רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 16 באוקטובר 2023

"היום בתניא" יום ב' א' חשון

 
"היום בתניא" יום ב' א' חשון
תניא "אגרת הקדש"
המשך פרק כ"ה (עמוד 280)
שנה פשוטה
"והנה זה לעומת זה":

גם נפש האומות כלולה מעשר כוחות, חכמה בינה דעת חסד גבורה תפארת נצח הוד יסוד ומלכות, ממש ככחות שישנן בנפש של היהודי.

אלא, בעוד הכוחות הנפשיים של הנשמה נמשכים אליה מהספירות העליונות. הרי שכוחות נפש האומות, נמשכים אליה מלמעלה ממאגר מיוחד שהוא "עשרה כתרי דמסאבותא" (= עשרה כתרים מסואבים).
...
בעקבות גלות השכינה בקליפות:

בנוסף לחיות הבסיסית שמקבלים נפשות האומות לחיותם. הנה, בזמן הגלות, השכינה שנמצאת בגלות, אף "מתלבשת" בנפשם בבחינת גלות - דבר שמביא לשליטתם של האומות "עתה על ישראל".

אולם על נתון זה, כבר אמר קהלת: "..את כל (שלטון) זה ראיתי ונתון אל לבי לכל אשר נעשה תחת השמש, עת אשר שלט האדם באדם לרע לו":

ב"שער הגלגולים" (מכתבי האריז"ל) מבאר את הפסוק כדלהלן: "עת אשר שלט האדם" הבליעל  של הקליפה,  "באדם" שהיא הנשמה הקדושה. מתברר שהוא טעה. כי חשב שמצב זה היה לטובת הקליפה. ואדרבה , התברר כי שליטה זו בסופו של דבר היתה "לרע לו" (לקליפה).

ונציין, שבעוד שספר הגלגולים  מתייחס בדבריו לגלות השכינה בקליפות. הנה, מדברי רבנו נראה, שהדברים נכונים גם לגבי הגלות העכשוית של ישראל (כשנשמתם בגופם) בין האומות (שהם בני אדם גשמיים) - שגם על מצב זה נאמר "אשר שלט האדם באדם לרע לו".
...
אופני השפעה שונים:

נכון ש"גלו לבבל שכינה עימהם", ובזמן הגלות השכינה משפיעה ומוסיפה חיות אף בקליפות - בכל זאת, מדגיש רבנו, כי ההשפעה לקליפות אינה כהשפעה לישראל.

שכן, בעוד שהקליפות יונקים את חיותם רק מבחינת האחורים של השכינה (וכמי שנותן מתנה לשונאו כבדרך אגב). הרי שישראל יונקים את חיותם מהשכינה שהולכת עימם לגלות, מבחינת "פנים העליונים" ופנימיות  הרצון העליון - כנאמר "יאר ה' פניו אליך".
...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.