השנה תשעה באב חל בשבת, הצום נדחה ליום ראשון .
ערב שבת- מתרחץ לכבוד שבת כהרגלו, מצחצח נעליים, אם אין בגד לשבת מותר לכבס ולגהץ, אין מחליפים מצעים . לצורך נתינת טעם מותר לטעום מעט ממאכל בשרי .
ליל שבת-אין סימני אבלות בשבת אוכל בשר ושותה יין ושר זמירות. אין הרחקות אך קיום יחסים מותר רק אם ליל שבת הוא ליל טבילה, או הבא מן הדרך או היוצא לדרך וכן בתקופה ראשונה לאחר נישואין.
יום שבת - לכתחילה יש לומר את השיעור היומי בחומש ותניא עד חצות ,בדיעבד עד השקיעה. שניים מקרא ואחד תרגום אפשר לומר כל היום. אבל בשנת אבלות ל"ע לומד משניות אחרי חצות (ממסכת מועד קטן ) . אחרי מנחה אין אומרים צדקתך ולא פרקי אבות. סעודה מפסקת- אוכל כרצונו עד השקיעה. אין מכין מאומה בשבת למוצאי שבת. מותר לפנות שאריות מזון וכלי אוכל מהשולחן אם הם מפריעים לו.
מוצאי שבת- אומר המבדיל בין קדש לחול, נשאר בבגדי שבת אך נועל נעלי בד או גומי. ומברך רק ברכת "בורא מאורי האש" והולך לבית כנסת לתפילת ערבית.(ב8:20)
האיסורים בתשעה בט' באב: אכילה ושתיה, רחיצה ,סיכה, נעילת הסנדל, קיום יחסים, מלאכה ,לימוד תורה, אמירת שלום, ישיבה על כיסא.
תענית-אין אוכלים ואין שותים משקיעת החמה בשבת עד צאת הכוכבים ביום ראשון. ילדים קטנים פטורים מתענית ,וישמעו הבדלה ביום ראשון בלילה .בנים מגיל 9 ובנות מגיל 11 מחנכים לצום לפי כוחם, אך אין לאפשר להם לסיים את הצום. ילד האוכל אינו חייב בהבדלה, אך חולה מגיל מצוות יבדיל (מברכת הגפן) ואח"כ יאכל. מעוברת פטורה מצום מביאים אותה לומר, שמרגישה חולשה. יולדת עד 30 יום פטורה ולאחר 30 יום אם מרגישה חולשה פטורה. מניקה (ללא תוספת) פטורה. החייב ליטול גלולות לרפואה נוטל ללא מים. (אם חייב ליטול עם מים ישים בהם דבר מר.)הפטורים ישתדלו במידת האפשר לצום בלילה. נטילת ידיים לאכילה כרגיל ובברכת המזון אומר שיר המעלות (כמו ביום שאין אומרים תחנון)ומוסיף "נחם" ב"הרחמן" ללא חתימת הברכה.(ברוך אתה ה' מנחם ציון)
רחיצה-נטילת ידיים בהשכמה ,לפני תפילה ואחרי שירותים עד קשרי אצבעות. לכלוך מותר לנקות. מותר לרחוץ פנים להפגת כאב ראש. מותר לרחוץ את המקום לצורך הפסק טהרה.
סיכה-אין מורחים קרם ולא איפור. אין משתמשים בבושם מותר להשתמש בדיאודורנט ללא ריח חזק.
נעילת הסנדל – אין נועלים נעלי עור אפילו נעלים שחלקם מעור.
לימוד תורה מותר רק ענייני חורבן(מדרש איכה, תיאור החורבן ממסכת גיטין) שיעור יומי: חומש ותניא מזמן מנחה ,תהילים אחרי השלמת שחרית בתפילת מנחה רמב"ם מצאת הכוכבים.
מלאכה –אין עוסקים במסחר, (מותר לפתוח חנויות מזון) אין מתקנים בית או ביגוד
נתינת שלום אין שואלים לשלום ואין משיבים. במקרה של חשש עלבון יענה בשפה רפה. מותר לאחל מזל טוב , אין נותנים מתנה.
ישיבה – עד חצות היום יושבים על הרצפה (אך פורס בד ) או על כיסא נמוך (עד 24 ס"מ מקילים עד 30 ס"מ) חולה או זקן, שקשה עליו ישיבה זו, יושב כהרגלו. הנוסע ברכב יושב כרגיל. מחצות היום אחרי שמסיים קינות יושב כרגיל.
יש שינויים והוספות בתפילה ראה בהתקשרות.
מוצאי הצום
אחרי תפילת ערבית נוטל ידיו שלש פעמים לסירוגין ,נועל נעלים רוחץ פניו ומקדש את הלבנה, מבדיל על היין כמו במוצאי שבת (מדלג על בשמים ואש) ושותה את היין.
כל איסורי תשעת הימים בטלים, מלבד אכילת בשר ושתיית יין עד למחרת.
ייהפכו הימים לימי ששון ושמחה.
ערב שבת- מתרחץ לכבוד שבת כהרגלו, מצחצח נעליים, אם אין בגד לשבת מותר לכבס ולגהץ, אין מחליפים מצעים . לצורך נתינת טעם מותר לטעום מעט ממאכל בשרי .
ליל שבת-אין סימני אבלות בשבת אוכל בשר ושותה יין ושר זמירות. אין הרחקות אך קיום יחסים מותר רק אם ליל שבת הוא ליל טבילה, או הבא מן הדרך או היוצא לדרך וכן בתקופה ראשונה לאחר נישואין.
יום שבת - לכתחילה יש לומר את השיעור היומי בחומש ותניא עד חצות ,בדיעבד עד השקיעה. שניים מקרא ואחד תרגום אפשר לומר כל היום. אבל בשנת אבלות ל"ע לומד משניות אחרי חצות (ממסכת מועד קטן ) . אחרי מנחה אין אומרים צדקתך ולא פרקי אבות. סעודה מפסקת- אוכל כרצונו עד השקיעה. אין מכין מאומה בשבת למוצאי שבת. מותר לפנות שאריות מזון וכלי אוכל מהשולחן אם הם מפריעים לו.
מוצאי שבת- אומר המבדיל בין קדש לחול, נשאר בבגדי שבת אך נועל נעלי בד או גומי. ומברך רק ברכת "בורא מאורי האש" והולך לבית כנסת לתפילת ערבית.(ב8:20)
האיסורים בתשעה בט' באב: אכילה ושתיה, רחיצה ,סיכה, נעילת הסנדל, קיום יחסים, מלאכה ,לימוד תורה, אמירת שלום, ישיבה על כיסא.
תענית-אין אוכלים ואין שותים משקיעת החמה בשבת עד צאת הכוכבים ביום ראשון. ילדים קטנים פטורים מתענית ,וישמעו הבדלה ביום ראשון בלילה .בנים מגיל 9 ובנות מגיל 11 מחנכים לצום לפי כוחם, אך אין לאפשר להם לסיים את הצום. ילד האוכל אינו חייב בהבדלה, אך חולה מגיל מצוות יבדיל (מברכת הגפן) ואח"כ יאכל. מעוברת פטורה מצום מביאים אותה לומר, שמרגישה חולשה. יולדת עד 30 יום פטורה ולאחר 30 יום אם מרגישה חולשה פטורה. מניקה (ללא תוספת) פטורה. החייב ליטול גלולות לרפואה נוטל ללא מים. (אם חייב ליטול עם מים ישים בהם דבר מר.)הפטורים ישתדלו במידת האפשר לצום בלילה. נטילת ידיים לאכילה כרגיל ובברכת המזון אומר שיר המעלות (כמו ביום שאין אומרים תחנון)ומוסיף "נחם" ב"הרחמן" ללא חתימת הברכה.(ברוך אתה ה' מנחם ציון)
רחיצה-נטילת ידיים בהשכמה ,לפני תפילה ואחרי שירותים עד קשרי אצבעות. לכלוך מותר לנקות. מותר לרחוץ פנים להפגת כאב ראש. מותר לרחוץ את המקום לצורך הפסק טהרה.
סיכה-אין מורחים קרם ולא איפור. אין משתמשים בבושם מותר להשתמש בדיאודורנט ללא ריח חזק.
נעילת הסנדל – אין נועלים נעלי עור אפילו נעלים שחלקם מעור.
לימוד תורה מותר רק ענייני חורבן(מדרש איכה, תיאור החורבן ממסכת גיטין) שיעור יומי: חומש ותניא מזמן מנחה ,תהילים אחרי השלמת שחרית בתפילת מנחה רמב"ם מצאת הכוכבים.
מלאכה –אין עוסקים במסחר, (מותר לפתוח חנויות מזון) אין מתקנים בית או ביגוד
נתינת שלום אין שואלים לשלום ואין משיבים. במקרה של חשש עלבון יענה בשפה רפה. מותר לאחל מזל טוב , אין נותנים מתנה.
ישיבה – עד חצות היום יושבים על הרצפה (אך פורס בד ) או על כיסא נמוך (עד 24 ס"מ מקילים עד 30 ס"מ) חולה או זקן, שקשה עליו ישיבה זו, יושב כהרגלו. הנוסע ברכב יושב כרגיל. מחצות היום אחרי שמסיים קינות יושב כרגיל.
יש שינויים והוספות בתפילה ראה בהתקשרות.
מוצאי הצום
אחרי תפילת ערבית נוטל ידיו שלש פעמים לסירוגין ,נועל נעלים רוחץ פניו ומקדש את הלבנה, מבדיל על היין כמו במוצאי שבת (מדלג על בשמים ואש) ושותה את היין.
כל איסורי תשעת הימים בטלים, מלבד אכילת בשר ושתיית יין עד למחרת.
ייהפכו הימים לימי ששון ושמחה.

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.