כמה הערות ותשובות ממרנו ורבנו ראש הישיבה הגאון ר' אהרון יהודה לייב שטיינמן זצ"ל על ר' שמעון בר יוחאי זיע"א בזמן הגזרה:
שאלה מדוע ר' יהודה אמר כמה נאים מעשיהם של אומה זו הרי יש לאו של 'לא תחנם' רש"י מבאר שאסור לאדם לומר לגוי כמה נאים מעשיך,
תשובה מסתמא יש הבדל בין גוי יחיד לאומה שלמה,
שאלה היו במערה י"ב שנים ולא קיימו מצוות מצה וסוכה ושאר דינים בשלמא רשב"י אנוס היה אבל ר' אלעזר לא היה אנוס ואיך הכניס עצמו לזה ?
תשובה כיון שאביו הוצרך לו הותר להכניס עצמו למצב שיהא אנוס,
שאלה איך אכלו מעץ חרובים מיד הרי יש דין ערלה?
תשובה כתוב על דיני הארץ "ונטעתם" פרט לעולה מאליו וכאן זה גדל מאליו,
שאלה אם נעשה להם נס שגדל עץ חרובים ונברא מעין מים מדוע לא נעשה נס על הבגדים וא"כ לא היו צריכים להוריד הבגדים אחרי התפילה והק"ש?
תשובה על הגשמיות הקב"ה דואג על הרוחניות אתה דואג,
שאלה האם רשב"י ור' אלעזר היו צריכים לשלם על הנזק שעשו בשריפתם,
תשובה אומר הקהילות יעקב (בבא קמא סימן מ"ה) המזיק בדרך סגולי פטור,
שאלה מה ראו מיוחד אצל הסבא עם שני הדסים וכי לא ראו קודם אנשים עם תפילין וציצית?
תשובה ראו אצלו את המחשבה העמוקה שמחדש דברים איך לכבד המצווה שלא רק מכבד ושומר שבת אלא מחבב המצווה וכמו שאמר שלמה המלך "מכל משמר נצור לבך" (משלי ד כג) וזה המפתח של הכל,
שאלה רשב"י עשה תיקון וטובה לאנשי העיר זכר לנס, בשלמא דוד המלך עשה כסות מהצמר של הכבש שהציל מהארי כי הוא בעצם הנס אבל מה עשה רשב"י שטיהר את הדרך לכהנים?
תשובה משום שהבין שלא מפסיקים לתפילה אלא רק לק"ש הבין שכך צריך לעשות לתועלת הרבים להוריד הצער מאריכות הדרך,
שאלה מדוע רשב"י לא אמר שירה על הנס?
תשובה משום שאין אומרים שירה על נס של יחיד, והודו לקב"ה במה שעשו חסד ותקנו דבר תועלת לרבים,
שאלה מדוע ר' יהודה אמר כמה נאים מעשיהם של אומה זו הרי יש לאו של 'לא תחנם' רש"י מבאר שאסור לאדם לומר לגוי כמה נאים מעשיך,
תשובה מסתמא יש הבדל בין גוי יחיד לאומה שלמה,
שאלה היו במערה י"ב שנים ולא קיימו מצוות מצה וסוכה ושאר דינים בשלמא רשב"י אנוס היה אבל ר' אלעזר לא היה אנוס ואיך הכניס עצמו לזה ?
תשובה כיון שאביו הוצרך לו הותר להכניס עצמו למצב שיהא אנוס,
שאלה איך אכלו מעץ חרובים מיד הרי יש דין ערלה?
תשובה כתוב על דיני הארץ "ונטעתם" פרט לעולה מאליו וכאן זה גדל מאליו,
שאלה אם נעשה להם נס שגדל עץ חרובים ונברא מעין מים מדוע לא נעשה נס על הבגדים וא"כ לא היו צריכים להוריד הבגדים אחרי התפילה והק"ש?
תשובה על הגשמיות הקב"ה דואג על הרוחניות אתה דואג,
שאלה האם רשב"י ור' אלעזר היו צריכים לשלם על הנזק שעשו בשריפתם,
תשובה אומר הקהילות יעקב (בבא קמא סימן מ"ה) המזיק בדרך סגולי פטור,
שאלה מה ראו מיוחד אצל הסבא עם שני הדסים וכי לא ראו קודם אנשים עם תפילין וציצית?
תשובה ראו אצלו את המחשבה העמוקה שמחדש דברים איך לכבד המצווה שלא רק מכבד ושומר שבת אלא מחבב המצווה וכמו שאמר שלמה המלך "מכל משמר נצור לבך" (משלי ד כג) וזה המפתח של הכל,
שאלה רשב"י עשה תיקון וטובה לאנשי העיר זכר לנס, בשלמא דוד המלך עשה כסות מהצמר של הכבש שהציל מהארי כי הוא בעצם הנס אבל מה עשה רשב"י שטיהר את הדרך לכהנים?
תשובה משום שהבין שלא מפסיקים לתפילה אלא רק לק"ש הבין שכך צריך לעשות לתועלת הרבים להוריד הצער מאריכות הדרך,
שאלה מדוע רשב"י לא אמר שירה על הנס?
תשובה משום שאין אומרים שירה על נס של יחיד, והודו לקב"ה במה שעשו חסד ותקנו דבר תועלת לרבים,

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.