רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 1 בספטמבר 2020

"היום בתניא" יום ג' יב אלול

"היום בתניא"
יום ג' יב אלול (אגרת הקדש תחילת פרק יג)
בחינות הימין והשמאל, בנשמה וב"עבודה":
במרכז אגרת יג, עומד באור פסוק הפתיחה "מה רב טובך אשר צפנת ליראיך וגו'".
באופן כללי, מצד שרש נשמתם, מתחלקים עובדי ה' לשנים. לכאלו ששרשם הוא מבחינת הימין של מעלה. וכאלו ששרשם הוא מהשמאל שלמעלה.
ובכלל, בעניני "עבודה", ישנם ענינים שהם מצד הימין וישנם ענינים שהם מצד השמאל - ובמישור מעשי, כל אחד צריך לעסוק בשני הקוים, בהתאם לענין שבו הוא נתקל.
...
עניני עבודה שמצד השמאל:
רבנו מביא מספר דוגמאות להוראות ב״עבודה״ שהן מצד השמאל. שבהן באה לידי ביטוי מידת הגבורה, שענינה דין  צמצום והסתר - כדוגמת:
א. ״והצנע לכת״ - כהוראת הנביא מיכה. וכמובא בחסידות, על האדם להיזהר, שעבודת בוראו תהיה ללא כל הבלטה, שבחיצוניותו יראה כשוה בין כולם, ובפנימיות יהיה בטל בתכלית. וכידוע עד כמה החסידים הראשונים היו מסתירים את עצמם.
ב. ״במסתרים תבכה נפשי״ - במלים אלו מבטא הנביא את צערו של הקב״ה על הגלות. ובאופן זה, ״במסתרים״ (שהוא מצד שמאל שבנפש), צריך כל אחד לבכות על החורבן ועל העדר גילוי האלוקות שבזמן הגלות.
ג. ״וכל העוסק בתורה בסתר״ שגם להסתר זה שהוא מצד השמאל  מעלות גדולות. וכפי שמביא אדמו״ר הזקן להלכה, ש״כל היגע בתלמודו בצנעא מחכים״.
ד. גם המסתפק בנתינת צדקה, בלימוד התורה ובקיום שאר המצוות בשיעורם המינימלי. נובעת התנהגותוז זו, מצד בחינת השמאל ( וההגבלה) שבנפשו.
...
העבודה שמצד קו הימין:
בעבודה שהיא מצד קו הימין שבאדם, כמו שאמר דוד "ואתהלכה  ברחבה", הרי שהליכתו בעבודת ה', היא כהולך בדרך ישרה שקשה להיכשל בה.
בהתנהגותו זו "אין מעצור לרוח נדבתו", וכפי שהדבר מתבטא הן בנתינת הצדקה והן בתלמוד תורה ושאר המצוות שהוא מקים - שבכל הדברים אינו מתכוין רק לצאת ידי חובה, "אלא עד בלי די" (ללא כל הגבלה).
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך.
בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד מחבר באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם", שניתן להשיגם אצל מפיצי תורת חב"ד.
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה  מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. ולעילוי נשמת אמה,  חמותי מרת פרידה לוין ע"ה נפטרה ג' שבט תש"פ. יהי זכרן ברוך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.