רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 17 במאי 2022

"היום בתניא" יום ג' טז אייר


 "היום בתניא" יום ג' טז אייר
תניא ליקוטי אמרים
 המשך פרק מ"ח (עמוד 136)
שנה מעוברת
הידיעה המהוה מאין ליש:
כמה פרטים נוספים, אודות ידיעתו יתברך המקפת את כל עובי כדור הארץ ומהוה אותו בזה מאין ליש:
א. ידיעתו זו, היא בחינת "ידיעתו המיוחדת בעצמותו", שעליה נאמר "הוא המדע והוא היודע והוא הידוע" - בחינת דעתו העליונה שבאצילות, המוגדרת כ"דעת עליון".
ב. שונה היא ידיעתו של הקב"ה, מידיעתו של האדם. שכן, האדם בידיעתו משיג דברים שהם חוץ ממנו. ואילו אצל הקב"ה, הרי כל הנבראים לא נמצאו אלא מאמיתת הימצאו (כך שבידיעת עצמו כביכול הוא יודע את כל הנבראים).
ג. "ודבר זה (אופן הידיעה אצל הקב"ה) אין ביכולת האדם להשיגו על בוריו" - שכן, ענינים שיש דוגמתם באדם, יכול האדם להבין באמצעותם על הנעשה למעלה, כנאמר "מבשרי, אחזה אלוקה". אבל בנוגע ל"הוא המדע הוא היודע והוא הידוע" שאין כדוגמתו באדם, הרי שאת הענין הזה מתקשה האדם להבינו על בוריו.
...
דיוקי לשון:
אם בקטע הקודם נכתב, שידיעתו יתברך אודות "כל עובי כדור הארץ" היא אשר הביאה ל"התהוותו מאין ליש" (בעת הבריאה). הרי שכאן מודגש שידיעה זו המקפת וסובבת את עובי כדור הארץ "מהווה אותו על ידי זה מאין ליש" ("מהווה" בלשון הווה).
לומר לך, שגם לאחר הצמצומים  הרבים שבהם ועל ידם התקבל כדור הארץ הגשמי כמות שהוא כיום "בעל גבול ותכלית". הנה, לא מפסיק האור ה"סובב" (= ידיעתו יתברך המיוחדת במהותו ועצמותו) מלהימשך לעולם ומלהוות אותו מאין ליש.
שכן (כמבואר במקומות אחרים), העולם זקוק תמיד (גם לאחר הבריאה שהיתה בששת ימי בראשית), לשני סוגי החיות:  הן לחיות שנמשכת מבחינת ה"סובב", שמהוה את העולם  מאין ליש. והן לחיות הנמשכת מבחינת האור ה"ממלא", הפועל שכל פרט בעולם יהיה "בעל גבול ותכלת".
...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. 
חדש! "היום בתניא" באמצעות המייל. להצטרפות נא לשלוח בקשה hayombatanya@gmail.com
הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן *ועשרות ספרי *חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב גרין ע"ה ומופץ על ידי בני משפחתו.
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.