רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 15 בנובמבר 2023

החלפת פרה בחמור

 

מאת: חֲרֵדִי בְּעוֹלָמוֹ
 
 
רבים מתלהבים מדחיקת ערביי עזה מהצפון לדרום. יש בזה אמנם נקודת אור, אבל מבחינה מהותית, אנחנו לא משפרים את המצב, אלא רק מחמירים אותו. זה לא שאווירו של הצפון עושה את העזתים למחבלים ושונאי ישראל ואילו רוחות הדרום משרות רוח שלום, שלווה ופיוס על יושביה. תושבי העיר עזה פשוט בחרו לגור במקום המרכזי ביותר ברצועה, זה הכל. בצפון מרוכזת מחצית מאוכלוסיית עזה, על שטח של שליש מהרצועה. הבה נניח שאכן צה"ל יצליח לדחוק את כל העזתים לשני שליש משטחה. מה אז? המצב ההומניטרי שלהם (זה שמניע את גלגלי מצדיקיהם) רק יחמיר. גם ככה איכות מי השתיה של העזתים, מתחת לכל תקן אנושי. הכל נדחה אצלם מפני מצוות-העל של רצח מקסימום ישראלים, יהודים ועובדי אלילים. אז מה נרוויח כאשר הגוש האנושי הזה יהיה מרוכז יותר? וכי קוטנה של רצועת עזה עזר לנו במשהו? רוב ההתקפות בוצעו מהמרכז והדרום בכלל, אז מה נרוויח מכך שתהיה שם עכשיו צפיפות לא אנושית??
 
הפתרון חייב להיות כזה שיפרז את עזה מכל נשק ומכל אפשרות לתעשיית נשק. עד עכשיו ישראל לא הפריעה לחמאס לבנות מחרטות נשק ואף סיפקה להם את הבטון שהם נזקקו לו לבניית המטרו. אם לא יחול מפנה דרמטי בתפיסת הבטחון הישראלית, כזה שיעקר לחלוטין את האפשרות הטכנית לבנות מנהרות ומחרטות, לא עשינו כלום.
 
עם כל הצער שבדבר, גם השבת מאה חטופים בתמורה לשקט-לזמן-מה (כפי שנהגה ישראל בעקביות עד הלום) לא יקדם אותנו לשום מקום. למחבלים מספיקה חצי כמות החטופים ואף רבע ואף פחות, כדי לסחוט אותנו לכל מה שרק יאבו. פיזור החטופים בין גופים שונים והעובדה שגורלם של חלקם לא ידוע, תותיר את המצב בו אנחנו נסחטים מבלי יכולת להשיב מנה אפיים.
בעבר, כללו ההסכמים וההסדרות גם סיכומים לא פורמלים בדבר הגנת המחבלים מפני חיסולם בהמשך. המחבלים מנוסים מאוד בניהול מו"מ שמתקדם יפה, כשברגע האחרון הם שולפים 'דרישה חדשה' שלא נכללה בסיכומים-עד-כה ואז אנחנו מוצגים כמסרבים להסכם. אפשר בהחלט לסמוך על ליבם הדואב והדואג של ישראלים רבים שיצאו בהמוניהם לרחובות וידרשו לקבל בחזרה מיד את החטופים המוצעים לנו. בהחלפה ראשונית זו יפטרו החמאסניקים מסרח העודף המעיק של השבויים שבידיהם. כאלה שבהחזקתם הם מזיקים לעצמם. כך יצא שישראל מזיקה לאינטרסים של עצמה, בתמורה לפתרון בעיות של אחרים (המדינות שאזרחיהן בני ערובה בידי המחבלים). אם ישראל תמנע את ההחלפה, יקומו המדינות הנ"ל וידרשו מישראל לבצע 'וויתורים כואבים' למען שיחרור העודף המעיק הזה על החמאס.
 
כאמור, הדברים מורכבים ואינם חד ערכיים. מוזר שכל אוחז מקלדת (דוגמת 'חרדי בעולמו') מרשה לעצמו להביע דעות והצעות מה נכון ומה לא. אין לנו, הכותבים כולם, מספיק ידע כדי לשקול בכלל מה עומד על הפרק. בכתיבתי כאן איני מתימר להביע דעה או עמדה ורק מרשה לעצמי להאיר על זוויות מסוימות. לרוב כאלה שפחות נידונות ו/או פופולריות.
 
לצערנו, הניסיון שלנו עם הממונים על בטחוננו הוא כזה, שנוכחנו שכל מה שחשוב להם זה הטווח הקצר. דחיסת מיליוני עזתים לפיסת קרקע צפופה יותר, רק תחמיר את מצבם ובהתאם, את התגייסות העולם נגד 'המדיניות הבלתי אנושית של ישראל כנגד אזרחים שלווים'. נוכחנו שהבעיה אינה מרחב המחיה לו הם נזקקים, אלא תפיסת בטחון שגויה. כזו הנשענת על תפיסת עולם מערבית, שאינה רלוונטית לתפיסת עולמם של העזתים. מה יתן לנו ומה יוסיף לנו אם נותיר הפעם רצועת בטחון רחבה יותר? שעל האופנועים שלהם יהיה לגמוא עוד רבע ליטר ושתי דקות בדרך למסע הרצח הבא???
 
איני מציע שום הצעה צבאית. רק מציין שנוכל לסמוך על העזתים, רק כשלא נצטרך לסמוך עליהם. איני טוען שצריך להשמיד את שני מיליון העזתים, רק לשלול מהם את היכולת הטכנית לייצר נשק. אם הבטחת חוסר יכולתם לייצר נשק כרוכה בהשבת דרכי החיים שלהם לתקופה הטרום תעשייתית, אין מניעה חוקית לעשות זאת. יכבדו העזתים ויגורו במבנים עשויים מחומרים קלים, יתניידו בעזרת חמורים ויעסקו למחייתם בענפים שאינם כרוכים בברזל, בטון וכל דבר שעלול לשמש צרכים צבאיים.
 
מצער שרבי השלטון אצלנו עסוקים באיומי רהב, ובהצבת יעדים שלתי ישימים, במקום להציב יעדי ברורים וברי יישום.
 
 
 
חרדי בעולמו
 
- - - - - - - - --
לא מוגה
להערות והארות ללא צרופות וללא לינקים:
haredibe@gmail.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.