יש הממתינים עד נעילה, כדי לעשות חשבון נפש (גילוי אישי נאות. כמעט בכל שנה, אני מוצא בנעילה משהו לתקן בתחום הממון. ובשנים שלא מצאתי, ברור לי שלא היתה זו שנה 'נקיה' יותר אצלי בתחום הממון ('למען נחדל מעושק ידינו'), אלא שהייתי פחות בתוך מעשה התשובה באותה נעילה) ויש שחוש נבואי להם ויודעים כבר שבועיים קודם שיגיע הזמן בו יאלצו לעשות חשבון נפשם ומקדימים לחשב שכר כנגד הפסד.
כפי שהתוודיתי כאן, כמעט אין כתיבה שאני כותב בלי שמלווה אותי המחשבה והתהיה האם טוב אני עושה בכך, או רק בורח מחובות אחרים שרובצים עלי. העובדה שבסופו של דבר כתבתי, מעידה לכאורה שמסקנת חשבוני היתה שעדיף להקדיש את הזמן הזה לכתיבה כאן, מאשר לעשות בו משהו מועיל אחר. בעבר, לא יכולתי לדעת האם אי מי מפיק תועלת מכתיבתי והתגובות שהגיעו עברו את הסינון של המרא דאתרא. חלק מהתגובות (לרוב, נזעמות) הוא היה מעלה לכאן ופעם אחת כתב לי שאולי עדיף למתן את כתיבתי. מניח שחלק גדול מהתגובות הוא חסך ממני. יישר כוחו על הכל.
משתכפו עלי עניינים נוספים הגוזלים את זמני, מיעטתי לכתוב, עד שבס"ד עלה בדעתי שאולי עדיף להעביר את שבט הביקורת לקוראים ומשכך, אוכל לאפשר לעצמי לכתוב יותר בתכיפות. יותר משלוקח זמן לכתוב הגיג, לוקח הרבה יותר זמן לבצע בדיקה אחר בדיקה מה למחוק/לשנות. המחשבה שאפשר ומותר להו"ל כתיבה שאינה מוגה, לא עלתה על דעתי כלל. ב"ה שהחלטתי לעשות מעשה בלתי אחראי זה (= להעביר אחריות הבדיקה והביקורת לקוראים), כי מאז אני מקבל יותר הערות והארות ומתוך מציאת טעויותיי וחולשותיי כאן, אני למד על חולשותיי גם במקומות אחרים.
חוב גדל אני חב לכל הקוראים שהאירו את עיני, איש כמתנת ידו, אשר חננו אלוקים. תודה לכל אשר העירו את ליבי לחשב את דרכי ולבדוק את מעשי. התודה נתונה באותה מידה לאלו שכתבו בדרך של כבוד ולאלו שכתבו בדרך של ביזוי, כי מבחינתי מה שחשובה זו התוצאה ואם הוערתי, מה לי ולבעיותיו הנפשיות של המעיר שאינו מוצא דרך נאותה לבטא את עצמו, אם לא שיכלול בה גידופים ונאצות?
מקובלנו מרבותינו שהגם שפליאה גדולה היא הכיצד יכול יהודי אחד להשפיע על גורלו של האחר ובכ"ז מקובלנו שבל תהי ברכת הדיוט קלה בעינינו ומשכך, לא אמנע ברכתי מקוראי ומאירי עיני.
איני יודע במה נראה לך שאתה זקוק לברכה, כך שאוכל לברכך בברכה אותה אתה מבקש. יתר על כן, איני יודע אם הברכה אותה היית מבקש, היא אכן טובתך. אשר על כן אברכך ברכת הדיוט: שיתקיימו בך הברכות שהן לטובתך ושלא יתקיימו בך הברכות שאינם לטובתך העמוקה והארוכה. שיתקיים בך מידה כנגד מידה וכשם שטרחת להאיר את עיני כן יאירו ממרומים את עיניך, באשר הן כסויות ושתערה ממרומים רוח טהרה עליך ושתזכה בזאת השנה לראות את אשר נמנע ממך עד כה לראות ולפעול את אשר בכוחך – גם אם טרם ידוע לך כוחך זה.
אם ח"ו נגזר גורלך ובעל ממון אתה, אאחל לך שתצליח לראות את העולם כפי שהוא (= שלא דרך המטבע). שתזכה לראות את עצמך כפי ערכך העצמותי ושלא כפי שרואה אותך סביבתך ורוב עצמך. אם בורכת שלא זכית להיות מבעלי הממון, אאחל לך שתבין ותפנים כמה מרחבי אושר פתוחים לפניך, דווקא בשל העדר מסך הממון. אין עשיר אלא בדעת ואין עני אלא בדעת.
אם בורכת בדעת, אאחל לך שתשמע ותוסיף לקח ותמצא האומץ לעשות כפי יושר לבבך. אם לא חוננת בדעת, אאחל לך שתתמיד בדרכך ושח"ו לא תבין לפתע ובאיחור את שלא הבנת מוקדם.
ונזכה
בקרוב ממש לימים בהם תמלא הארץ דעה כמים לים מכסים.
חרדי בעולמו
- - -
- - - - - --
לא
מוגה
להערות
והארות ללא צרופות וללא לינקים:
haredibe@gmail.com
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.