תשמעו סיפור פיקנטי
הייתי אצל עורכת דין, דתיה לאומית, הבת
שלה עזבה את הדת לגמרי והיא מאוד עצובה מזה
אחר כך היא אומרת שהיא מאמינה באמונה
שלמה שהקב"ה נמצא איתה בכל צעד ושעל, ובעלה חולק עליה ואומר שהקב"ה נמצא
רחוק בשמים לא מתעניין בה כל כך. אמרתי לה שעל פי היהדות היא הצודקת, אז היא אמרה
לי "איזה יהדות?".
אז אמרתי לה, "היהדות האותנטית".
אז היא אומרת לי "מה זה אותנטית? -
אלה מפרשים ככה ואלה מפרשים ככה".
באותו רגע לא הייתה לי תשובה בשבילה.
אבל אחר כך חשבתי על זה, הרי היא עורכת
דין, כאשר מגיע לידיה חוזה, איך מפרשים את החוזה? האם כל אחד יכול להכניס לחוזה כוונות שנראות לו? לא
ולא! חוזה מפרשים בפרוש הכי מינימלי שנכנס ללשון, כל מה שמעבר לזה, זה לא מה
שהחוזה אומר זה מה שאתה אומר.
כשלמדתי בישיבה חשובה - ישיבת חברון -
פעם באתי לרב דוד כהן, אז ר"ם בישיבה, כיום ראש ישיבה, רציתי לספר לו פרוש
מאוד יפה לסוגיית הגמרא, ממש פירוש יפה, שאפשר להכניס אותו למילים, הוא שמע את
הפירוש ואז אמר לי כך – "לא מוכרח".
צמד המילים היפה הזה, שלמדתי אז מהרב
דוד כהן, פקחו לי את העיניים, הרי אי אפשר של אחד ידחף ללשון הגמרא פירושים
יצירתיים כיד הדימיון הטובה עליו, שאם לא כן, אין לגמרא שום משמעות, הרי אפשר לשחק
עם מה שכתוב שם איך שמתחשק, הדרך הנכונה היא לעשות מה שעושים בפרשנות משפטית
שניתנת לחוזים, הולכים תמיד אחרי הפרשנות המינימלית, ואז לכאורה לא צריכות להיות
יותר מחלוקות.
והאמת היא שלא אני או הרב דוד כהן אומר
את זה, הגמרא אומרת את זה, תמיד מפרשים את הכתוב במינימום ההכרחי, למשל כאשר כתוב
בתורה לשון רבים, הגמרא אומרת הנחת העבודה היא שמדובר בשנים, למה? מיעוט רבים
שנים, למה לפרש במינימום ההכרחי? כי תפסת
מרובה לא תפסת, תפסת מועט תפסת.
מה שמעניין אותי כעת זה, לכאורה אם כך,
לא היו צריכות להיות מחלוקות כלל, כי הפירוש המינימלי יכול להיות רק אחד, מדוע יש
בכל זאת מחלוקות בפירוש הגמרא?
מעניין לשאול את השאלה הזאת את עורכת
הדין בנוגע לחוזים משפטיים, הרי אם הפירוש הנכון הוא זה שמחדש הכי פחות, אין יתכן
שיש מחלוקת בנוגע לפרשנות של חוזים? בודקים מה הפירוש הכי פחות מחודש וסוגרים
עניין, אם כן לא היו צריכות להיות שום מחלוקות בנוגע לחוזים משפטיים.
מה אתם אומרים?
אשמח לשמוע תגובות שלכם במייל הזה:
pelonihaalmoni@gmail.com
פלוני אלמוני
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.