזובים, כך למרבה האירוניה בעצם קיבלו כל הבחורים שביקשו להקים "פוניב'ז חדשה", ישיבה מפולגת ומסוכסכת לא פחות מפוניב'ז המקורית - כשהרמי"ם מפוניב'ז לוקחים חלק פעיל בפילוג.

לקראת זמן קיץ הבעל"ט התפלגה הישיבה באופן רשמי, כשחלקה גולה לישיבת "קיקיון דיונה" במרומי הר השלום בבני ברק, ובפיקוחו הטוטאלי והמוחלט של ר יונה זלושינסקי וללא מגע ידי אדם אחר ח"ו, את הפטרונות הכלכלית נטל ע"ע הרב לנר מישי"ק נתיבות התורה בב"ב.

דוד שפירא מצידו לא טומן ידיו בצלחת ופועל סביב השעון לגיבוי הבחורים שנותרו בישיבתו, יצויין, כי המבוכה בקרב משפחות הבחורים הינה כה גדולה, וכי נוצר מצב שבו במשפחה אחת בחור אחד הלך לישיבת שפירא והשני לישיבת "קיקיון דיונה" בב"ב, והדבר גורם לפילוגים בקרב המשפחות פנימה, זאת מלבד המבוכה הציבורית המכסה את כלל הציבור, שאינו פוסק מלהתבייש במריבה הקטנונית שאין כדוגמתה בשום ציבור שפוי. 

שפירא שהינו שועל קרבות ותיק, הצליח כנגד כל הסיכויים להשאיר בישיבה את ראש הישיבה הגר"א נובוגרוצקי והגרי"י ברודיאנסקי שליט"א כנגד עמדתו הנחרצת של ר יונה זלושינסקי, וכן מספר בחורים שאינו מבוטל שממשיכים את סדר לימודיהם בישיבה.

וכעת לקראת פתיחת הזמן שלף שפירא את פצצת האטום, מכתב תמיכה נדיר ובלתי מסוייג בכתב ידו של ר עזריאל אויערבך בישיבתו שבירושלים, כשבתחילת המכתב מדגיש ר עזריאל כי הישיבה נוסדה וקיימת ע"י הרה"ג ר' דוד שפירא, ומשכך כמובן שאין לר יונה שום זכות טענה שישמעו להוראותיו, בכך בעצם מגחיך קבל עם ועולם את הטענות הקטנוניות של ר יונה כנגד הישיבה, ומותיר אותו כפלגן וסכסכן קטנוני מבלי צורך אפילו להתייחס לטענותיו הקטנוניות, כל זאת כאשר עמדתו של ר' אשר אינה ידועה, ור עזריאל נכנס כגלגל שלישי בעמדה מנוגדת לר אשר ור יונה.

יצויין, כי זה לא המקל הראשון שתוקע ר עזריאל בגלגלי מכונת ההחרבה הדויטשית המטורפת, בחודשים האחרונים מיד אחרי הבחירות כשניסו אנשי ר אשר להקים קופת צדקה לקראת פורים במטרה להחריב את קופת חסדי שלום שיסד ר' שמואל, גם אז עצר זאת ר עזריאל, וביטל ברגע האחרון את ישיבת הרבנים שהיתה אמורה להתקיים בביתו שבירושלים, ובכך קבר למעשה את היוזמה להקמת הקופה החדשה.  

כך בתוך פרק זמן לא גדול,הצליחו במפלגת דויטש להגיע למקסימום סיכסוכים ופילוגים פנימיים, ושסעים עמוקים בתוככי ציבור בני התורה, והחרבת כל מסגרת ציבורית חינוכית תורנית כזו או אחרת, 

לאחר שבמשך שנים עשו כל שחיתות אפשרית בשם 'הציבור', הרסו מוסדות ופיטרו רבנים וביזו אותם, וטענו כנגד כל מי שהתנגד למהלכים המושחתים שהוא נגד 'הציבור', וטענו שהקיצוניים הורסים ומפלגים את 'הציבור', פתחו במפלגת 'עץ' במערכה להחרבת ישיבות פוניב'ז וחדרה עד היסוד בטענה שאינם כפופים מספיק להנהגה, יוזמה שהובילה במהירות לפילוג וקרע פנימי ועמוק בתוככי מפלגת המושחתים, מהרבנים דרך העסקנים עד ל'ציבור', שמפולג ושסוע לגזרים מבלי לדעת מדוע ולמה?! "החרבה! - לא חשוב על מה"...

כך הפכה היוזמה שנועדה להכתיר את הנהגתו של ר אשר כמנהיג בלעדי, לנפילה למשבר הנהגה עמוק הגורם למשבר אמון ציבורי בלתי נסבל.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.