רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 21 באוגוסט 2017

מקומה של העדה החרדית ביהדות החרדית - אז והיום

מאת מרכז החדשות

שניאור מרקוביץ' מסכם בטור מיוחד את התובנות מפרשת  מסמך ההבנות בין גאב"ד העדה החרדית לשלטונות הצבא בימי קום המדינה. 

המסמך ההיסטורי עליו חתם גאב"ד העדה החרדית הגרי"צ דושינסקי זצ"ל, והתגובה ההיסטרית שלהם אליו בבטאון העדה החרדית, כשהם מנסים בטיעונים מגוחכים לטעון טענות זיוף על דבר שמוכח עובדתית וחזר והוכח במספר פרסומים כולל כאלו שפירסמו תלמידי הגרי"צ דושינסקי זצ"ל לפני עשרות שנים, מלמדת על ההידחקות של 'העדה' מגוף חרדי, שאמנם היה בר פלוגתא לאגודת ישראל, אך עדיין נשא באחריות כוללת בתוככי מסגרת הציבור החרדי, בדרכו הוא, והפיכתו למוסד כלכלי פנימי, שטובת עצמו וכלכלתו בלבד לנגד עיניו. 
באותם שנים הגאב''ד זצ"ל ידע להתעלם מהקולות הקיצוניים שכבר בזמנו יצאו כנגד רבם ומחו בחריפות כנגד ההסכם ה'פשרני' לפי ראות עיניהם, כאשר לנגד עיניו היה תלוי ועומד מעמדם של בני הישיבות עליהם חרד כל כך. הגאב"ד לא נסחף בשבי הסיסמאות של 'אנחנו ננצח את הציונים', ולמרות סלידתו מהציונות, מהמדינה, ואף מהרבנות הראשית, הגיע להבנות אליהן היה צריך להגיע בכדי להסדיר את מעמד בני הישיבות, ואת המתנגדים הרבים להסכם ואת בעלי הסיסמאות האשים בחוסר הכרה ב"רשעות הציונים". 

לעומת זאת, העדה החרדית של היום מתעלמת לחלוטין מהצורך הקריטי בהסדרת מעמד בני הישיבות, כביכול אין זה קשור אליה, וכביכול בני העדה החרדית אינם נזקקים בהמוניהם להסדר זה (באמצעות ועד הישיבות, אותו זרועותיהם פועלים להשמיץ בכל דרך). הם נגררים אחרי הקולות הקיצוניים שמעוניינים מטעמיהם הם לייצר אנרכיה בוקה ומבלוקה, גם במחיר של הפיכת כל בני הישיבות לעבריינים על פי חוק, מה שבלי ספק יביא למיעוט במספרם. 

אמנם, במקרים מסויימים, גם כיום העדה החרדית יודעים ליצור קשר יעיל עם  השלטון הציוני, אולם זה רק כאשר הדבר נועד לטובת הדברים שחשובים באמת לעדה החרדית, כמו למשל ועד הכשרות שמחזיק את העדה החרדית מבחינה כלכלית, כך פעלו העדה החרדית בדיפלומטיות ובפרגמטיות בפגישה של שר החקלאות בבית הגאב"ד הנוכחי שליט"א, להסדיר את עניין הזריקות בעופות, בלי פשקוילים כרזות ומודעות. סביר להניח כי לו שלטונות הצבא שעלויות המזון שלהם מגיעות למליארדים, יודיעו, שעד להפסקת קמפיין הגיוס הצבא נמנע מלצרוך מוצרים של העדה החרדית, תוך זמן קצר העדה ימצאו את 'שביל הזהב' שבו הם יוכלו לצעוד ולהכיל כל חוק 'גיוס' שרק יהיה. 
העדה החרדית במקום להפנים את המצב אליו הם הידרדרו, מנסים להסיט את הויכוח אל 'מי חשף את המסמך', ומגבבים ים של טענות מבולבלות וסותרות זו את זו ,בנסיון להתחמק מהמסר הנוקב של הגאב''ד הראשון, אותו הבינו בעדה החרדית היטב במשך כל השנים, עד לפרוץ גלי הקיצוניות שמקורם בכלל אינו בא מקרב העדה החרדית, אלא מאנשי כת הפלג שעד לא מכבר החזיקו בדעות 'פשרניות', ומאז נזרקו מההשפעה הציבורית 'שברו' לקיצוניות יותר מגישת מנהיגי העדה החרדית בעבר, כאשר הקו המנחה של העדה החרדית היא לא לאפשר לאף אחד להיות יותר קיצוני מהם כביכול. 
הדבר משתקף היטב בעובדה, שבעדה החרדית תופסים טרמפ על חשיפת המסמך בשביל להשמיץ את ח"כ הרב מאיר פרוש במגון השמצות, זאת בשל העובדה שמאיר פרוש מנהל איתם בימים אלו מאבק על הכשרות במחלבת טרה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.