רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 28 בפברואר 2021

"היום בתניא" יום א' טז אדר


 "היום בתניא" יום א' טז אדר

תניא "לקוטי אמרים",

תחילת פרק לה

שנה פשוטה

שתי נקודות להבהרה:

בתחילת הפרק מציג התניא שתי נקודות (המשולבות זו בזו), הטעונות הבהרה.

א. "תוספת באור תיבת לעשותו": - כמובא בעמוד השער ספר התניא מיוסד על הפסוק "כי קרוב אליך הדבר מאד בפיך ובלבבך לעשותו".

מפשוטו של מקרא עולה, שה"לעשותו" (העשיה בפועל של המצוות) היא התכלית של "בפיך ובלבבך" (= של לימוד התורה ואהבת ה'). צריך איפוא להבין, מהי החשיבות המיוחדת של המצוות המעשיות.

ב. מהי תכלית ירידת נשמת הבינוני לעולם? - נקדים,  שאת מלחמתה בנפש הבהמית, אין הנשמה  עורכת מרחוק, אלא כשהיא "מתלבשת" בתוכה. צריך איפוא להבין, מה מטרתה של "התלבשות" זו?

ובפרט, שהבינוני אינו מצליח במלחמתו להפוך את השכל והמידות של נפשו הבהמית לטוב (כצדיק), אלא רק לגרשה מהמחשבה ומהדיבור ומהמעשים שלו. אם כן, אם אחרי כל המלחמה בנפש הבהמית, היא נשארת בתוקפה ובגבורתה כתולדותה. בשביל מה ירדה נשמת הבינוני לעולם? האם כל יגיעתו בעולם הזה לא היתה לריק?

...

תשובת אדמו"ר הזקן:

נכון שאין הבינוני פועל על "מהותה ועצמותה" של הנפש הבהמית. אבל על שלשת "לבושיה" יש לו כן השפעה (שכן, אותם הוא כן יכול להפוך מרע לטוב).

וממילא, אל לו לבינוני, לראות את מלחמת נשמתו בהתלבשותה בנפש הבהמית, כיגיעה לריק.

אלא אדרבה! עליו לראות את ההישג שלו, שהוא בבחינת "כפלים לתושיה".

על הבינוני לשמח את לבו בעובדה, שה' שוכן איתו בתוך תורתו ועבודתו - הישג שבו זוכה האדם על ידי העשיה בפועל, ולא על ידי המידות שבלב.

...

"בהקדים לשון הינוקא":

כהקדמה לביאורו, מביא רבנו את דברי הינוקא בזהר, אשר לפיו, השכינה השורה על האדם דומה לאור הנר - שכדוגמת האור הנתפס  בפתילה באמצעות השמן, הנה  כך גם השכינה (האור) שורה על הגוף   (הפתילה) על ידי המעשים הטובים (השמן).

...

חבר נכבד:

*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" לחבריך.

*לשאלות ולקבלת התניא ישירות, נא להתקשר אלי בוואטסאפ 0548094265

*בברכה ובתודה!

*הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד) מחבר באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם"

*לעילוי נשמת רעיתי היקרה  מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.