רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 23 בפברואר 2024

יחצנו"ת בתשלום...

 

מאת הרב ישראל אהרן קלצקין

בס״ד, ערש״ק פרשת תצוה – פורים קטן תשפ״ד.

לידידיי ומכריי קוראי ומתענגי הגליון 'מעדני הפרשה׳.


היום חוגגים פורים קטן, לכן מתאים קצת אוירה פורימית, אבל נושאים רציניים עלו על הפרק ולכן ננסה לשלב בין השנים.

השבוע התחלתי לשקול לעשות הסבת מקצוע, מספר קוראים פנו אלי ושאלו אם אני מוכן להתחיל ליחצ"ן אותם בתשלום?

שאלתי אותם מה קרה עכשיו, שהם התעוררו?

הם ענו שהם רואים, שלאחרונה התחלתי ליחצ"ן גופים ואנשים, כמו חסידות סקוירא והמועמד לעירייה ר' לייזר לוצקין ולדבריהם אני עושה את זה במקצועיות, עד שזה נראה באמת טבעי. ובתכלית, הם לא חושדים בי שאני עובד בחינם.

זה מזכיר לי את האימרה הנצחית של אבי ז"ל: 'די גאנצע וועלט איז א' משל, דער נמשל איז געלט' (כל העולם הוא משל, הנמשל הוא כסף).

אם כבר, נזכיר עוד ווארט של אבי ז"ל: כסף זה אשפה, אבל אשרי הגבר אשר מילא את אשפתו מהם...

אז אין לי ברירה רק להבהיר:אינני מיחצ"ן בתשלום רגיל, מפני מאמר התנא בפרקי אבות: 'מה דעלך סני, לחברך לא תעביד' ובאמת שנאוי עלי כשעורכים כתבה חנפנית על מישהו, כאשר כל מה שעומד מאחוריה זה רק הכסף שהוא שילם, במקרה כזה הייתי מגדיר זאת מה שכבר כתבתי כאן בעבר: 'יש אנשים שהם כל כך עניים, שחוץ מכסף אין להם כלום'.

וכמו שהבדחן רבי יעקב מילער אומר תמיד על מי שמנסה לרכוש שליטה ע"י כספו: 'אין כוחו אלא בפֶּהיי' (באנגלית 'פֶּיי' פירושו תשלום).

אבל הפעם אגלה לכם את האמת, שתשלום מסוג כזה כפי שלייזר שילם, לא זכור לי שנתקלתי אי פעם בכגון דא.

ומעשה שהיה כך היה: יהודי אחד הקים עסק והתוכנית הכלכלית היתה נהירה לפניו ואף היה לו את המימון, אבל תוכניות לחוד ומעשים לחוד, וכמו ששמעתי מאבי פירוש על דברי המשנה במסכת שבת: 'הבונה, כמה יבנה ויהא חייב?' היינו, אם מישהו ניגש לבנות בית או עסק, כמה עליו לבנות כדי להפוך לבעל חוב? והמשנה עונה 'הבונה כל שהוא'...

בצר לו, פנה האברך אל קרוביו ומכריו וביקש לרתום אותם לעזור לו לצלוח את ה'כל ההתחלות קשות', אך רובם היו קבצנים ודלפונים שמתפרנסים כלשון התפילה 'וקבצנו יחד'. ומנין יקחו לעזור לו?

הציע להם האברך ליטול הלואות בגמ"ח ידוע שנותן 10 אלף דולר ב-40 תשלומים, האברך גם שיכנע אותם שהתשלומים יכוסו בשופי מהכנסות העסק ואכן עשרות נרתמו לעזור לו כפי בקשתו, כאשר התשלומים יצאו ישירות מחשבון העסק והמלוים כלל לא היו מעורים בענין.

העסק הצליח בהתחלה, אך כעבור תקופה התחיל מתחרה לשים רגליים ולמרות הנסיונות לשרוד, העסק התחיל לחרוק.

גם אני הייתי אחד הלווים עבורו.

האברך בעל העסק, פנה אלי ראשון וסיפר לי את מצבו, את התשלומים הראשונים הוא שילם מדי חודש, אבל החודש אין לו עוד מאיפה לגלגל ושאל אותי כאיש עסקים, שאייעץ לו מה לעשות ואיך אפשר למזער נזקים?

עודדתי אותו, הצעתי לו שלא יתחמק ולא בירח, אלא יענה לטלפונים ויסביר כפי הצורך בכאב את מצבו ויבטיח לעשות הכל כדי להחזיר כשישתקם וירווח לו.

נטלנו עט ונייר ורשמנו את השמות של קרוב ל-30 האנשים שלוו עבורו, אני מכיר את כולם, כולנו מאותה גווארדיה, שיערתי עם מי ילך קל ועם מי לא כל כך, היו לי גם הפתעות, דוקא כמה עניים מרודים מתוכם אמרו שלקחו את ההלואה ע"ד כן, שיתכן והם יצטרכו לשלם את זה.

ההפתעה הכי גדולה היתה לי, תנחשו אצל מי? אצל ר' לייזר דנן, כן, לייזר לוצקין, הוא היה אחד הלווים (אני מקוה שהוא לא יכעס עלי על הפרסום), לגבי לייזר התלבטתי אם ללכת ראשון או אחרון, כמו השאלה הנצחית כשאומרים למישהו 'יש 2 בשורות, טובה ורעה, עם איזו להתחיל?' ידעתי שאצלו זה יהיה לי קל, השאלה אם להתחיל איתו ולסמן וי מיד, או חבל על הזמן, אותו אפשר להשאיר לסוף.

אבל מן השמים שלחו אותי אליו ראשון, מפני שבאותם ימים נפטרה אמו הצדקנית, אשת החסד הידועה והלכתי לנחמם לתפילת מנחה ובין התפילות ביקשו ממני להקריא ולהסביר פרק משניות לע"נ, וכשסיימתי, התיישבתי ליד לייזר וכנהוג שהאבל צריך לפתוח ראשון ואז לייזר התקרב אלי ולחש לי באוזן: שמעתי שהעסק של פלוני בקשיים, תגיד לו שחובי נתרם לע"נ אמי מורתי 'הינדא שפרינצא ב"ר אברהם ע"ה'.

הבנתם? סוג תשלום כזה גורם לי ליחצ"ן בנאדם כזה, הסיפור אירע לפני שנים רבות ולא הייתי מספר אותו ברבים לעולם, אבל כשאיש כזה מתייצב בחזית לתרום את ליבו הגדול לטובת אנשי עירו, מצוה לספר זאת כדי שמי יצטרך לעזרתו, לא יחשוב שהוא מכביד עליו אלא הפוך.

ומה זה מעניין את שאר האנשים מכל קצוי תבל שקוראים את המאמר? התשובה: כמו ש'הלל מחייב את העניים ור' אלעזר מחייב את העשירים', כך 'ר' לייזר יחייב את העסקנים'...      

                                                       maadoney@gmail.com

בברכת שבת שלום ומבורך:

ישראל אהרן קלצקין

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.