רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 8 בדצמבר 2023

"היום בתניא" יום ו' כ"ה כסלו

 

"היום בתניא" יום ו' כ"ה כסלו
תניא לקוטי אמרים
המשך פרק א עמ' 10
שנה מעוברת

היהודי ונפשותיו:

בסוף פרק א' מביא רבנו את הנאמר בכתבי האריז"ל, "שלכל איש ישראל" (בלי יוצאים מהכלל), "אחד צדיק ואחד רשע", ישנן שתי נפשות.
את מהותה של "הנפש האחת", מסביר רבנו כאן. ואת מהות ה"נפש השנית", נכיר אי"ה בפרק הבא.
ונצין, כי הכרת מהותם של הנפשות, מהוה הקדמה בסיסית לכל העבודה המבוארת בתניא.
...
"הנפש האחת":

הנפש הראשונה, היא "מצד הקליפה וסטרא  אחרא" (=צד אחר, שאינו צד הקדושה) - וכמפורט במקום אחר, נפש זו, היא הנפש החיונית- הבהמית של היהודי.

נפש זו, בראש ובראשונה מתלבשת בדם האדם, ובדרך זו היא מחיה את הגוף.

נפש זו של היהודי, אינה מבצעת רק פעולה טכנית בהחיאת הגוף, אלא כלולים בה גם  מידות: כל המידות הרעות שבאדם. וכן גם מידות טובות הנטועות בטבעו של היהודי "כמו רחמנות וגמילות חסדים" - שכן, ביהודי, אף שנפש זו היא מצד הקליפה, אין היא משלשת הקליפות שהן רעות לגמרי, אלא מקליפת "נוגה" "שיש בה גם כן טוב".
...

נפש האומות:

לעומת הנפש המחיה את גוף היהודי שהיא מקליפת נוגה. הנפש הטבעית  המחיה את גוף האומות היא "משאר קליפות טמאות שאין בהן טוב כלל" - כך שלא נמצא  בנפש זו מידות טובות שנטועות בנפש.

נכון שעשית הטוב לא מושללת מהאומות. הנה, הופעתו בהם נובע משיקולים שכליים שונים (שכן, שכלם האנושי הוא מנוגה, שיש בו טוב ורע) - ולא מחמת איזה  טבע הנטוע בנפש.

(ונצין, את המבואר במקומות אחרים, שליהודי, בנוסף לשתי נפשותיו הנ"ל, יש בו גם את "הנפש השכלית", שבפרטיות היא נפש בפני עצמה. ונראה שכן גם באומות, נפשם השכלית, מה ש"בצלם אלקים עשה את האדם", היא נפש בפני עצמה הנוספת בהם על נפשם החיונית המחיה את גופם).


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.