רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 25 באוגוסט 2023

ויכוחים על אוויר חם


מאת:
חֲרֵדִי בְּעוֹלָמוֹ

 

בציבור יש ויכוח לגבי מהלכיה של בעלזא, בתחום החינוך. מרא דאתרא סבור – וכמותו רבים – שלימודי ליבה הם אסון שמתרגש על הציבור החרדי ושצעדי בעלזא הינם הרס בחומות היהדות. אמנם, טוען הוא, אדמו"ר רשאי לנהל את עדתו כפי ראות עיניו, אבל כל עוד בעלזא חברים באגודה/מועצג"ת עליהם לקבל את החלטת המועצג"ת.

לעומתם, יש שהזקינו ולא קנו חכמה (כמוני, למשל) שטוענים שאין שום סתירה ח"ו בין עבודת השם ודבקות בו לרכישת דעת מכל סוג שהוא, כולל לימודי ליבה. אדרבא, גידול ילדים בלי שנותנים להם כלים להתפרנס בעתיד, היא בניגוד למוסר האנושי, להלכה ולמנהג ישראל לכל אורך הדורות. אנחנו בדרך למציאות בה לא יהיו עבודות ירודות. אלה יבוצעו בידי מכשירים ואינטלגנציה מלאכותית. העבודות הירודות  שאולי ישארו, הן אלו שהאליטה תחליט להשאיר, כדי לתחזק לעצמם שכבת שוטפי כלים ומנקי מדרגות. העברה של הציבור החי לאור התורה וההלכה מקדמת החברה האנושית ושימתה בשולי השוליים שלה, הנה החלטה כבדת משמעות וכמדומני שלא דנו בכלל במונחים כאלה. יותר דנים על הפרקטיקה של מחר. על מחרתיים לא דנים, אולי כי מניחים שמשיח יגיע לפני, או אולי כי אין מסורת לדאגה ארוכת טווח (וכל מה שמעבר לעוד מעט, לא נכלל בחובת האדם לחשוב עליו).

לטענתי, היתה נקודת זמן בה פחדו בירושלים שלימודי חכמה מעבר לרמת ילדים קטנים, תביא לסחף לחילוניות. צריך להבין שקהל הקודש שבירושלים התרגל, לאורך מאות שנים, לחיות משנור ולא מיגיע כפם ובאמת לא היה להם ניסיון ודרך חשיבה איך זה לחיות כיהודי-לא-שנורר. המציאות הייתה שאלו שמתפרנסים מיגיע כפם, הם אלו שהם משכילים והצד השווה שבהם הוא שאינם שותו"מ. איכשהו נתקבלו הדברים כאילו יש סתירה בין היות אדם משכיל ומלומד להיותו יר"ש – מה שכמובן הגשים את עצמו וכיום חלקנו באוכלוסיית המשכילים-בעם, זניח. את הימים שגדולינו היו רופאים, אסטרונומים וכדו' מסתירים, או מתרצים בתירוצי-הבלים. אין ויכוח שהגר"א היה 'כולו תורה' ואת העובדה שכתב ספר מתמטיקה, מסתירים. משל היה על הגר"א להתבייש בהשכלתו. עפרא לפומייהו.

הויכוח מורכב משני רבדים. האחד הוא לימודי הליבה והשני הוא ההצטרפות למקבלי 100% מימון. לגבי קבלת 100% מסורת לנו מרבותינו שלא לקבל 'מהם' את כל ההצטרכות. הנדון של איך קרה שכן לוקחים 100% ומה זה אומר על האחד בפה ואחד בלב שנפוץ אצלנו, לא מקומו כאן. למעשה החינוך העצמאי מממן רק דברים בשוליים ('קרן ההסעות' וכדו').

גם הנושא של להיכן הולכים הכספים, אין מקומו כאן. ידוע לכולם שההורים ממשיכים לשלם את מלוא הסכום לחיידרים ולסמינרים, גם אחרי שקראו בעיתונים השתבחויות על הישגי ח"כינו שהשיגו לחינוך עוד ככה וככה עשרות מיליונים.

איני יודע להצדיק את החלטתו של האדמו"ר מבעלז. איני יודע גם משום שאיני יודע אם הוא הזקוק להצטדק,  וגם משום שאני לא אמור בכלל לדון אותו ואת החלטותיו. הוא מהאדמורי"ם היחידים שיש להם דעה עצמית בכלל. פעם אחר פעם הוא מוכיח שיש לו משהו בחלל שבין אוזניו, מה שאצל מתנגדיו טרם הוכח. הוא לא אמור לקבל 'הסכמה' מאף אחד. לא בגלל שהוא לא בליגה שלנו, אלא משום שהוא בפוזיציה של מנהיג קהילה ואין מי שישים עצמו בנעליו. (אגב. זה נכון עד גבול מסויים. כשמנהיג קהילה מנהיג אותה בדרכי ברלנד, או בדרך של רמיסה, אלימות והתעללות, כמו שעושה אחד  'דער אייבישטער'..., משתנים כללי המשחק).

לגופם של דברים אין מה להיזעק לגבי לימודי הליבה. בבעלז  ילמדו ליבה בדיוק כמו שלומדים ליבה בגור. אל דאגה. לא יצא משם אף אחד שיודע כמה זה 50% מחצי כפול שלישי. היה לא תהיה. כל מה שמשתנה זה כמות הכסף שתעבור ממשרד החינוך לבעלז. חוץ מזה שום דבר לא יקרה. אה, כן. המלמדים יצטרכו ללמוד למלא טפסים כלשהם. בסדר. זה הכי קרוב להשכלה שיצא מכל הסיפור הזה. הכל אוויר חם.

השאלה האם יוצא אדם ידי חובתו במצוות הכנת הילד לחיים בדורנו ('ללמדו אומנות' בלשון חז"ל והשו"ע), בלמדו אותו את מה שצריך לדעת כדי לקבל קצבת אברך (בעצם, שום כלום. רק להירשם לכולל ותו לא), או שחובת האדם לבנו היא גם ללמדו להתפרנס מיגיעו, ולא מיגיע זולתו, היא עדיין שאלה פתוחה. ישאל איש את רבותיו. לטעמי האישי, אלו שעונים לכולם אותה תשובה, אינם כתובת לשאלות.

מקובלנו שמחלוקת לשם שמים סופה להתקיים. אולי לענייננו ההתגשמות תהיה בכך שחלק ישיא אותם ליבם ויסירו מעצמם כל חשבונות ארץ וימשיכו ללמוד בלבד, וחלק אחר יחזרו לעשות כפי שההלכה מחייבת וכפי שנהגו כל הדורות.


חרדי בעולמו

- - - - - - - - --

לא מוגה

להערות והארות ללא צרופות וללא לינקים:

haredibe@gmail.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.