רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 5 בספטמבר 2023

"היום בתניא" יום ג' י"ט אלול

 
"היום בתניא" יום ג' י"ט אלול
תניא "אגרת הקדש"
המשך  פרק ט"ו (עמ' קכ"ב)
שנה פשוטה
"והנה כללות העשר ספירות שבנשמת האדם":

זהו משפט הפתיחה לקטע השני שבפרק ט"ו, שבו נכיר את עשר כחות הנפש, שהם בעצם הספירות העליונות כפי שנמשכים למטה בנשמה.

בתחילה, נלמד באריכות על כוחות הנפש השכלית (שהיא מקליפת נוגה). ובהמשך (החל מ"והנה כל זה" בעמ' קכג), נלמד על כוחות הנפש האלוקית (הנמשכת מעשר הספירות דקדושה).
...
מידות הנפש השכלית:

כנפש האלוקית, גם הנפש השכלית כוללת עשר כוחות, שלשה שכליים (חכמה בינה ודעת), ושבע מידות "חסד גבורה תפארת נצח הוד יסוד ומלכות".

כל פרטי המידות של הנפש השכלית, מתרכזים בשבעת המידות הכלליות שבנפש - ורבנו מפרטם בהרחבה:

מידת החסד - שואפת להשפיע, בלי גבול (לכל אחד וללא כל הגבלה).

מידת הגבורה - ענינה הגבלה. לצמצם את ההשפעה. או למנוע אותה לגמרי.

מידת הרחמים -  הנקראת גם תפארת - מידה ממוצעת בין החסד והגבורה. נכון שלא תמיד צריך להשפיע לכולם. אבל כן צריך להשפיע לאדם שנקלע למצב שצריך לרחם עליו (ולא תמיד צריך למנוע את ההשפעה לחלוטין).

הנצח וההוד - שתי מידות הנחשבות כ"כליות יועצות". כגון אב שרוצה ללמוד עם בנו. הוא צריך לחשוב היטב, איך להוריד את החומר אל הילד  באופן שיקלט בו היטב (הן מבחינת העומק והן מבחינת הכמות). בשום פנים ואופן, אין האבא יכול ללמוד עם הבן (ללא הכליות היועצות) כפי שהענין מונח ומקובל בשכל שלו.

היסוד - ענינו "התקשרות" המשפיע אל המקבל. כשהאבא למשל רוצה ללמוד עם בנו, בנוסף לחובתו של האבא ללמוד  תחילה  את החומר בעצמו בכחותיו השכליים, ובנוסף לגילוי תחילה של כל המידות המוזכרת לעיל בעצמו. הנה כדי שלימודו ישפיע על הבן, הוא חיב לחזק את ההתקשרות עם הבן, שדיבורו עימו יהיה באהבה ובחשק ובתענוג (אחרת, אין לבוא בתלונות מדוע הלימוד לא נקלט בו).

מידת המלכות: - מביעה את עצם ההשפעה בפועל, הבאה לאחר הגילוי בנפש של תשעת הכחות הנפשיים הקודמים.
...
להרחבת הבאור -

מידות פנימיות וחיצוניות:

בכל אחת מהמידות של הנפש השכלית הנזכרות לעיל, ישנן שתי תנועות, חיצונית ופנימית.

במידת החסד למשל: עשית חסד בפועל, נחשבת כחיצוניות המידה. ואילו רגש האהבה, נחשב כפנימיות של המידה.

באופן כללי, ישנה אפשרות שבה כל תנועה תופיע בפני עצמה (כגון עשית חסד גם למי שאינו אוהבו כלל). או אנשים שיש לו כלפיהם רגש של אהבה, אבל אין זה משולב בעשית חסד בפועל.

ולאידך, יש גם מצבים שבהם חיצוניות המידה משולבת עם פנימיותה - שעשית החסד המעשי עם השני נובעת מאהבתו אליו. וכדוגמת "אב המשפיע לבנו מחמת אהבתו" אותו. ופעמים הוא מונע את השפע מבנו (ממידת הגבורה שבקרבו), כשהוא ירא וחושש שמא דוקא השפע שהוא יתן לבן יביאהו לידי מכשול.
...
להרחבת הבאור -

"מקור ושורש מדות אלו":

כל המידות (החיצוניות והפנימיות) המתוארות לעיל, במסגרת הצגת והכרת עשר הכוחות של הנפש השכלית. שרשם ומקורם, הוא כמובן שלושת חלקי השכל (החכמה הבינה והדעת) של נפש זו.

בענין זה, מוסיף אדמו"ר הזקן ומבהיר, שתלותם של המידות בשכל, קשור, הן בגודל השכל והתפתחותו (כפי שרואים זאת אצל קטנים), והן בדברי החכמה שאותם רוכש האדם במשך השנים (כפי שרואים זאת כמובן גם אצל אנשים גדולים).
...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.