"היום בתניא"
יום ד' ו אלול (אגרת הקדש תחילת פרק יא)
התמודדות עם יסורים:
נקדים, שהיסורים הבאים על האדם מלמעלה, מטרתם מגוונת: כאלו שבאים למרק את העוונות למי שנכשל בעבירה (כמבואר לעיל בסוף אגרת התשובה), כאלו הבאים להרבות את שכרו (כמבואר בתחילת התניא פרק כו). וכאלו (המבוארים כאן) הבאים לנסות את האדם, האם ה"ביטול" שלו לה' הוא תמידי, גם כאשר הוא נתקל בקשיים, או רק כאשר טוב לו - שכן, הביטול לה' הוא ה"כלי" שבו ישכון אור ה'.
...
חשיבה נכונה:
נקדים, כי הנתקל בקשיים ובדברים המיסרים בכל תחומי החיים ("בני חיי ומזוני") לא נדרש ממנו שיתעלה על עצמו עד כי לא יחוש את מכאוביו, שכן רק השוטה וחסר הדעה לא יחוש את מכאוביו ויסוריו.
אבל לאידך, עליו להימנע מחשיבה שלילית, שיכולה למנוע את המשך ביטולו לה'. כגון, להעלות על דעתו שרע לו, או להפילו בעצבות וכדומה.
...
ובהתאם:
א. עליו לחזק את האמונה ב"יוצר בראשית" (ושהבריאה היא מחכמתו יתברך שאינה מושגת לשום נברא).
ב. עליו לקחת לתשומת לבו ש"אין רע יורד מלמעלה" - ומה שנדמה לו שרע נחת עליו, הרי זה רק משום שהטוב העליון הוא למעלה מהשגתו.
ג. עליו לחזק את האמונה, שאין מקום שבו הקב"ה לא נמצא, וב"אור פני מלך חיים" ו"עוז וחדוה במקומו" - הכרה שבעקבותיה הוא "ישמח ויגל בכל עת ובכל שעה ויחיה ממש באמונתו בה' המחיה ומטיב עימו בכל רגע" - ובשמחתו זו, הוא ימתיק את הגבורות, יבטל את ה"דינים" ויהיה לו רק טוב גלוי בפועל ממש.
...
משל נאה:
במשפטי המלכות, ישנן שתי הנהגות:
האחת, של בתי המשפט הפועלים לפי כל כללי השפיטה.
והשניה, מצב חריג, שבו, גם הפושע הגדול ביותר. אם בשעה שמוליכים אותו לגרדום, הוא נתקל במלך ומבקש ממנו שיחון אותו. יכול המלך לבטל את דינו, להקל בענשו ואף לפטרו מכל עונש (שנגזר עליו בבתי המשפט הרגילים).
וכך גם לעניננו, מי שחש שבאו עליו יסורים. הרי הקב"ה נמצא בכל מקום ו"באור פני מלך חיים", נצל את ההזדמנות ובקש ממנו שיחון אותך ויבטל ממך את כל ה"דינים".
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך.
בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. ולעילוי נשמת אמה, חמותי מרת פרידה לוין ע"ה נפטרה ג' שבט תש"פ. יהי זכרן ברוך.
*לזכות נכדתי חיה'לה פרידמן, ליום הולדתה, לאורך ימים ושנים טובות.
יום ד' ו אלול (אגרת הקדש תחילת פרק יא)
התמודדות עם יסורים:
נקדים, שהיסורים הבאים על האדם מלמעלה, מטרתם מגוונת: כאלו שבאים למרק את העוונות למי שנכשל בעבירה (כמבואר לעיל בסוף אגרת התשובה), כאלו הבאים להרבות את שכרו (כמבואר בתחילת התניא פרק כו). וכאלו (המבוארים כאן) הבאים לנסות את האדם, האם ה"ביטול" שלו לה' הוא תמידי, גם כאשר הוא נתקל בקשיים, או רק כאשר טוב לו - שכן, הביטול לה' הוא ה"כלי" שבו ישכון אור ה'.
...
חשיבה נכונה:
נקדים, כי הנתקל בקשיים ובדברים המיסרים בכל תחומי החיים ("בני חיי ומזוני") לא נדרש ממנו שיתעלה על עצמו עד כי לא יחוש את מכאוביו, שכן רק השוטה וחסר הדעה לא יחוש את מכאוביו ויסוריו.
אבל לאידך, עליו להימנע מחשיבה שלילית, שיכולה למנוע את המשך ביטולו לה'. כגון, להעלות על דעתו שרע לו, או להפילו בעצבות וכדומה.
...
ובהתאם:
א. עליו לחזק את האמונה ב"יוצר בראשית" (ושהבריאה היא מחכמתו יתברך שאינה מושגת לשום נברא).
ב. עליו לקחת לתשומת לבו ש"אין רע יורד מלמעלה" - ומה שנדמה לו שרע נחת עליו, הרי זה רק משום שהטוב העליון הוא למעלה מהשגתו.
ג. עליו לחזק את האמונה, שאין מקום שבו הקב"ה לא נמצא, וב"אור פני מלך חיים" ו"עוז וחדוה במקומו" - הכרה שבעקבותיה הוא "ישמח ויגל בכל עת ובכל שעה ויחיה ממש באמונתו בה' המחיה ומטיב עימו בכל רגע" - ובשמחתו זו, הוא ימתיק את הגבורות, יבטל את ה"דינים" ויהיה לו רק טוב גלוי בפועל ממש.
...
משל נאה:
במשפטי המלכות, ישנן שתי הנהגות:
האחת, של בתי המשפט הפועלים לפי כל כללי השפיטה.
והשניה, מצב חריג, שבו, גם הפושע הגדול ביותר. אם בשעה שמוליכים אותו לגרדום, הוא נתקל במלך ומבקש ממנו שיחון אותו. יכול המלך לבטל את דינו, להקל בענשו ואף לפטרו מכל עונש (שנגזר עליו בבתי המשפט הרגילים).
וכך גם לעניננו, מי שחש שבאו עליו יסורים. הרי הקב"ה נמצא בכל מקום ו"באור פני מלך חיים", נצל את ההזדמנות ובקש ממנו שיחון אותך ויבטל ממך את כל ה"דינים".
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך.
בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. ולעילוי נשמת אמה, חמותי מרת פרידה לוין ע"ה נפטרה ג' שבט תש"פ. יהי זכרן ברוך.
*לזכות נכדתי חיה'לה פרידמן, ליום הולדתה, לאורך ימים ושנים טובות.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.