רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 13 בספטמבר 2023

הרב אליהו רבי - בין אדם למקום – דוקא עם אלו הרחוקים ממך!


 שלום וברכה מורי ורבותי!

"עבירות שבין אדם לחברו, אין יום הכיפורים מכפר" (יומא פ"ה ע"ב).

ביום הדין, ביום ראש השנה, מצטברים בפנינו החובות והזכויות אותם צברנו מול הקדוש ברוך הוא, מצוות ועבירות שבין אדם למקום. אבל בכל עבירה שבין אדם לחברו מסתתרת גם עבירה שבין אדם למקום.

החבר שפגעת בו, החבר שלא ריצית, החבר שמשום מה פגוע ממך, הוא בדיוק אותו אחד שזכה להיות בנו של הקדוש ברוך הוא, "בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל" (שמות ד, כב), פגיעה בו היא פגיעה בכבודו של הקדוש ברוך הוא.

אם יש מישהו שכועס עליך, שמקפיד עליך ויש הצדקה כלשהי להתייחס אליך כאל אשם בכך, הרי שבשמים זה גם נשקל על גבי משקל החובות והזכויות.

זה אומר שכבר היום, לפני ראש השנה, פונים לאותם אנשים שיש סיכוי שיש בליבם טרוניא כלפינו, שיש סיכוי שחטאנו ועווינו ופשענו כלפיהם ומבקשים סליחה.

מיישרים קו כבר ליום הדין הזה שבו אנו אמורים לעמוד בפני הקדוש ברוך הוא על מצוות שבין אדם למקום, אנו משתדלים להגיע נקיים ככל האפשר בכל הנוגע בבין אדם לחברו.

"נוח נוח" – "נוח לתתא נוח לעילא", אם אתה נוח למטה, כאן בארץ, כלפי עם ישראל, כך אתה נוח גם בשמים כלפי הקדוש ברוך הוא.

פמליא של מעלה מחשבת מאוד את ההתייחסות שלך לאחרים ואת ההתייחסות של האנשים האחרים כלפיך.

ככל שתזכה להיות אוהב ואהוב יותר כאן למטה, כך תזכה להיות אהוב יותר שם למעלה.

ולקראת ראש השנה, כאשר אנו צריכים כל כך הרבה את הזכויות הללו, יש לנו את הזכות ואת העונג להתמקד דוקא אז בכל החברים הרחוקים, בכל בני המשפחה איתם לא החלפנו מלה תקופה ארוכה, וכל מי שיש סיכוי שיש בליבו קפידה או טרוניא כלפינו, ליישר קו, לנקות שולחן, לפתוח דף חדש, לאחל שנה טובה ומבורכת וזו הזדמנות וסיבה מספיק חביבה להרים טלפון, לאחל שנה טובה, ואז גם על הדרך לרפד את המצוקות, לצאת מהדברים שחיינו בהם עד היום ולפתוח בדף חדש גם בין אדם למקום גם בין אדם לחברו.

וברוכים תהיו!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.