"היום בתניא" יום ו' כח אדר
תניא לקוטי אמרים
המשך פרק לז עמ' מט
שנה פשוטה
לימוד התורה לעומת הצדקה:
לעיל למדנו שהצדקה היא למעלה מכל המצוות והיא "שקולה כנגד כל המצוות". צריך איפוא להבין, איך זה מתישב עם מה שאמרו רז"ל ש"תלמוד תורה כנגד כולם"?
...
אין סתירה בין מאמרי רז"ל:
באופן כללי הנה ידוע, ש"אלו ואלו דברי אלקים חיים". ובכל מאמר מודגשת מעלה אחרת - במאמר אחד מודגשת המעלה המיוחדת של הצדקה, ובמאמר שני מודגשת המעלה המיוחדת שישנה (רק) בתורה.
את מעלת המצוות המעשיות ובפרט את מעל הצדקה, יש לראות בכך, שבהם ועל ידם נכלל בקדושה כח חיצוני ולבוש המעשה של הנפש החיונית.
ואילו את מעל לימוד התורה יש לראות בכך, שעל ידי הלימוד נכללים בקדושה ה"לבושים" הפנימיים (המחשבה והדיבור) של הנפש החיונית. ועוד יותר, כאשר האדם "עוסק בתורה בעיון ושכל", הנה, גם שלשת הכחות השכליים (החכמה בינה ודעת) של הנפש החיונית נכללים בקדושה - ו"בירור" נעלה זה שנעשה בנפש החיונית על ידי התורה, לא נעשה על ידי הצדקה.
...
בירור השכל לעומת בירור המידות:
כפי שלמדנו בפרקים הקודמים, ל"בינוני" יש שליטה מוחלטת על שלשת הלבושים שהם "המחשבה הדבור והמעשה" של נפשו הבהמית, אבל לא על מידותיה של נפש זו, שהן נשארות אצלו בתוקפם.
וצריך איפוא להבין: מדוע את שכל הנפש החיונית (הבהמית) יכול ה"בינוני" להפוך שהוא יכלל ממש בקדושה (כשהוא לומד תורה) ואילו את המידות של הנפש החיונית אינו יכול להפוך לגמרי (הכי הרבה השפעתו על נפש זו באה לידי ביטוי רק בשעת התפילה).
מסביר אדמו"ר הזקן, שדבר זה נעוץ בעובדה, שהרע הנמצא במידות חזק יותר מהרע הנמצא בשכל "כידוע ליודעי חן" (לומדי תורת הקבלה). ואין התורה דורשת מהאדם לעסוק בדברים שהם למעלה מכחותיו, כך ש"בירור" המידות והפיכתם לגמרי לקדושה לא נדרש מה"בינוני" (אלא רק ממי שזכה שתינתן לו נשמה של צדיק).
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" לחבריך.
*מוסדות תורה רבים מעונינים לקבל כתרומה את ספרי הרבים על התניא ותורת חב"ד - כל השתתפות תתקבל בשמחה.
בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד 0544960839
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.
*לע"נ מחותני, איש החסד, הרה"ח ר' שמואל זאוויל ע"ה (בן העסקן הדגול ר' יונה ע"ה) איידלקופ, לרגל יום היארצייט שלו. יהי זכרו ברוך.

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.